Marknadsföreningen Sverige
När HR mötte Marknad
– hur du skapar ett blomstrande employer branding-samarbete
Vad händer när HR/Marknad/Kommunikation tillsammans bygger varumärke från insidan?
”Det ska kännas lite som vi står nakna på Sergels Torg” – det har varit mantrat för innehåll ända sedan rekryterings- och employer branding-funktionen startade på IT-konsultbolaget Columbus. Då tillhörde de marknad och gjorde det i flera års tid. Numera är de tillbaka till att vara en del av HR. Mentaliteten och arbetssättet från marknadsavdelningen lever vidare i funktionen än idag.
Vid denna träff kommer Columbus att dela med sig av hur de samarbetar med olika avdelningar, hur de anpassar sig efter nya affärsstrategier och marknaden, och vad de gör för att stå ut i en bransch med hög konkurrens och kompetensbrist.
Alexander Tonelli som byggde Talent Acquisition-funktionen i marknadsteamet och Jonna Lindberg, en marknadsförare som gick över till rekrytering, berättar om den Employer Branding-resa de gjort.
Du får bland annat ta del av:
- Kopplingar mellan HR/TA och Marknad och varför vi pratat om synergier så länge, men fortfarande inte kommit längre
- Hur du ökar autentiskt innehåll med medarbetaren i fokus
- Digitala verktyg och konkreta tips
- Var det blev ”fail” för oss och hur du kan undvika samma felsteg
Enklare lunch ingår! Presentation kommer varvas med frågor och reflektionsövningar. Varmt välkomna!
Nätverksgruppen Employer Branding leds av Katarina Önell och Rebecca Cannerfelt.
Kontakta elina@mis.se vid allergier eller matpreferenser.
En träff med en av nätverksgrupperna skiljer sig något från ett av våra Seminarier, Webbinarier eller andra event:
- Deltagare uppmuntras till erfarenhetsutbyte – i mindre grupper lär vi av andra deltagare och diskuterar egna utmaningar i rollen
- Man behöver inte välja en grupp eller ”gå med” i en nätverksgrupp – alla medlemmar är välkomna till nätverkens träffar (med enda undantag ”MiS Marknadscheferna, som endast är för dig med marknadsansvar)
- För det mesta spelar vi inte in en nätverksträff, även om den sker online – och de diskussioner som sker mellan deltagare görs heller inte tillgängligt för någon som inte var med på träffen
När: Tisdag 14 november, kl 11.30 – 12.50*
Var: Columbus, Drottninggatan 71D, 4 tr.
*HÅLLTIDER:
11.30 Check in med lättare lunch
12:00-12:50 Föreläsning och Q&A
Nätverksträff 14 november, kl 11.30-12.50
Avbokning senast 24h innan till info@mis.se.
Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter
Talare
Alexander Tonelli – Global Head of Talent Acquisition & Employer Branding
Efter att ha avslutat en kandidatexamen i Human Resource Management har Alexander arbetat med rekrytering och employer branding i över 13 år inom det utmanande IT-rekryteringsområdet. Gravitationen till marknadsteamet har ökat under åren, tills han landade i marknadsteamet för att bygga upp en rekryteringsfunktion från grunden, baserad på marknadsförings principer. Att använda denna metod har varit mycket framgångsrikt och har resulterat i hundratals anställningar av svårflörtade kandidater. Göteborgare boende i Stockholm så se upp för ordvitsar.
Jonna Lindberg – Global Employer Branding Partner
Jonna är marknadsföraren som hamnade i rekryteringsvärlden och har samlat på sig 10 års erfarenhet inom konsultbranschen. Har jobbat med bemanning och rekrytering inom ekonomi och lön innan hon tog steg in i IT-världen. Har alltid haft ett intresse för Employer Brandning och att behandla kandidater som kunder har alltid varit ett fokus. Något som hon fått möjlighet att utforska på Columbus. Hon tror på ett tätt samarbete mellan HR, rekrytering och marknad och tillsammans kan de skapa en stark kandidatupplevelse och även en stark medarbetarupplevelse från början till slut. Kan inga ordvitsar men uppges vara bra på att lyfta ett skeptiskt ögonbryn.