Marknadsföreningen Sverige
Storytelling + hållbarhet – så engagerar ni med era budskap
Att skapa och sprida berättelser är för oss människor viktigt för att få fram relevanta budskap och interagera med varandra. Med storytelling påverkar vi vår målgrupp med en känsla, ett tillstånd eller ett sätt att agera – något som är viktigt i kopplingen till ett företags hållbarhetsarbete.
Kursbeskrivning
Två ledord i arbetet med storytelling är autenticitet och transparens, något som knyter väl an till arbetet med hållbarhet som behöver vara äkta, sant och relevant. Under denna utbildning får du lära dig metoder och verktyg för att arbeta med storytelling och applicera det på ert hållbarhetsarbete. Vi genomför övningar för att simulera hur storytelling kan påverka er målgrupp och avslutningsvis planerar du för hur du ska sätta igång med kommunikationen. Under kursen så får du verktyg och modeller som du sedan kan arbeta vidare med efter kursen.
Kursen riktar sig till
Näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer och funktioner som ansvarar för eller arbetar med hållbarhetskommunikation. Du kan till exempel vara kommunikatör, marknadsförare, projektledare eller chef. Du kan med fördel gå denna kurs tillsammans med en kollega, då det är gynnsamt att fler på företaget är involverat i hållbarhetsarbetet.
Ur kursinnehållet
- Storytelling som en del av er hållbarhetskommunikation – de viktigaste kopplingarna
och ingredienserna som till exempel de globala målen och era värderingar - Målgrupper & hållbarhet; olika beteenden, värderingar och drivkrafter
- Genomgång av storytelling-modellen; syfte, ingredienser, vinkel och dramaturgi
- Exempel på storytelling inom hållbarhetskommunikation
- Övningar och praktisering av storytelling-modellen
- Plan och tillvägagångssätt för att komma igång
Vad säger tidigare kursdeltagare?
Är du intresserad av att gå kursen? Hör gärna av dig till oss på info@mis.se
Villkor och bokning
Anmälan är bindande. Vid förhinder för anmäld deltagare kan någon annan person från beställande företag utnyttja platsen.
Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter
Om kursledaren
Maria Westman är entreprenör och grundare av egna bolaget C by West där hon jobbar som strategisk rådgivare för företag och organisationer med fokus på affär, organisation, kommunikation och hållbarhet. Hon har en mångårig erfarenhet som ledare inom byråbranschen och har utvecklat koncept och kommunikation för företag i olika branscher som till exempel; industri, telecom, IT, tjänstesektorn, finans, media, fordon, transport, utbildning, handel, hälsa, ideella föreningar och offentlig sektor. Med sin breda erfarenhet är Maria en väl anlitad föreläsare och utbildare. Maria har under flera år arbetat med content marketing och storytelling har alltid funnits med som ett återkommande moment för att skapa genomslag i kommunikationen.
www.cbywest.se