Årets Marknadschef 2018

Juryn – Årets Marknadschef 2018

Årets Marknadschef & Årets Framtidslöfte

Camilla Wallander, VD, Berghs

Camilla är VD för Berghs School of Communication sedan 7 år tillbaka. Skolan har under denna tid firat 75 år och tagit emot priset som världens bästa kommunikationsskola i Cannes fem år i rad. Camilla har tidigare jobbat som marknadschef för varumärken som NK, Hufvudstaden och SAS. Det som är en gemensam nämnare i alla arbeten är att utveckling och kommunikation står i fokus. Drivkraften är att vara i ständig rörelse och stimulera nyfikenhet att utveckla nytt tillsammans med kollegor och samarbetspartners.

Carl Wåreus, Head of Agency/Partners Sweden, Google

Carl är Head of Agency för Partners i Sverige på Google. Han har arbetat inom marketing i över 25år och har en gedigen meritlista som CMO för McDonald’s Sverige och Norra Europa, VD på OMD Sverige och delgrundare OmnicomMediaGroup, VD på DDB Stockholm samt VD Forsberg&Co.

Frida Roberts, VD, Söderhavet

I en snabb-föränderlig och allt mer komplex omvärld, är Frida en stark förespråkare för design, både som en verktygslåda för problemlösning och som ett förhållningssätt där fokus ligger på människor och upplevelser. Frida har framgångsrikt varit verksam i över femton år i olika utvecklingsroller inom marknad och kommunikation, både i utomlands och i Sverige. Hon har lång erfarenhet av byråsamarbeten och är idag VD på varumärkes- och designbyrån Söderhavet.

Jan Berkö, Head of Business Development & Sales Recruitment, Bohmans Nätverk

Jan har tidigare varit försäljningschef på Resumé, Veckans Affärer samt Dagens Medicin. Han har en gedigen branscherfarenhet inom media och kommunikation samt tio år inom resebranschen. Jan har haft flera ledande positioner inom sälj och marknad med närmare tio års erfarenhet av rekryterande roller. Jan är marknadsekonom från IHM och utbildad varumärkesstrateg.

Jonas Dahlquist, VD, MullenLowe Brindfors

Jonas har ett långt förflutet i kommunikationsbranschen, med erfaren från reklambyråer, kundsidan och mediebyrå. Har precis återvänt till entreprenörslivet som ny vd och ägare av Brindfors MullenLowe. Sitter även med i styrelsen för Marknadsföreningen i Stockholm sedan fyra år.

Malin Cronqvist, Founder & Chairman, Help to Help

Malin Cronqvist är grundare och verksamhetschef för stiftelsen Help to Help som crowdfundar högskoleutbildning för unga i Östafrika. Help to Helps koncept har rönt stor uppmärksamhet som ett digitalt, transparent och långsiktigt hållbart alternativ till traditionell välgörenhet. Malin är flerfaldigt prisade för sitt entreprenörskap och sitt ledarskap. Förra året belönades hon hem titeln som Årets Framtidslöfte för sin förmåga att skapa nytänkande kommunikation och kampanjer som engagerar såväl politiker som opinionsbildare och journalister. Vid sidan av Help to Help har Malin ett antal styrelseuppdrag och anlitas frekvent som föreläsare.

Marie Sommar, VD, Marknadsföreningen Stockholm

Marie Sommar är VD på Marknadsföreningen Stockholm. Hon kommer närmast från undersökningsbranschen där hon var VD för Norstat Sverige i 9 år. Har även erfarenheter från marknad- och affärsutvecklingsroller inom Bonnierkoncernen, samt styrelseuppdrag bl a som ordförande i branschorganisationen Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF).

Patrik Nygren Bonnier, Marknadschef, Åhléns

Patrik är marknadschef på Åhléns och hade dessförinnan samma roll på IKEA och Swedbank Försäkring. Han har dessutom jobbat i närmare 15 år på reklambyråer, bl a som en av grundarna av reklambyrån Vargen. På IKEA blev Patrik och hans kollegor prisade som årets marknadsavdelning och årets marknadschef, mycket tack vare de stora svenska och internationella framgångarna för konceptet ”Där livet händer”.

Årets Disruptör

Alex Baker, CMO & Disruption Facilitator, Vertiseit

Alex arbetar på retail tech företaget Vertiseit med att förändra våra upplevelser i den fysiska butiken. Sedan 2015 driver han retail-nätverket RIO (Retail+Innovation+Omnichannel) på Marknadsföreningen samt sitter i styrelsen. Alex är en del av den nya retail scenen i Europa med föredrag och workshop inom transformationen av retail och disruption. Han sitter i olika styrelser och jurys inom tech och transformation, bl.a Transform Awards Europe i London. Innan har Alex arbetat som Commercial Officer inom tech start-up världen och som Head of Concept – Digital Instore på ICA.

Elsa Bernadotte, Serieentreprenör, Co-Founder & COO, Karma

Elsa Bernadotte är serieentreprenör från Handels. Hon är en av grundarna till Karma. Karma minskar matsvinn genom att med sin plattform hjälpa restauranger och matbutiker att sälja osåld mat till konsumenter för halva priset. Karma har två år i rad blivit utnämnt till ett av Europas 100 hetaste startups av Wired UK och blev Årets Disruptör förra året.

Elsa har blivit utnämnd till “Forbes 30 under 30 lista 2018”, en av “Sveriges 75 Framtida Kvinnliga Ledare 2018” av Ledarna, finalist i ”Årets Grundare” av Nordic Startup Awards, “Sveriges 40 hetaste serieentreprenörerna under 40” av Dagens Industri, samt “Näringslivets 150 Superkommunikatörer” av Resumé. Elsas vision är att vi ska bli första generationen med noll matsvinn. Tillsammans med sitt team, är hennes mål att bygga smart teknik för att förhindra onödigt utnyttjande av planetens resurser och driva utvecklingen mot den cirkulära ekonomin inom mat- och livsmedelsindustrin.

Jessica Stark, VD, Styrelseakademien Stockholm, medgrundare av startup-hubben SUP46

Jessica har en expertis inom PR & kommunikation, innovation och affärsutveckling och har de senaste 13 åren arbetat inom startupvärlden. Bland annat har hon som medgrundare och VD utvecklat SUP46 (Start-Up People of Sweden) från idé till Nordens främsta startuphubb. 2017 mottog Jessica utmärkelsen ”Årets möjliggörare” för att med SUP46 ha främjat Sveriges framtida näringsliv.

Jessica Stark är VD på Styrelseakademien Stockholm – Sveriges ledande forum för professionell utveckling av styrelseledamöter och ägare. Utifrån hennes erfarenhet från startupvärlden och hennes erfarenheter som entreprenör, ägare och styrelseledamot drivs Jessica av övertygelsen att en ökad professionalitet i styrelsearbetet ger företag framgång.

Mikael Wintzell, VD och grundare, Wellstreet

Mikael Wintzell är grundare och VD på Wellstreet, en av Skandinaviens mest aktiva teknikinvesterare. Mikael har en gedigen erfarenhet av att arbeta med disruptiva teknologier och innovationer, främst inom detaljhandel och finans med flertalet ledande befattningar inom Klarna, PayEx och nyligen som styrelseledamot i Resurs Holding och Resurs Bank. Mikael, som startade sin entreprenörsresa vid 16-årsåldern, har bland annat fått utmärkelsen Supertalang och tilldelats Digital Master i Commercial Excellence.

Paula Fagerlund, Chef för Innovationscenter, Arbetsförmedlingen

Paula Fagerlund har ett långt track record när det kommer till utveckling och innovation. Hon vurmar för etiska frågor kring hur vi ska använda AI och bidrar gärna till dialoger om opartiska algoritmer. Med ett något nördigt intresse för ny teknik och stor nyfikenhet tar hon tag i givna strukturer och ifrågasätter funktion och syfte. Ordet nej finns inte i hennes vokabulär och hennes stora rädsla i livet är att någon gång sluta vara nyfiken.

Årets Varumärkesresa

Cecilia Perlind, General Manager Communications, Kantar Sifo

Cecilia Perlind är ansvarig för expertområdet Brand & Communication hos Kantar Sifo. Ett centralt fokusområde med grund i hur man genom insikter formar starka, tydliga varumärken och bärande kommunikation för en växande affär. Cecilia har arbetat med varumärkesresor och kommunikation under lång tid – både som konsult och på företag som SEB och Eurocard. Ett bredare engagemang i dessa frågor gör även att Cecilia aktivt driver varumärkesfrågor i Marknadsföreningen som nätverksledare för varumärkesnätverket men även är aktiv i andra sammanhang såsom Sveriges Annonsörer och SES. Erfarenheten från juryarbete är stor – allra senast delaktig i ”100 wattarens konsumentjury”, ansvarig för ”Gyllene Hjulet” i SES och del av juryn för ”Framtidens marknadsavdelning” för Resumé.

Erik Modig, Forskare, Handelshögskolan

Erik Modig är doktor på effektiv marknadskommunikation och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Han är författare, nu med senaste boken Bang for the buck (Årets Marknadsföringsbok 2017) och en populär expert och föreläsare på ämnena kommunikation, kundpsykologi och varumärkestillväxt.

Maria Croon, VD, Lokaltidningen Mitt i Stockholm AB samt Styrelseordförande i Marknadsföreningen Stockholm

Maria Croon är VD på Lokaltidningen Mitt i Stockholm. Hon har lång erfarenhet av medie- och kommunikationsbranschen bl a ett antal år som varumärkeskonsult men också som marknadschef för ZTV och VD för tidskriftsbolaget Forma Magazines. Ett genomgående tema har varit förändringsledning och utvecklingsarbete.

Per Nilsson, Kommunikations- och marknadschef, Semcon

Per har tillsammans med sitt team genomfört en framgångsrik varumärkesresa för teknikbolaget Semcon, som de vann Årets Varumärkesresa 2017 för. Per var förra året även en av fyra nominerade till Årets Marknadschef. Tidigare har han jobbat på Volvo Cars och varit global PR-chef för Volvo Trucks där han tog fram prisbelönta kampanjer som Epic Split. Det mesta som Per står bakom kan sammanfattas med stort fokus på effekt, mod och engagemang. För fem år sedan var Per med i juryn efter att vunnit Årets Marknadsförare. Nu är det dags igen.

Rickard Villard, Grundare, The KIND Collective

Rickard är grundare och kreativt ansvarig för The KIND Collective. Innan det 10 års erfarenhet inom det globala Lowe-nätverket med olika ledande kreativa befattningar i Stockholm, London och New York. Rickard har vunnit de flesta kreativa kommunikations-priser i världen för varumärken som SEB, Electrolux, Saab, BMW, Mini, Nintendo, InBev/Stella Artois, Friends, Swedbank, Unilever, Magnum, Sharp och Rädda Barnen för att nämna några.

_________

<< Tillbaka till ÅRETS MARKNADSCHEF 2018

  • Dela :