Marknadsföreningen Sverige
Så bygger du ett starkt och distinkt varumärke
– Marketing Levels med Erik Modig
För att lyckas i dagens medialandskap behöver varumärken stå ut. Alltför många varumärken har en varumärkesplattform som inte ger dem den uppmärksamhet som de behöver och kanske förtjänar. Oftast beror det på att varumärkets designriktlinjer inte är anpassade efter förutsättningarna digital annonsering ger dem. Med exponeringstider på bara 1-2 sekunder är en stor del av annonseringen beroende av ett varumärkesplattform som gör att annonserna kan stå ut.
Kursbeskrivning
Heldagsutbildningen är utformad för att ge deltagarna de verktyg och insikter som behövs för att utveckla och förvalta ett starkt och distinkt varumärke. Kursen kombinerar teoretiska grunder med praktiska övningar, vilket ger deltagarna möjligheten att direkt tillämpa lärdomarna på sina egna varumärkesstrategier. Deltagarna kommer att lära sig om varumärkets byggstenar, positionering och varumärkesidentitet.
Kursledare Erik Modig har genomfört flertalet studier på hur varumärken lyckas med sin digitala annonsering. Under kursdagen delar han med sig av insikterna som har hjälpt några av Sveriges största varumärken att lyckas bättre med sina annonsering genom att anpassa och utveckla sin varumärkesplattform för digital annonsering.
Kursen riktar sig främst till
- Marknadschefer och varumärkeschefer
- Marknadsföringsteam och kreativa team som arbetar med varumärkesutveckling
- Growth, performance eller digitala team som vill öka effekten av digital kommunikation
- Företagare som vill bättre förstå förutsättningarna att lyckas med sitt varumärkesbyggande i ett moderna medialandskap
Kursmoment
❗️ För att se alla kursmoment i detalj, scrolla ner en bit på sidan!
- Varumärkets grundstenar: Förståelse för hur ett varumärke byggs
- Varför mätningar av digital attention har vänt allt upp och ned
- Vad som krävs av varumärkesidentitet för att kunna stå ut
- Begreppet distinkthet och varför det har blivit så populärt
- Distinkthet vs. differentiering
- Annonsdesign för att stå ut
- Annonsdesign för att kännas igen
- Framing, priming och andra begrepp som är viktiga att ha koll på
- Värdet av känslor för att nå fram till kund
- Mätning och utvärdering av varumärkesstrategier: Verktyg och metoder för att mäta framgång
- Fallstudier och praktiska övningar: Analysera framgångsrika varumärkesstrategier och tillämpa lärdomar på egna projekt
Dagen blandar föreläsningar med workshops och diskussioner.
Vi går igenom en rad olika delar så att varje deltagare kommer att hitta nycklarna till att öka sin framgång. Innehållet kommer att kunna anpassas efter deltagarna på kursen så att det är en bra matchning för alla.
Marknadsföreningen och Marketing Levels arrangerar tillsammans ett antal fysiska kurstillfällen i år med möjlighet att fördjupa dig inom olika områden av marknadsföring och kommunikation tillsammans med Erik Modig.
Som en del av samarbetet erbjuds kursdeltagarna att prova på respektive nätverk/tjänst, mer info nedan.
Villkor och bokning
Anmälan är bindande. Vid förhinder för anmäld deltagare kan någon annan person från beställande företag utnyttja platsen.
Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter
Kursdagen i detalj
—
8.30: Frukost & mingel
09:00: Introduktion och välkomst
– Översikt av dagen
– Introduktion av deltagare
09:30: Varumärkets grundstenar
– Förståelse för hur ett varumärke byggs
10:15: Diskussion, frågor och kaffe
10:45: Digital Attention och dess påverkan
– Varför mätningar av digital attention har vänt allt upp och ned
– Senaste forskningen om digital attention
11:30: Varumärkesidentitet för att stå ut
– Begreppet distinkthet och varför det har blivit populärt
– Vad som krävs för att skapa en distinkt varumärkesidentitet
– Distinkthet vs. Differentiering
12:00 – 13:00: Lunch
13:00: Annonsdesign för att stå ut och kännas igen
– Kreativa strategier och exempel
– Mallar för digital annonsering
– Framing, priming och andra viktiga begrepp
– Känslors värde i varumärkeskommunikation
14:00: Tillämpa lärdomar på egna projekt
14:30: Diskussion, frågor och kaffe
15:00: Mätning och utvärdering av varumärkesstrategier
– Verktyg och metoder för framgångsmätning
– Analysera framgångsrika varumärkesstrategier
15.45 – 16.00: Avslutning och sammanfattning
– Vad är nästa steg.
– Reflektion över dagens lärdomar
Om kursledaren
Erik Modig anses vara en av Sveriges främsta experter på marknadsföring. Hans forskning vid Handelshögskolan har lett till flertalet internationellt uppmärksammade artiklar och böcker, varav hans bok Bang for the Buck blev utsedd till ”Årets Marknadsföringsbok” i Sverige. Han är rådgivare åt flera av Sveriges mest framgångsrika bolag och har själv grundat e-learningbolaget Marketing Levels som är en digital plattform för marknadsföringskunskap, utbildning och rådgivning. https://www.erikmodig.se/