Monika Ljungcrantz Stoltz
Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Pressmeddelande

Foto: Monika Ljungcrantz Stoltz

 

Pressmeddelande
2019-02-07
Marknadsföreningen Stockholm

Årets vinnare korade!

Under gårdagen samlades 200 av Sveriges vassaste marknadsförare & kommunikatörer på Fotografiska på Marknadsföreningen Stockholms inspirationseftermiddag ”Årets Marknadschef” och prisutdelningar av årets fyra utmärkelser.

Årets vinnare är:

Emma Stjernlöf Årets Marknadschef 2018
Siduri Poli Årets Framtidslöfte 2018
TransferGalaxy Årets Disruptör 2018
Klarna Årets Varumärkesresa 2018

–Det är en stor ära för oss att under en magisk eftermiddag få hylla fantastiska prestationer och kora fyra mycket värdiga vinnare, säger Marie Sommar, VD för Marknadsföreningen Stockholm. Dagen var också startskottet på vårt eget jubileumsår, där Marknadsföreningen Stockholm firar 100 2019, fortsätter hon.

Eventet, med temat ”Den avskalade sanningen” vävdes samman med internationella och svenska keynotes, korta spaningar och bästa tips från vinnare samt branschmingel.

Juryns motivering Årets Marknadschef 2018

Vinnare: Emma Stjernlöf, Adidas

”Charles Darwin sa: ’Det är inte den starkaste av arter, ej heller den intelligentaste utan den som bäst reagerar på förändring som överlever’.

Men det är inte förändring i sig som har betydelse, utan förmågan att ständigt hitta mening i en ny tid. Årets pristagare har verkligen lagt all sin möda på att hitta det som är ’viktigt på riktigt’. Både för konsumenter och medarbetare. Att ta med oss på en resa som är större än att sälja produkter. Att få vara med att bidra till en friskare och mer jämlik värld.

Genom ditt engagerade ledarskap har du verkligen bevisat att det går att göra stordåd. Att springa om sin närmaste konkurrent i en kategori av ert slag är inte gjort i en handvändning. En grym kombination av långsiktig målmedvetenhet och en enastående fingertoppskänsla för vad som behövs här och nu.

Vi springer gärna efter. Helst i ett par sneakers från Adidas.”

Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2018

Vinnare: Siduri Poli, Changers Hub

”I en tid då det behövs fler perspektiv än någonsin, både inom kommunikation och i samhället i stort, har den här personen på ett föredömligt sätt öppnat upp staden och näringslivet för en bredare målgrupp.

Genom ett passionerat ledarskap vill hon skapa förutsättningar och visa att det är dina idéer och ditt driv som är avgörande för framtiden. Inte vilken skola du har gått på eller vilket område du är uppvuxen i. Personen har funnit nycklar för att minska klyftor genom att tillgängliggöra, bjuda på kunskap och bygga nätverk.

Changers Hub attraherar många unga talanger inom området där kultur och tech möter entreprenörskap. Från Alby, vidare till Östermalm och nu med visionen Changers World.

För att citera Eric B & Rakim, ’Cause it ain’t where you from, it’s where you at’”.

Juryns motivering Årets Disruptör 2018

Vinnare: TransferGalaxy

”Genom ett modigt angreppssätt och med kunden i fokus utmanar bolaget en traditionell bransch med stora ledande aktörer, från en förort utanför Örebro. Med sin digitala plattform och med den mobila plånboken som utgångspunkt har de skapat ett billigare och enklare sätt att överföra pengar mellan länder. Priset går till ett företag som på ett kreativt sätt ifrågasatt samhällsstrukturer, jobbar lokalt och kapat komplicerade och traditionella distributionsled.”

Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2018

Vinnare: Klarna

”Vinnaren av Årets Varumärkesresa har på ett mycket modigt sätt brutit mot normerna i en traditionell bransch och visat att ett varumärke inte bara är något man ska ha utan något som kan fungera som benchmark och löfte såväl internt som mot kunderna. Man har lyckats med utmaningen att skapa något enkelt som också är unikt och emotionellt och sedan vågat att hålla fast vid koncept utan att kompromissa.

Genom att ha gjort det svåra, enkelt och utgått från drivkraften inom sin bransch har Klarna med löftet ’Smooth’ inte bara skapat en koppling mellan sin tjänst, varumärket och en konsekvent kommunikation, utan också en plattform som genererar bra resultat samtidigt som begreppet har hittat sin väg in i kundernas stugor.”

Mer information om utmärkelserna:

Kriterier

Mer information om finalisterna & länk till deras bästa tips:

Finalisternas bästa tips: Marknadscheferna

Finalisternas bästa tips: Framtidslöftena

Finalisternas bästa tips: Disruptörerna!

Finalisternas bästa tips: Varumärkesresan!

Mer information om tävlingens olika jurys:

Jury

*På bild från vänster: Khalid Qassim & Tim Westander från TransferGalaxy (Årets Disruptör 2018), Siduri Poli, Changers Hub (Årets Framtidslöfte 2018), Emma Stjernlöf, Adidas (Årets Marknadschef 2018), Christian Cabau, Daniel Jontén & Kamran Alemdar från Klarna (Årets Varumärkesresa 2018).

Presskontakt:
Marie Sommar, VD
Marknadsföreningen Stockholm
marie@mis.se
0701-463422