Marknadsföreningen Sverige
Kom igång med Google Analytics 4 – Praktiska tips och verktyg
Du har säkert inte missat att den gamla versionen av Google Analytics, känd som Universal Analytics (UA), har gått i graven. Den slutade samla data den 1 juli 2023 och om knappt ett år slutar datat också vara tillgängligt för analys. Övergången till GA4 för med sig en hel del fördelar, men ställer också högre krav på dig som användare.
Dessutom har Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) i sitt utlåtande från den 3 juli 2023 gjort det tydligt att Google Analytics – i sitt standardutförande – bryter mot GDPR.
För att du ska kunna använda GA4 på ett effektivt – och lagligt – sätt bjuder vi tillsammans med digitalbyrån Garfield Digital in dig till ett webinar den 5 september. Där kommer du på en timme få en snabb introduktion till:
- Vilka inställningar du måste ändra direkt i Google Analytics 4 för att bygga bästa möjliga beslutsunderlag
- Vilka standardrapporter som är värda att titta i och hur du tolkar data
- Hur du skapar anpassade rapporter som är mycket mer kraftfulla än någonting du någonsin använde i Universal Analytics
- Möjligheterna kring att backa upp UA-data innan den 1 juli 2024 och hur du kan synka det med ditt nya GA4
- Vad du behöver göra för att använda GA4 utan att bryta mot GDPR
När: Tisdag 5 september, kl 09.30 – 10.15*
Var: Online, i Members Lounge
* HÅLLTIDER:
9:30-10:00 Föreläsning
10:00-10:15 Live Q&A
Webbinarium, 5 september, kl 09:30-10:15
Avbokning sker senast 24h innan till info@mis.se.
Så behandlar vi dina personuppgifter
Talare
Maxwell Stanford är specialist på Google Analytics, affärsdriven digital analys och growth på Garfield Digital. En digitalbyrå med fokus på strategier för digital analys och SEO.