Årets Marknadschef:

Vinnare 2017

Marknadschef

ÅRETS MARKNADSCHEF – VINNARE 2017

Den 25 januari 2018 utsåg Marknadsföreningen i Stockholm Årets Marknadschef, Årets Disruptör, Årets Framtidslöfte och det företag som gjort Årets Varumärkesresa 2017. Här är våra vinnare år 2017!

ÅRETS MARKNADSCHEF: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA

Patrik Nygren-BonnierMotivering:

”Att ta en plats i människors liv är alla varumärkens dröm. Men väldigt få lyckas.
Att skapa en viral hit kan nästan alla med lite tur. Men att göra global succé kampanj efter kampanj är det väldigt få som lyckas med.

Att skapa tvåsiffrig tillväxt på en mogen marknad står på allas önskelista. Men det är ytterst ovanligt att lyckas.

Årets marknadschef har med ett imponerande mod, och målmedveten långsiktighet skapat ett koncept som uppenbarligen går att fylla hur mycket som helst. Att dessutom vara relevant i både uttryck och kanal visar på ett tydligt ledarskap.

Vi vill fortsätta vara med där livet händer.”

 

ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE: Malin Cronqvist, Help to Help

Malin CronqvistMotivering:

”Med starkt driv och ett ansvarsfullt ledarskap har denna person lyckats bygga upp en organisation som kombinerar digitalt nytänkande med passion att göra skillnad. Hen har tagit fram kampanjer som involverat och engagerat politiker, journalister och andra opinionsbildare. På ett kraftfullt sätt kombineras IT, kommunikation och utbildningsmoment. En stor dos nyfikenhet, ett medvetet framtidsperspektiv och stark handlingskraft gör henne till förebild och Årets Framtidslöfte. Vi är redan nyfikna på hennes nästa steg.”

 

ÅRETS DISRUPTÖR: Karma

KarmaMotivering:

”Genom sitt disruptiva angreppssätt på ett gammalt samhällsproblem och med stöd av tech för att skapa förutsättningar för expansion, har bolaget i allra högsta grad fått gemene person att kunna påverka utvecklingen att göra smarta och hållbara köp av mat och måltider. Samtidigt som man möjliggjort för restaurang och dagligvaruhandel att enkelt kunna tjäna pengar på vad som tidigare varit svinn och mat för soptunnan till att nu kunna koppla ihop konsument och företag i en cirkulär modell. Modigt, lekfullt samtidigt som det är affärsmässigt med en tydlig holistisk vision.”

 

ÅRETS VARUMÄRKESRESA: SEMCON

semconMotivering:

”I en lågintresse- och traditionstyngd bransch har detta bolag visat att allt är möjligt om man bara vågar söka rätt insikter och tro på förändring. Att skapa allmänintresse för en affär som inte riktar sig till konsument eller har en fysisk produkt, ses som en omöjlighet för många. Genom att förflytta fokus från teknik till människan, skrota kommunikation som inte ger effekt och fokusera på PR, sociala medier och de egna medarbetarna, har bolaget gjort det omöjliga möjligt och på kort tid och med små medel givit varumärket vingar långt utanför nations- och branschgränserna.”

 

Hela juryn presenteras här

Kriterier för utmärkelserna

 

 

Partners