Marketing and Sales

Sales & Marketing Expo: Möt marknadscheferna – Pizza Hut och Apoteket delar insikter och lärdomar

Marknadsföreningen Stockholm

Möt marknadscheferna: Pizza Hut och Apoteket delar insikter och lärdomar

– Välkommen till Marknadsföreningens programpunkt på Sales & Marketing Expo

Häng med på en av Marknadsföreningens sessioner under Sales & Marketing Expo tillsammans med Andrea Lindgren, Marknadschef på Pizza Hut och Mikael Lenneryd, Marknadsdirektör på Apoteket.

Marknadschefens roll har förändrats och vi står inför nya utmaningar och möjligheter nu jämfört med bara för några år sedan. Vad är viktigt att lägga fokus på, och hur kan vi samla kraft i ett föränderligt landskap med snabba svängningar och teknikutveckling. Inspireras av vassa case från Pizza Hut och Apoteket som ligger i framkant när det gäller nytänkande marknadsföring som främjar affären.

Denna föreläsning är en av Marknadsföreningens sessioner under Sales & Marketing Expo. Läs mer om mässan och boka din kostnadsfria entrébiljett, eller köp konferensbiljett nedan.

Gemenskap och kraften i ett nätverk

Andrea LindgrenAndrea Lindgren, Marknadschef Pizza Hut
Pizza Hut Sverige har under 2023 anammat en marknadsstrategi som är djupt rotad i målet att skapa minnesvärda, härliga och tillgängliga upplevelser för alla. Detta samlar människor från alla håll och skapar ögonblick av glädje och samhörighet. Även våra restauranger är en viktig knutpunkt i vårt nätverk som möjliggör en kraftfull samverkan och förmågan att nå ut till människor överallt. Inte bara i Sverige utan i över 100 länder.

Så skapar marknadsavdelningen tillväxt – Case från Apoteket

Mikael LennerydMikael Lenneryd, Marknadsdirektör, Apoteket
Marknadschefens vardag är under ständig förändring, och kommer sannolikt fortsätta vara så. Men allt ändras inte och som marknadschef måste man kunna balansera strategi och långsiktighet med taktiska åtgärder inom nya domäner. En nyckel är att kunna påvisa hur marknadsavdelningen bidrar till affärsmålen på kort och lång sikt. Mikael presenterar Apoteket som case med exempel på de båda dimensionerna.

I ett avslutande samtal som modereras av Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen summerar vi ett antal bästa tips och utblick inför 2024, utifrån ledorden ”Smartare tillsammans”.

Info & anmälan

När: 21 Feb 09:15-10:00
Var: Sales & Marketing Expo 2024, Kistamässan

Det är kostnadsfritt att delta på mässan. Vill du även ta del av konferensprogrammet har du, som medlem i Marknadsföreningen, 50% rabatt på biljetten. Programmet hittar du här.

Du bokar din kostnadsfria entrébiljett till mässan, eller köper konferensbiljett här.

Inte medlem

Om talarna

Andrea Lindgren, Marknadschef på Pizza Hut
Som marknadschef på Pizza Hut Sweden leder Andrea den strategiska inriktningen och genomförandet av alla marknadsföringsaktiviteter, inklusive digital, varumärke, produkt och kommunikation. Med över 10 års erfarenhet av snabbrörliga konsumentvaror (FMCG) och spelbranschen, har hon gedigen erfarenhet av att bygga högpresterande team, driva förändring och leverera starka affärsresultat.

Mikael Lenneryd, Marknadsdirektör, Apoteket
I botten är Mikael matematiker och kognitionsvetare och jobbade som utvecklare innan han började intressera sig för marknadsföring. En kombination som lämpar sig väldigt väl, inte minst i dagens digitala medielandskap, där mycket handlar om att förstå kundbeteenden och strukturera, analysera och aktivera data. Innan Mikael anslöt till Apoteket har han haft olika marknadsroller på bland annat Ericsson, Advertising.com, ComHem och Samsung.

Om Sales & Marketing Expo

Sales & Marketing 2024 arrangeras 21-22 februari på Kistamässan i Stockholm – Sveriges största mässa, konferens och mötesplats inom sälj och marknadsföring. Detta är mötesplatsen för alla som leder och arbetar med försäljning och marknadsföring.