Marknadsföreningen Sverige
Varumärkesstyrka i praktiken: Optimeringar som skapar resultat
– Välkommen till en frukost med insikter från Schibsted Effect Study
Idag står varumärken inför stora utmaningar som snabb digitalisering, förändrade konsumentbeteenden och ökade krav på transparens och hållbarhet. Schibsted Insights senaste studie, Schibsted Effect Study, fokuserar på hur varumärken kan förbättra sin effekt i digitala kanaler.
I studien har Karolina Nilvang, Schibsted och Erik Modig, forskare & expert på kommunikation och marknadsföring, analyserat data från 10 varumärken inom 10 olika kategorier för att förstå hur starka varumärkeselement (brand assets) kan bidra till att bygga en tydlig och långsiktig varumärkesidentitet. Studien visar att det lönar sig att både utgå från varumärkets unika egenskaper och position, samtidigt som annonsens innehåll anpassas efter den visningstid som faktiskt är möjlig att uppnå i olika kanaler. Om annonsen dessutom har ett konsekvent formspråk och budskap kan man som annonsör maximera både uppmärksamhet och effekt.
I studien identifierade man tre nyckelfaktorer som är avgörande för att bygga starka varumärken i dagens snabbrörliga medielandskap:
- Tydliga varumärkeselement: Effektiva annonser behöver tydliga, distinkta varumärkeselement (brand assets) för att maximera igenkänning på kort tid, exempelvis färger, logotyper, slogans och grafiska element som skapar igenkänning och underlätta för kunderna att snabbt koppla annonsen till varumärket.
- Konsekvent design: Enhetlighet i design och budskap är avgörande för att höja observation och koppling till varumärket.
- Långsiktigt arbete: Utvecklingen av varumärkesidentitet kräver långsiktigt arbete, men ger över tid ökad synlighet och mental tillgänglighet.
Välkommen på en härlig alla hjärtans dag-frukost där du får ta del av värdefulla insikter och inspirerande case från studien! Du får med dig insikter om hur framgångsrika varumärken har optimerat sina reklamstrategier för att nå ännu bättre resultat. Upptäck hur varumärken kan maximera reklameffekten genom att strategiskt använda sina varumärkestillgångar.
De deltagande varumärkena i studien är:
- SAS
- Dina Försäkringar
- Pågen
- Skellefteå Kraft
- Audi
- Electrolux
- Hertz
- Cubus
- Unionen
- Nordnet
Info & anmälan
När: Fredag 14 februari, kl 08.00 – 09.30*
Var: Schibsted, Kungsbrohuset, Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
*HÅLLTIDER:
08:00 Incheckning och frukost
08:30-09:30 Föreläsning, case och frågestund
Frukostseminarium, 14 februari, kl 08:00-09:30
Avbokning sker senast 24h innan till info@mis.se.
Så behandlar vi dina personuppgifter
Talare
Erik Modig, Forskare och expert på kommunikation och marknadsföring
Erik Modig anses vara en av Sveriges främsta experter på marknadsföring. Hans forskning vid Handelshögskolan har lett till flertalet internationellt uppmärksammade artiklar och böcker, varav hans bok ”Bang for the Buck” blev utsedd till ”Årets Marknadsföringsbok” i Sverige. Han är rådgivare åt flera av Sveriges mest framgångsrika bolag och har själv grundat e-learningbolaget Marketing Levels som är en digital plattform för marknadsföringskunskap, utbildning och rådgivning.
Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services
Som Research & Effect Manager på Schibsted Marketing Services tillhandahåller Karolina datadrivna insikter och rekommendationer för att optimera annonskampanjers effektivitet. Med många års erfarenhet har hon byggt upp en djup expertis inom marknadsundersökningar, konsumentbeteende, medier och digital marknadsföring, samt en gedigen kunskap om statistik och verktyg för dataanalys.