Årets Marknadschef 2019
Årets Marknadschef 2019 gick av stapeln den 5 februari 2020, på Fotografiska i Stockholm.
Temat för 2019 var Dare to Upskill.
Stort grattis till våra vinnare 2019!
Pino Roscigno (Stadium) – Årets Marknadschef 2019
Marika Baltscheffsky (MEDS apotek), Årets Framtidslöfte 2019
FirstVet, Årets Disruptör 2019
Polisen, Årets Varumärkesresa 2019

Läs juryns motiveringar här!
Marie Sommar sammanfattar eventet
Intervjuer med våra vinnare 2019
Årets Marknadschef 2019:
Pino Roscigno, Stadium
Årets Framtidslöfte 2019:
Marika Baltscheffsky, MEDS Apotek
Årets Disruptör 2019:
FirstVet
Årets Varumärkesresa 2019:
Polisen
BILDSPEL
Foto: Anja Callius
Program

”Dare to Upskill”
Att vara marknadsförare/kommunikatör har aldrig varit mer spännande! Rollerna har aldrig varit bredare eller närmare affären än idag. Men det är samtidigt mer komplext än någonsin.
Vi riktar nu ljuset på framtidens marknadsorganisation där marknad, kommunikation, IT och försäljning samverkar. Kan arbetssätt och organisation från den nya tidens start-ups appliceras på etablerade företag? Hur bygger vi varumärken i denna komplexa tid? Hur ser ledarskapet ut för att lyckas? Och vad krävs för att hålla sig aktuell i sin yrkesroll i dagens komplexa medielandskap där affärsutvecklingen ligger allt närmare marknadsavdelningen? Frågorna är många. Den 5 februari vill vi att du lämnar dagen lite modigare, mer inspirerad och med ett eller annat nytt verktyg för att själv gå hem och göra.
Det är dags att ta steget fullt ut: Dare to Upskill.
KEYNOTES
Karin Zingmark, nominerad till Årets Talare 2019: Maxa Modet – förändring genom tillit och kommunikation
Hur kan du som ledare kommunicera för att dina medarbetare ska känna sig så trygga på jobbet att de har lust att vara med och driva förändring? Ta del av de bästa tipsen på hur man ingjuter mod och bygger en innovativ och kommunikativ organisation där förändring ses som naturlig och till och med positivt.
Johan Eriksson, Head of Specialists, Google: Sverige behöver en läranderevolution
Livslångt lärande är avgörande i en värld som ständigt förändras. I denna session får du verktyg för att snabbt kunna sålla bland allt du skulle kunna lära dig för att hitta det som är viktigast för dig. Vi tittar också på några av de tusentals sätt du kan lära dig saker på. Denna läranderevolution exemplifieras med AI & maskininlärning vilket alla behöver lära sig.
Wiemer Snijders, Partner, The Commercial Works: The power of data and fact-based marketing: Upskilling for 2020
Getting a seat in the boardroom can be a source of frustration for marketers and a topic that has been debated for years. They often don’t have one, but why is this? Do they lack the skills and knowledge?
Today we have advanced technology and the ability to create and access a lot of data that we can use to better understand the people to whom we are selling our products and services. However, they are rendered useless if we fail to interpret the information correctly. There is a way to avoid this. All it takes are three simple questions which will substantially increase your professional skills and authority. You might even end up being offered a seat in the C-suite.

Finalister 2019
Finalister Årets Marknadschef 2019: Christian Cabau, Klarna, Johan Fernstedt, Unionen, Pino Roscigno, Stadium, Sarah Frelin Ekvall, Arken Zoo.
Finalisterna till Årets Marknadschef delar sina bästa tips >>
Finalister Årets Framtidslöfte 2019: Marika Baltscheffsky, MEDS apotek, Diana Mosa, Talking to me, Sandra Mobaraki, Byggsandra, David Khabbazi, The Social Few.
Finalisterna till Årets Framtidslöfte ger sina bästa tips >>
Finalister Årets Varumärkesresa 2019: Polismyndigheten,Blocket,Willys,Circle K.
Läs bästa tipsen från finalisterna i kategorin Varumärkesresa här >>
Finalister Årets Disruptör 2019: Firstvet, Voi, The Social Few, Lifvs.
Läs disruptörernas bästa tips >>



Jury 2019

Jury Årets Marknadschef & Årets Framtidslöfte
Juryordförande: MARIA CROON – VD på Svensk Travsport
EVELINA RÖNNUNG – Creative Director på JR
JIMMY RODHELIND – VD på Jung Relations
JONAS DAHLQUIST – VD på MullenLowe Brindfors samt Styrelseordförande i Marknadsföreningen Stockholm
MERNOSH SAATCHI – Grundare och Byråchef Humblestorm
SIDURI POLI – Medgrundare & Director of Development på Changers Hub, Årets Framtidslöfte 2018
Jury Årets Disruptör
Juryordförande: ALEX BAKER – Grundare Retail Tech X och Ambassadör Singularity University Stockholm, styrelsemedlem Marknadsföreningen Stockholm
ANNIE LINDMARK – Program Manager Innovation Management på Vinnova
HANNES SJÖBLAD – Chief Disruption Officer på Epicenter Stockholm
KRISTINE JOHNSON – Chief Commercial Officer (CCO) Transfer Galaxy, Årets Disruptör 2018
MIKAEL AHLSTRÖM – Innovatör, entreprenör och styrelsemedlem – Hyper Island, The Park & Lifvs
PAULA FAGERLUND – Chef för Innovationscenter, Arbetsförmedlingen
SUSANNE FUGLSANG – CEO, Innovation Pioneers
Jury Årets Varumärkesresa
Juryordförande: MARIE SOMMAR – VD, Marknadsföreningen Stockholm
DANIEL JONTÉN – VP Brand, Klarna, vinnare Årets Varumärkesresa 2018
ERIK MODIG – Ph.D., Forskare, talare och författare på Center for Consumer Marketing, Handelshögskolan
NIKE CARLSTOFT – COO, Dentsu Aegis Network
PETER NORDLÖV – YouTube Brand Sales Lead, Google Sverige
Tidigare vinnare av Årets Marknadschef
2020: Christian Cabau, KLARNA (Årets Marknadschef), Roza Azimi, SNAPTIVE (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, STADIUM (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS APOTEK (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Clas Dahlen, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2