Vår historia
Den första reklamföreningens bildande – vår historia
De första fröna till en reklamförening i Stockholm väcktes i efterdyningarna från Stockholmsutställningen 1919, där reklamcheferna såg ett behov för ett forum där de kunde ”debattera och lära”. Inte minst för att dra nytta av lärdomarna och göra nästa utställning till en större succé.
Reklamchefen på AB Baltic, Gustaf H Lundberg, och reklamchefen E. Platin från Bolinders Mekaniska verkstad skickade därför ut en förfrågan om intresse till de reklamchefer de träffat på mässan och ett 20-tal nappade. Föreningen konstituerades under ett möte på Hotell Regina i Stockholm 4 oktober 1919, och fick det ståtliga namnet Svenska Reklamförbundet.
Under Stockholmsutställningen 1930 höll föreningen en särskild Reklamens Dag och samlade reklamrepresentanter från hela Norden. 1932 bildades den första lokala föreningen i Malmö (då Skånes Reklamförening) och Göteborg och Helsingborg grundades året därpå. Där startade diskussionerna kring en övergripande riksorganisation. 24 februari 1935 var tiden inne med ombud från Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Malmös reklamföreningar närvarande. En effekt av bildandet av riksorganisationen blev att vi i den äldre föreningen i Stockholm tog namnet Stockholms reklamförening. Den nya organisationen vidareförde namnet Svenska Reklamförbundet och har sedan utvecklats till Sveriges Marknadsförbund. Där har Stockholmsföreningen varit medlemmar från tid till annan för att ta del av samarbete lokala föreningar emellan. Stockholmsföreningen har hela tiden drivits fristående och haft en stark ställning på den lokala marknaden.
1952 gjorde föreningen ett tillägg i namnet och blev Stockholms försäljnings- och reklamförening. 1968 var det dags att uppdatera igen och spegla hela bredden inom marknadsföring och kommunikation – namnet Marknadsföreningen i Stockholm (MiS) antogs. Efter att föreningen gjorde om sin visuella identitet 2018 gick vi under namnet Marknadsföreningen Stockholm.
Genom åren har vi vässat Stockholms marknadsförare och kommunikatörer, via våra egna utbildningsprogram, oräkneliga kurser & seminarier, erfarenhetsnätverk och plattformar till lärande. Alla högaktuella för sin tid och med syftet ge medlemmarna verktygen att bli mer framgångsrika i sina roller. Sedan 2006 delar vi ut den nationella utmärkelsen Årets Marknadschef och har adderat kategorierna Årets Varumärkesresa, Årets Disruptör och Årets Framtidslöfte för att spegla föreningens bredd idag.
Pandemin drev på digitaliseringen av föreningen, som fick gå över till helt digitala mötesformer under en period. Nya partnerskap tecknades och en digital Members Lounge lanserades samt nya programformat som studioproducerade Marketing Talks. Det nya normala för Marknadsföreningen blev sedan en mix av digitala och på plats-event och ett online-medlemskap såg dagens ljus där medlemmar strömmade till från olika delar av landet och öppnade upp för fler samarbeten med systerföreningar.
Med de många initiativ som lanserades och utvecklades blev det en naturlig utveckling att också byta namn för att spegla det redan nationella anslaget. Från och med juni 2024 går vi under namnet Marknadsföreningen Sverige.
Nu är vi 100! Den 4 oktober 2019, på själva 100-årsdagen, firade vi vårt jubileum på Bryggarsalen i Stockholm.
Bildspel från 100-årsfesten – Tack för en fantastisk kväll på Bryggarsalen!
Den här filmen är ifrån vår fest på Grand Hotel 1937. På den tiden gick vi under namnet Stockholms Reklamförening.
I samband med föreningens 75-årsfirande gjordes denna film som går igenom vår historia, utmärkande händelser och lite kuriosa. Speaker: Sture Djerf.