Årets Marknadschef 2018
Årets Marknadschef 2018 gick av stapeln den 6 februari 2019, på Fotografiska i Stockholm.
Temat för 2018 var Den avskalade sanningen.
Stort grattis till våra vinnare 2018!
Emma Stjernlöf – Årets Marknadschef 2018
Siduri Poli – Årets Framtidslöfte 2018
TransferGalaxy – Årets Disruptör 2018
Klarna – Årets Varumärkesresa 2018
Läs juryns motiveringar här!
Marie Sommar sammanfattar eventet
Intervjuer med våra vinnare 2018
Årets Marknadschef 2018:
Emma Stjernlöf, Adidas
Årets Varumärkesresa 2018: Klarna
Årets Framtidslöfte 2018:
Siduri Poli, Changers Hub
Årets Disruptör 2018: TransferGalaxy
BILDSPEL
Foto, där inget annat anges: Monika Ljungcrantz Stoltz
Illustrationer: Caroline Sellstone
Program
Den avskalade sanningen
Vi lever i en snabbrörlig tid där allt går att mäta, där smart teknik skräddarsyr dina flöden och där tempot och mängden av budskap ständigt ökar. Där trovärdighetskriserna avlöser varandra, begreppet fake news myntas och vi ställer oss frågan vem vi egentligen kan lita på.
Transparensen må vara total, men det har aldrig varit svårare att nå ut. Kreativitet, relevans och äkthet har aldrig varit så centrala i marknadsföring och kommunikation, för att nå igenom bruset och bygga relationer.
Ur en digital baksmälla reser sig den avskalade sanningen.
Finalister 2018
ÅRETS MARKNADSCHEF
Marie Wedin, Coop • Emelie Mannheimer, Tengbom • Emma Stjernlöf, Adidas • Per Carleö, Volvo Cars
ÅRETS VARUMÄRKESRESA
Coop • E.ON • Klarna • Svegro AB
ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE
Karin Bjerde, Kognity • Madeleine Lindgren Lassoued, M (Volvo Car Mobility) • Siduri Poli, Changers Hub • Sabina Wizander, Kry
ÅRETS DISRUPTÖR
Globhe • Sana Labs • Telness • TransferGalaxy
Juryerna för Årets Marknadschef 2018
Här presenterar vi de jurymedlemmar som ska ta fram vinnare i de fyra kategorierna i ÅRETS MARKNADSCHEF:
- Årets Marknadschef
- Årets Disruptör
- Årets Framtidslöfte
- Årets Varumärkesresa
ÅRETS MARKNADSCHEF & ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE
Camilla Wallander, VD, Berghs • Carl Wåreus, Head of Agency/Partners Sweden, Google • Frida Roberts, VD, Söderhavet • Jan Berkö, Head of Business Development & Sales Recruitment, Bohmans Nätverk • Jonas Dahlquist, VD, MullenLowe Brindfors • Malin Cronqvist , Founder & Chairman, Help to Help • Marie Sommar, VD, Marknadsföreningen Stockholm • Patrik Nygren Bonnier, Marknadschef, Åhléns
ÅRETS DISRUPTÖR
Alex Baker, CMO & Disruption Facilitator, Vertiseit • Elsa Bernadotte, Serieentreprenör, Co-Founder & COO, Karma • Jessica Stark, VD, Styrelseakademien Stockholm, medgrundare av startup-hubben SUP46 • Mikael Wintzell, VD och grundare, Wellstreet • Paula Fagerlund, Chef för Innovationscenter, Arbetsförmedlingen
ÅRETS VARUMÄRKESRESA
Cecilia Perlind, General Manager Communications, Kantar Sifo • Erik Modig, Forskare, Handelshögskolan • Maria Croon, VD, Lokaltidningen Mitt i Stockholm AB samt Styrelseordförande i Marknadsföreningen Stockholm • Per Nilsson, Kommunikations- och marknadschef, Semcon • Rickard Villard, Grundare, The KIND Collective
Partners
Tidigare vinnare av Årets Marknadschef
2018: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Clas Dahlen, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2