Certifierad attention-expert

Marketing Levels: Certifierad Attention-expert

Marknadsföreningen Sverige

Bli en certifierad attention-expert!

InfoOnline & on demand

Denna kurs genomförs on demand och helt online, så att du har möjlighet att genomföra den i egen takt.

  • 10 delar
  • 21 lektioner
  • 2,8 timmar
  • Svenska & engelska

Analys – Strategi – Taktik – Digital Attention – Psykologi

Kursbeskrivning

Bli certifierad attentionexpert. Lär dig vilka annonser som syns, hur länge de syns och vilken effekt som kan uppnås på den tiden. Upptäck hur du bestämmer vilka kanaler som är värdefulla och utvecklar en attention-baserad medie- och kommunikationsstrategi.

Efter avslutad kurs får du en certifiering från Marketing Levels och Marknadsföreningen Sverige för att intyga dina färdigheter.

Kursen riktar sig till

För dig som direkt eller indirekt ansvarar för utformning och medieplacering av marknadskommunikation (t.ex. medieköpare och -strateg, CMO och VD).

Förstå hur digital attention fungerar

Vad är digital attention, och vilken roll spelar den för varumärkestillväxten? Vilka är de kortsiktiga och långsiktiga effekterna av attention-baserad planering? Och varför kommer det att gynna dig ekonomiskt att behärska attention?

Kom igång och lär dig hur du navigerar och förstår ditt varumärke och dess tillväxt med hjälp av attention.

Lär dig hur du skriver en attention-driven medie-, varumärkes- och kommunikationsstrategi

Ser du bara kortsiktiga effekter? Då måste du inse att det kan vara dags att ta ett steg tillbaka och fundera över vilka de långsiktiga planerna är, eller borde vara, för ditt varumärke, dina medieval och din kommunikation.

Lär dig hur du kan omvandla din nyvunna kunskap om uppmärksamhet till en grund för dina strategier och hitta synergier mellan dina kortsiktiga medieinsatser och ditt långsiktiga varumärkesbyggande.

Förstå vilka kanaler som är värda att satsa på

Om du någonsin är osäker på vilka kanaler som ger bäst utdelning och vilka nyckeltal du ska basera ditt beslut på, är det dags att ta reda på vad som faktiskt gör skillnad. Lär dig vilka mått som är vilka, vilka som är sammankopplade och vilka som inte är det, och vilka du bör prioritera för att uppnå önskat resultat.

Förstå vilka annonser som ses, hur länge och vilken effekt som är möjlig att uppnå

Alla annonser ses inte, och de som ses kanske bara ses under en kort sekund. Vilken effekt är möjlig på 4, 2 eller 1 sekund, och hur uppnår vi det?

Villkor och bokning

Anmälan är bindande.
Kursvillkor >>

Kurs Online, ON DEMAND

BOKA DIN PLATS >>

Info

Alla kursmoment är på engelska.

När: ON DEMAND (när du vill!)
Var: ONLINE (var du vill!)

Pris: 4 900 kr exkl moms

eller 6 900 kr/år för hela plattformen Marketing Levels (läs mer här)

InfoSom medlem i Marknadsföreningen Sverige ingår dessutom 60 minuters personlig handledning av Erik Modig

Genom Marknadsföreningens fördjupade samarbete med Marketing Levels är vi så glada att kunna erbjuda dig som medlem 60 min handledning av Erik Modig när du registerar dig hos Marketing Levels eller bokar denna kurs. Handledningen utgår från era utmaningar och ni får en en plan för vilka mikrokurser ni ska gå. Om ni är ett team så får ni en 45 minuter kick-off med hela teamet.

Skaffa dig en konkurrensfördel med en certifiering

Efter avslutad utbildning får du en digital certifiering som är officiellt godkänd av Marketing Levels och Marknadsföreningen Sverige så att du kan visa upp din expertis på LinkedIn och i andra sammanhang.

Certifiering

Kursinnehåll

Det här är de lektioner du kommer att ta del av

10 delar | 21 lektioner | 2 h 49 min

Hur attention påverkar tillväxt
15 minuter

Genomgång av hur attentiondata kan leda till ökad tillväxt.

Referenser och data
5 minuter

En kort presentation av de studier, den forskning och den litteratur som använts för att skapa denna certifiering.

Olika mått inom attentiondata
7 minuter

Genomgång av olika mätningar och mått inom attentiondata.

Metoder för att mäta fixation
8 minuter

Genomgång av olika sätt att mäta fixationsdata.

Fixation och bearbetning
6 minuter

Lär dig hur fixation hänger ihop med perception.

Bearbetning och kommunikationseffekter
5 minuter

Lär dig vilka olika kommunikationseffekter som går att uppnå baserat på olika nivåer av bearbetning.

Möjlig bearbetning för olika fixationstider
7 minuter

Genomgång av vilken typ av bearbetning och kommunikationseffekt som kan uppnås utifrån olika fixationstider.

Hur olika attentionmått korrelerar
17 minuter

Genomgång av vad vi vet om hur olika attentionmått påverkar varandra.

Vad vi vet om fixationsgrad
16 minuter

Översikt över olika datakällor avseende fixeringsgrad.

Bedöma fixationsgrad utan data
6 minuter

Lär dig att ta reda på eller göra en ungefärlig bedömning av fixationsgraden för en placering i ett mediekanal.

Vad vi vet om fixationstid
5 minuter

Genomgång av olika datakällor gällande fixationstid.

Bedöma fixationstid utan data
4 minuter

Lär dig hur du tar reda på eller gör en grov uppskattning av fixeringstiden för en placering i en mediekanal.

Varför attention måste vara en del av medieplanen
7 minuter

Genomgång av varför attention behöver vara en komponent i en framgångsrik mediaplan.

Skapa en attention-baserad mediaplan
9 minuter

Lär dig hur du skapar en mediaplan baserad på attention-data.

Vikten av ett distinkt varumärke
5 minuter

Genomgång av varför varumärkesstrategi ofta behöver uppdateras utifrån insikter som attentiondata ger.

Så bygger man ett distinkt varumärke
6 minuter

Genomgång av hur du mäter vilka varumärkeselement som är distinkta och vad du kan förvänta dig att se.

Utvärdering och mätning om ert varumärke är distinkt
9 minuter

Genomgång av hur du mäter vilka varumärkeselement som är distinkta och vad du kan förvänta dig att se.

Kompetens och mindset för korta fixationstider
9 minuter

Diskussion om vad som krävs av marknadsavdelning och byråer för att lyckas uppnå effekt på korta fixationstider.

Kompetens och mindset för långa fixationstider
8 minuter

Diskussion om vad som krävs av marknadsavdelning och byråer för att lyckas uppnå effekt på långa fixationstider.

Design av 2-sekundsannonser
9 minuter

Genomgång av förutsättningarna för att lyckas med 2-sekundsannonser utifrån olika förutsättningar gällande bransch och varumärke.

Design av korta videoannonser
6 minuter

Genomgång av förutsättningarna för att lyckas med korta videoannonser utifrån olika förutsättningar gällande bransch och varumärke.

Din lärare, Erik Modig, Ph.D.

Erik är forskare och lärare vid Handelshögskolan i Stockholm. Hans bok Bang for the Buck utsågs till Årets marknadsföringsbok och han utsågs nyligen till Årets branschpersonlighet 2023 av Sveriges Mediebyråer.

Marketing Levels

Om Marketing Levels

Kurserna är från grunden gjorda för att hållas digitalt och för att kunskapen enkelt ska kunna appliceras i organisationen. Varje modul behandlar en specifik praktisk fråga och hur den kan lösas. Varje kurs förklarar tydligt hur materialet relaterar till marknadsföringen som helhet. Allt material är framtaget utifrån en praktikers perspektiv och baserat på den senaste forskningen.