Marknadsföreningen Sverige
Framtidens kommunikation är “always on”
Vi ser att kunder förväntar sig att man är relevant i sin kommunikation och att de får en personlig upplevelse. För att vara relevant, så måste man ha lättillgänglig kunddata och anpassa sitt budskap så att kunderna inte uppfattar kommunikationen som “spam”. Förutom detta, så vill kunder att man är proaktiv och möter dem i den kommunikationskanal de befinner sig.
- Hur får man en samlad bild av en kund för att kunna leverera en personlig kundupplevelse?
- Hur kan man på ett enkelt sätt automatisera kommunikationen till kunder och fortfarande vara personlig?
- Hur kan man vara proaktiv och möta kunden där den befinner sig (omnikanalstrategi)?
Välkommen till denna nätverksträff i nätverket CxL där vi bjudit in Monica Avby-Strahm på Infobip för att dela erfarenheter och case från bland annat Bolt & Unicef runt skräddarsydd, relevant, automatiserad kommunikation. Infobip är världsledande inom kommunikationsplattformar och experter på att hjälpa företag bygga automatiserade kundresor och skapa personaliserade budskap genom hela kundlivscykeln och över direkta kanaler.
Case från Bolt: Bolt erbjuder tjänster för uthyrning, mikromobilitet och matleverans. Under 3 år så har Infobip aktivt hjälpt bolaget att utveckla kundupplevelsen för app användare runt om i världen. Under seminariet kommer vi att berätta om Bolts utmaningar, lösningar samt hur de lyckades optimera förarregistreringsprocessen och säkerställa en 40% ökning av conversion rate.
Case från UNICEF: I över 70 år har UNICEF skyddat och främjat barns rättigheter i mer än 190 länder. Under seminariet, så kommer vi berätta om hur UNICEF ökade donationer genom att fokusera på givaren och dennes tillvägagångssätt för att donera. Genom att arbeta mer datadrivet och anpassa meddelanden till rätt tidpunkt och rätt kanal, så lyckades de minska churn med 33,3% och öka conversation rate.
En träff med en av nätverksgrupperna skiljer sig något från ett av våra Seminarier, Webbinarier eller andra event:
- Deltagare uppmuntras till erfarenhetsutbyte – i mindre grupper lär vi av andra deltagare och diskuterar egna utmaningar i rollen
- Man behöver inte välja en grupp eller ”gå med” i en nätverksgrupp – alla medlemmar är välkomna till nätverkens träffar (med enda undantag ”MiS Marknadscheferna, som endast är för dig med marknadsansvar)
- För det mesta spelar vi inte in en nätverksträff, även om den sker online – och de diskussioner som sker mellan deltagare görs heller inte tillgängligt för någon som inte var med på träffen
När: Onsdag 10 november, 09:00-10:00
Var: Online via Zoom
Nätverksträff 10 november, kl 09.00-10.00
Avbokning senast 24h innan till info@mis.se.
Talare
Monica Avby-Strahm har över 20 års erfarenhet inom global telekomindustri och har före sin tid som försäljningschef för Norden & Baltikum på Infobip innehaft flera chefs- och ledarbefattningar inom multinationella bolag. Infobip hjälper företag att skapa personliga och unika digitala kundupplevelser med precision i de kanaler som kunden själv föredrar såsom e-post, SMS, chat-appar och sociala medier.
Infobip utsågs nyligen till världens bästa SMS-leverantör för femte året i rad i ROCCOs årliga Messaging Vendor Benchmarking Report, liksom årets Mover & Shaker i Telco Innovation vid Juniper Digital Awards 2021.