Vem bryr sig

Marketing Afternoons: Vem bryr sig? Om varumärkets betydelse

Marknadsföreningen Stockholm

Vem bryr sig?

– Om vikten av ett starkt varumärke i tuffa tider, snabb teknikutveckling och ökad reklamtrötthet

Välkommen till höstens andra Marketing Afternoons, i samarbete med United Spaces!

Nu är det äntligen dags för Marketing Afternoons igen, denna gången med fokus på varumärkets betydelse. Geta Kroon och Martin Nordlinder har arbetat med workshops i varumärkesutveckling sedan 2015. Nu har de sammanställt sin syn på varumärken och kommunikation i boken ”Vem bryr sig?” och kommer att ge oss en skarp keynote med det viktigaste från deras egna erfarenheter.

Tillsammans med en riktigt vass panel kommer vi sedan att reflektera kring varumärkesarbete tillsammans och lyfta frågan från flera olika perspektiv.

Vad kännetecknar egentligen starka varumärken? En del, och faktiskt en förutsättning, är att de starka varumärkena erbjuder en väl definierad idé gentemot en väl definierad målgrupp. Det kan till exempel handla om att ta fram och sälja en säker bil för människor som vill färdas tryggt, möbler i platta paket för den som vill ha pengar över till annat eller datorer till människor som vill känna sig lite annorlunda. När vi med hjälp av AI kan producera content i överflöd på rekordtid, samtidigt som brevlådor pryds med ”Reklam – nej tack!” och kunderna håller hårt i plånboken är det viktigare än någonsin att ställa sig frågan Vem bryr sig? Och vad är det våra kunder/medlemmar/
medarbetare… ska bry sig om?

Hur kan vi få dem att bry sig lite mer? Och om de inte bryr sig alls, vad gör vi då?

Frågan, och svaren, kan förändra inte bara kvaliteten på kommunikationen utan även utformningen av produkten eller tjänsten, till och med på hela organisationen.

Ett starkt varumärke underlättar för mottagaren att välja en specifik organisation, idé, verksamhet, produkt eller tjänst. Det är därför det behöver finnas en tydlig affärs- eller verksamhetsidé, ett motiverande och särskiljande löfte, en klar positionering, tydliga budskap och inte minst en stor förståelse för mottagarens villkor. Så att vi träffar rätt från början. Detta och mer kommer vi diskutera under en inspirerande eftermiddag, som bjuder på mingel med powerfika, föreläsning och ett laddat panelsamtal.

Det här kommer du att få med dig:

  • Varför är det viktigt med ett starkt varumärke?
  • Hur bygger du ett starkt varumärke och engagerar din målgrupp
  • Reflektioner och insikter från panelen
  • Boken ”Vem bryr sig?” kommer att finnas till försäljning på plats till ett förmånligt pris.
Panelen

Panelsamtal

Moderator:
Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm
Paneldeltagare:
Geta Kroon, kreativ strateg, Kroon & Nordlinder/Workshops i varumärkesutveckling
Kaj Johansson, Managing partner & Co-founder, Kapero
Martin Nordlinder, strategisk kreatör, Kroon & Nordlinder/Workshops i varumärkesutveckling
Pino Roscigno, Commercial & Brand Director, Stadium
Elisabet Heinrich, Marknadschef, Beijer Byggmaterial

När: Torsdag 16 november, kl 15:30-17:00
Var: United Spaces Waterfront, Klarabergsviadukten 63

HÅLLTIDER:
15:30 Incheckning, mingel och power-fika
16:00 Vem bryr sig? Keynote
16:30 Panelsamtal
17:00 – 18:00 Aw för de som vill stanna kvar och mingla

Våra event inom programserien Marketing Afternoons är exklusiva för Marknadsföreningens och United Spaces respektive medlemmar. 

Marketing Afternoons, 16 november

BOKA DIN PLATS >>

Avbokning sker senast 24h innan till info@mis.se eller via din bokningsbekräftelse (via e-post). Vid sen avbokning eller utebliven närvaro utgår no show-avgift 349 kr ex moms.
Så behandlar vi dina personuppgifter

Om talarna

Geta Kroon, kreativ strateg
Geta har jobbat med marknadsföring, kommunikation, varumärkes- och konceptutveckling i såväl stora som små företag, svenska och internationella, på både kund- och konsultsidan. Geta är också en van föreläsare, inte minst som kursansvarig på Berghs School of Communication sedan många år. Geta har även undervisat på bland annat Stockholms universitet, Företagsuniversitetet, Företagsekonomiska Institutet FEI, IHM Business School och Marknadsföreningen Stockholm.

Martin Nordlinder, strategisk kreatör
Martin är skrivande strateg med fokus på varumärkesutveckling och kreativa koncept. Martin har varit anställd som copywriter på reklambyråerna Blanking och Brindfors, startat och drivit byråerna Spirit Kommunikation och Kasselring & Co. Sedan många år är Martin kursansvarig och gästföreläsare på Berghs School of Communication. Han har också undervisat på KTH, Stockholms universitet och Företagsekonomiska Institutet FEI.

Om Marketing Afternoons

Marketing Afternoons är en seminarieserie signerad Marknadsföreningen Stockholm och United Spaces där vi fyra eftermiddagar om året lyfter fram det allra bästa inom marknadsföring och kommunikation. Kom och bli inspirerad av spännande talare och case samtidigt som du får en rejäl energiboost i form av en nyttig powerfika.

Tidigare nedslag i seminarieserien Marketing Afternoons:

  • Keke Rahnasto, Mynewsdesk: Bortom hypen – Hur kommer AI att revolutionera vårt sätt att arbeta med marknadsföring?
  • Mathias Westphal, Maniola Studios: ABSOLUT FUTURE
  • Jonna Ekman, Storykit: Rörlig bild i sociala medier – 7 steg för att lyckas med ditt visuella berättande
  • Erik Modig, Forskare, Handelshögskolan: Så ökar du kreativiteten på marknadsavdelningen – för garanterad effekt
  • Mikael Lenneryd, Marknadsdirektör, Apoteket: Från storbyrå till inhouse
  • Christian Cabau, Director Marketing, Klarna: Behind the scenes på Klarna med Årets Marknadschef
  • Nina Kurn & Kajsa Öijerholm, Senior Art Director & Visual planner och Senior Copywriter & kommunikatör på RBK : Det kreativa teamet – från idé till innovation
  • Fredrik Wass, Omvärldsanalytiker Sveriges Tidskrifter: De viktigaste medietrenderna 2021
  • Pino Roscigno, Commercial & Brand Director, Stadium: Att aktivera världen
  • Silla LevinForsman & Bodenfors: Kommunikationens kraft – att bygga hållbara varumärken
  • Calle SjönellFacebook: Vad fungerar i sociala medier, på riktigt?
  • Patrik Nygren-Bonnier, Årets Marknadschef 2017, Så skapades reklamkoncepten bakom IKEA och Åhléns