Marknadsföreningen Sverige
MARKETING is FINANCE is BUSINESS
– Därför bör marknadschefen vara en del av ledningen
Vi på Marknadsföreningen har fått äran att hosta en interaktiv träff med välrenommerade Chris Burggraeve som nu är på Stockholmsbesök från New York!
Med böcker som ”Marketing IS NOT a black hole” och ”MARKETING is FINANCE is BUSINESS: How CMO, CFO and CEO co-create iconic brands with sustainable pricing power in the new Galactic Age” sätter han fingret på hur marknadschefer bör argumentera och upskilla för att på framgångsrikt sätt driva tillväxt och ta plats i högsta ledningen.
Du kanske också har hört honom som gäst i podden The uncensored CMO med Jon Evans på temat ”How CMO’s get a seat in the boardroom and not get fired”. Ett poddavsnitt som med fördel kan lyssnas på som uppladdning till detta frukostmöte.
Chris tycker det är synd och skam att endast 2,6% av styrelseledamöter är marknadschefer i internationella bolag. I Sverige ser vi att det inte är självklart i alla bolag att marknadschefen ens har plats i ledningsgruppen. Chris pekar på både språkbarriärer samt att bygga rätt typ av T-formad kompetens. CMO:s behöver bygga en bred förståelse för företaget som helhet, inte bara sin egen expertis. Han betonar också vikten av ”priskraft” (pricing power) snarare än enbart ROI (return on investment) för att bevisa värdet av marknadsföring.
Välkommen till en frukostträff där Chris kommer bjuda på en inledande keynote kring sina erfarenheter från internationella bolag och miljöer, med tips på hur du kan argumentera för marknadsföringens värde internt och bygga din egen profil för att klättra i karriären. Därefter tar ett interaktivt rundabordsformat vid med diskussioner och erfarenhetsutbyte. Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Sverige, modererar samtalet och den interaktiva frågestunden.
Föreläsningen och diskussionerna sker på engelska.
Vi ser fram emot en morgon av spännande erfarenhetsutbyten, många nya insikter, fler argument för marknadsföringens värde och att vi tillsammans blir smartare såväl som starkare i våra roller som marknadsförare. Varmt välkommen!
Info & anmälan
När: Fredag 21 mars, kl 08.30 – 10.00*
Var: KiMM, House of Wise (i Garnisonen), Linnégatan 87, Stockholm
*HÅLLTIDER:
08:30 Frukost och incheckning
09:00-10:00 Föreläsning, diskussion och interaktiv frågestund
Detta event är exklusivt för våra medlemmar.
Frukostseminarium, 21 mars, kl 08:30-10:00
Avbokning sker senast 24h innan till info@mis.se.
Så behandlar vi dina personuppgifter
Om talaren
Chris Burggraeve är en flerfaldigt prisbelönt marknadsförare i världsklass och thought leader som har blivit entreprenör, rådgivare, investerare, styrelseledamot, akademiker, författare och talare. Under karriären har han varit aktiv hos klassiska FMCG-ledare runt om i världen: P&G, The Coca-Cola Company och InBev. Om allt går enligt planerna kommer han att bli den första CMO:n i rymden under de kommande åren (med Virgin Galactic).