Finalister 2019
Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Pressmeddelande

Pressmeddelande
Marknadsföreningen Stockholm
2019-12-12

Finalisterna klara för tävlingen Årets Marknadschef 2019!

Efter ett intensivt och tufft juryarbete så står det nu klart vilka som kan vinna Marknadsföreningen Stockholms utmärkelser Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa för 2019.
Utmärkelserna delas ut i samband med ett halvdagsevenemang den 5:e februari 2020 på Fotografiska. Läs mer om eventet här!

Finalister Årets Marknadschef 2019

Christian Cabau, Klarna
Johan Fernstedt, Unionen
Pino Roscigno, Stadium
Sarah Frelin Ekvall, Arken Zoo

Årets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.

Kriterier

  • Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
  • Ledarskapsegenskaper
  • Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
  • Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
  • Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner

Finalister Årets Framtidslöfte 2019

Marika Baltscheffsky, MEDS apotek
Diana Mosa, Talking to me
Sandra Mobaraki, Byggsandra
David Khabbazi, The Social Few

Årets Framtidslöfte delas ut till en talang inom marknad och/eller kommunikation med förmåga att kombinera analys med kreativitet för att skapa aktiviteter som påverkar och ger effekt.

Kriterier

  • Gjort en oväntad och uppmärksammad prestation inom marknad och/eller kommunikation
  • Visat starkt driv och handlingskraft
  • Är en god förebild och vill göra skillnad

Finalister Årets Varumärkesresa 2019

Polismyndigheten
Blocket
Willys
Circle K

Årets Varumärkesresa går till det företag som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Bolaget ska kunna redogöra för förflyttningen med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. Vi premierar ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i företagets agerande i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.

Kriterier

  • Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
  • Data/statistik/siffor som stödjer varumärkesförflyttningen
  • Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
  • Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet

Finalister Årets Disruptör 2019

Firstvet
Voi
The Social Few
Lifvs

Årets Disruptör går till det företag som genom en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om i en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Vår Disruptör har kunden i fokus och använder senaste tekniken för att nå framgång.

Kriterier

  • Nytänkare inom sin bransch
  • Potential att göra en snabb tillväxtresa
  • Innovativ och disruptiv idé
  • Modig och erövrare
  • Riskbenägen för att nå utveckling och framgång
  • Hållbart och etiskt företagande

Det har varit ett rekordstort intresse i år och en riktig förmån att få ta del av alla gedigna underlag och prestationer” säger Marie Sommar, VD, Marknadsföreningen Stockholm och ordförande för juryn för Årets Varumärkesresa. ”Vi i föreningen är så laddade och stolta över att snart få dela ut våra fyra priser, guldsplasharna, till Sveriges vassaste marknadsförare och kommunikatörer.

Om eventet

Utmärkelserna delas ut av Marknadsföreningen Stockholm och vinnarna utses den 5:e februari på Fotografiska under eventet Årets Marknadschef 2019. Temat för årets event är ”Dare to Upskill”. Eftermiddagen bjuder på inspirerande keynotes, case & spaningar, bästa tips från finalister & vinnare, följt av branschmingel och bubbel.

Keynotes i år är Johan Eriksson, Head of Specialists på Google och Karin Zingmark, kommunikations-och ledarskapsexpert, nominerad till Årets Talare 2019.

Mer information och biljetter här!

Presskontakt:
Marie Sommar
VD Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2018:
Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte), Transfer Galaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017:
Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015:
Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
 (Årets Marknadschef)
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
 (Årets Marknadschef)
2013: Claes Dahlén, Mr Green
 (Årets Marknadschef)
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
 (Årets Marknadschef)
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
 (Årets Marknadschef)
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics (Årets Marknadschef)
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan (Årets Marknadschef)
2008: Anders Forssten, Max (Årets Marknadschef)
2007: Jonas Tränk, Wasabröd (Årets Marknadschef)
2006: Anna Stinger, Tele2 (Årets Marknadschef)