Marknadsföreningen Sverige
Stärk er hållbarhetskommunikation med storytelling
Att skapa och sprida berättelser är för oss människor viktigt för att få fram relevanta budskap och interagera med varandra. Genom att använda storytelling inom vårt arbete med hållbarhetskommunikation så kan vi påverka vår målgrupp och skapa ett engagemang kring de delar vi finner viktiga för vårt hållbarhetsarbete.
Kursbeskrivning
De flesta företag och organisationer har ett pågående hållbarhetsarbete idag. Hållbarhetsarbetet bör vara integrerat i verksamheten och tydligt kopplat till ens syfte, affären och framtida satsningar. Många företag har nu dessutom rapporteringskrav på sitt hållbarhetsarbete, där hela leverantörskedjan ska visas upp och redovisas. Det finns alltså delar som företag måste göra när det kommer till hållbarhet, men även delar som man vill göra och planerar framåt. Och inte minst av allt, det som redan är igångsatt och att kommunicera det man är stolt över.
Under denna utbildning så tar vi oss in i arbetet med att skapa storytelling som får ert hållbarhetsarbete att synas på ett trovärdigt och intressant sätt. Du får lära dig metoder och verktyg för att arbeta med storytelling och applicera inom ramen för er hållbarhetskommunikation. Vi genomför övningar för att simulera hur storytelling kan påverka er målgrupp och avslutningsvis planerar du för hur du ska sätta igång med kommunikationen. Under kursen så får du verktyg och modeller som är speciellt framtagna för denna kurs och som du kan arbeta vidare med efter kursen.
Missa inte vår intervju med kursledare Maria Westman inför nästa kurstillfälle!
Våga inspirera och engagera med er hållbarhetskommunikation
by: mis
02-nov-23
Kursen riktar sig till
Näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer och funktioner som ansvarar för eller arbetar med hållbarhetskommunikation. Du kan till exempel vara kommunikatör, marknadsförare, projektledare eller chef. Du kan med fördel gå denna kurs tillsammans med en kollega, då det är gynnsamt att fler på företaget är involverat i hållbarhetsarbetet.
Ur kursinnehållet
- Storytelling som en del av er hållbarhetskommunikation – de viktigaste kopplingarna och
ingredienserna som till exempel de globala målen och era värderingar - Målgrupper & hållbarhet; olika beteenden, värderingar och drivkrafter
- Genomgång av storytelling-modellen; syfte, ingredienser, vinkel och dramaturgi
- Exempel på storytelling inom hållbarhetskommunikation
- Övningar och praktisering av storytelling-modellen
- Plan och tillvägagångssätt för att komma igång
Vad säger tidigare kursdeltagare?
Villkor och bokning
Anmälan är bindande. Vid förhinder för anmäld deltagare kan någon annan person från beställande företag utnyttja platsen.
Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter
Om kursledaren
Maria Westman är entreprenör och grundare av egna bolaget C by West där hon jobbar som strategisk rådgivare för företag och organisationer med fokus på affär, organisation, kommunikation och hållbarhet. Hon har en mångårig erfarenhet som ledare inom byråbranschen och har utvecklat koncept och kommunikation för företag i olika branscher som till exempel; industri, telecom, IT, tjänstesektorn, finans, media, fordon, transport, utbildning, handel, hälsa, ideella föreningar och offentlig sektor. Med sin breda erfarenhet är Maria en väl anlitad föreläsare och utbildare. Maria har under flera år arbetat med content marketing och storytelling har alltid funnits med som ett återkommande moment för att skapa genomslag i kommunikationen.
www.cbywest.se