Årets Marknadschef

FAQ ÅRETS MARKNADSCHEF

Hur ser tävlingsprocessen ut?

  1. Nominering
    Man blir nominerad till att tävla i en av de fyra kategorierna; Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa. Vem som helst får nominera någon i de fyra kategorierna. En nominering innebär att man har möjlighet att vara med och tävla i nästa steg.
  2. Nomineringskommitté
    En nomineringskommitté går igenom nomineringarna och gör en första screening och urval ifall man platsar i tävlingen, dvs att man inte diskvalificeras av några av kriterierna.
  3. Underlag
    Efter detta blir man som nominerad kontaktad och behöver skicka in ett underlag, där man svarar på 5 frågor (max 1 A4 per fråga). Frågorna är baserade på våra kriterier. När du skickat in ditt underlag är du officiellt med och tävlar i din kategori. Du har även möjlighet att skicka med kompletterande bilagor för att påvisa resultat mm.
  4. Jurybedömning
    Underlagen läses sedan av en oberoende jury, som gör sin bedömning. Varje kategori har sin egen jury. Juryerna sammanträder 2 ggr under juryprocessen. Alla underlag som skickas in läses av juryn som sedan röstar och diskuterar fram de starkaste kandidaterna.
  5. Finalister
    Juryn utser 4-5 finalister per kategori i april. Dessa kontaktas och publiceras på Marknadsföreningens hemsida. Finalisterna tävlar sedan om utmärkelsen i sin respektive kategori. Vid behov kan juryn be om kompletterande underlag.
  6. Vinnare
    Den slutgiltiga vinnaren per kategori utses på en prisutdelning i samband med eventet Årets Marknadschef i maj. Mer info inom kort. Allt om förra årets event hittar du här: https://mis.se/arets-marknadschef/arets-marknadschef-2023/

Vem får nominera?

Vem som helst får nominera och tipsa om grymma personer, prestationer, företag eller organisationer som man tycker platsar in i någon av de fyra kategorierna och kriterierna för dessa. Läs mer om kriterierna härhttps://mis.se/arets-marknadschef/kriterier/

Får man nominera sig själv?

Ja, vi lägger ingen vikt i vem som gjort nomineringen och man kan nominera anonymt.

Får man vara anonym när man nominerar?

Ja

Gynnas jag av att få fler nomineringar / att fler nominerar mig?

Nej. Vi lägger ingen vikt i hur många nomineringar man får eller att man får fler nomineringar av olika personer. En nominering räcker för att man ska komma med i urvalet.

När får jag veta att jag blivit nominerad?

Alla nominerade kommer att bli kontaktade senast 28 februari 2024 om att de har blivit nominerade.

Vilka får vara med och tävla?

Tävlingen är helt branschoberoende och nationell. Vem som helst som kvalar in på de kriterier som finns per kategori kan vara med och tävla.

Måste jag vara med på prisutdelningen den 16 maj?

Blir du en av finalisterna vill vi att du närvarar på prisutdelningen den 16 maj på Rigoletto i Stockholm för att ev ta emot ditt pris på scen. När du skickar in ditt underlag intygar du att du kan vara med på plats den 16 maj, bortsett från sjukdom och oförutsedda händelser.

Vem får tillgång till underlaget som jag skickar in?

Informationen som finns i underlaget är strikt konfidentiellt och är endast för juryns ögon för att de ska kunna göra sin bedömning. Ingen mer kommer att se informationen förutom teamet på Marknadsföreningen för hantering av underlagen samt juryn i sitt uppdrag som jurymedlem. Efter avslutad tävlingsperiod säkerställer vi på Marknadsföreningen att underlagen raderas och förstörs och inga kopior av detta sparas.

Som tävlande ska du kunna känna dig bekväm med att dela med dig av informationen för att juryn ska kunna göra sin bedömning men att det inte sprids vidare utanför jurygruppen.

Får man gå ut med information om att man är nominerad i någon av kategorierna?

De som har blivit nominerade i någon av kategorierna kontaktas för att kunna skicka in underlag och på så sätt delta i tävlingen. När man skickat in sitt underlag, är man officiellt med och tävlar i kategorin. Efter detta kontaktar Marknadsföreningen dig eller ert företag med information om att ni kan gå ut med information att ni deltar i tävlingen.

TILL ÅRETS MARKNADSCHEF >>

Kontakt

Marie Sommar

Presskontakt och kontakt kring partnerskap: Marie Sommar, VD
marie@mis.se
0701-463422

Elina Andersson

Projektledare: Elina Andersson, Projektledare och medlemsansvarig
elina@mis.se
0734-028742

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2023: Johan Fernstedt, UNIONEN (Årets Marknadschef), Zu-Yon Han, SUICIDE ZERO (Årets Framtidslöfte), Charly (Årets Disruptör 2023), Arken Zoo (Årets Varumärkesresa)
2022: Nils Rylén, POLESTAR, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, REDLOCKER (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)

2020: Christian Cabau, KLARNA (Årets Marknadschef), Roza Azimi, SNAPTIVE (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019
: Pino Roscigno, STADIUM (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS APOTEK (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018
: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)

2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Clas Dahlen, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

  • Dela :