Certifierad kommersiell strateg

Marketing Levels: Certifierad kommersiell strateg

Marknadsföreningen Sverige

Bli certifierad kommersiell strateg!

En utbildning för dig som vill ha ökad kompetens om hur analys, strategi och taktik bidrar till kommersiell tillväxt. Utbildningen pågår mellan mars och juni 2025 och ger en bred grund för att förstå vilka olika vägar till tillväxt som finns och de strategiska och taktiska val som behöver göras för att lyckas med dessa. Det är för dig som har eller aspirerar på en chefsposition inom marknadsföring, försäljning, produktutveckling, företagsledning eller liknande och vill känna dig trygg i att kunna skapa tydliga och väl fungerande planer och strategier.

Info5 moduler

Utbildningen är uppdelad i fem moduler som vardera går igenom ett viktigt område för att förstå och kunna leda tillväxt. Varje modul förbereder dig för att självständigt kunna utvärdera er kommersiella strategi och kunna skapa en tillväxtplan för kort- och långsiktig tillväxt.

Programmets upplägg

Utbildningen består av en kombination av digitala workshops, egna studier samt handledning med kursledaren Erik Modig. Varje del börjar med att varje deltagare definierar ett projekt som de vill jobba med och få konkret kunskap och feedback kring. Arbetsinsatsen är upp till varje deltagare och du kan välja att gå in i kursen för att inspiration och ökad kunskap såväl som att se det som en arbetsresa med ditt eget projekt.

Varje modul består av 2-3 inspelade delkurser som du får tillgång till via e-learningsplattformen Marketing Levels. Dessa kan du gå igenom i lugn och ro med tillhörande övningsuppgifter. Under de första två modulerna som vi vet varierar mycket från bolag till bolag håller vi varje vecka frågestunder för att du ska få handledning med Erik så att du smidigt kommer igenom dessa. Här anpassas innehållet utifrån deltagarna.

Därefter följer tre digitala halvdagsworkshops där deltagarna diskuterar vardera modul. Detta avslutas med en heldag i Stockholm den 3 juni.

InfoSchema:

  • Workshop 1 (digital): Torsdag 13 mars, 13.00 – 16.00
    • Egna studier Modul 1: Resultat och tillväxtanalys
  • Workshop 2 (digital): Torsdag 27 mars, 13.00 – 16.00
    • Egna studier Modul 2: Kundanalys
  • Workshop 3 (digital): Torsdag 10 april, 13.00 – 16.00
    • Egna studier Modul 3: Tillväxtfokuserad affärs- och marknadsstrategi
  • Workshop 4 (digital): Torsdag 24 april, 13.00 – 16.00
    • Egna studier Modul 4: Varumärkes- och marknadskommunikationsstrategi
  • Workshop 5 (digitalt): Torsdag 8 maj, 13.00 – 16.00
    • Egna studier Modul 5: Marknadsföringsstrategi
  • Heldag i centrala Stockholm: Tisdag 3 juni, 9.00 – 16.00

Modul 1: Resultat och tillväxtanalys

Den första modulen handlar om att verkligen förstå hur tillväxt skapas och mäts. Fokus läggs på att förstå hur marknadsföring bidrar till tillväxt och hur mät och kontrollsystem bör definieras och sättas upp för att kunna analysera tillväxt.

Kom igång och lär dig hur du navigerar och förstår ditt varumärke och dess tillväxt med hjälp av attention.

Modul 2: Kundanalys

Syftet med den andra modulen är att på djupet förstå kunden. Tillväxt drivs genom att ändra kunders beslutsfattande och därmed är det avgörande att förstå kunden och varför de väljer oss eller en konkurrent.

Modul 3: Tillväxtfokuserad affärs- och marknadsstrategi

Tredje modulen går in på affärs- och marknadsstrategi. Detta är själva hjärtat i tillväxtplanen och vi går på djupet kring olika strategier och strategiska val. Vi fokuserar på om det behövs några ändringar i affärsstrategi eller om det främst är en struktur i marknadsstrategin som behövs för att sätta fokus på tillväxt.

Modul 4: Varumärkes- och marknadskommunikationsstrategi

Fjärde modulen handlar om hur varumärke och marknadskommunikation används för att driva tillväxt. Den går in på djupet hur man utvärderar sin varumärkesstrategi och ser om några delar behöver förbättras eller modifieras. Detta kopplas till marknadskommunikationsstrategin för att säkerställa att strategin finns för att realisera ens marknads- och varumärkesmål.

Modul 5: Marknadsföringsstrategi

Kursen avslutas med något av det viktigaste – marknadsföringsstrategin. Det är här vi sätter tydliga mål, delmål och KPI:er för att hålla fokus på vårt tillväxt. Vi bryter ned det i olika ansvarsområden och diskuterar kort vs. långsiktig tillväxt och investeringar.

Kursen ger ditt företag:

Marknads- och säljarbete har blivit mer komplext med fler kanaler än någonsin. Därmed riskerar företag att förlora fokus. Chefer och de med chefsambitioner måste träda fram och skapa samsyn och synergier. Ju fler desto bättre.

→ En person som kan ta ett helhetsgrepp kring hur marknad, sälj och kommunikation driver tillväxt.
→ En person som kan presentera och visa värdet av olika marknadsinsatser och hur ledning ska prioritera i frågor rörande marknadsföring.
→ En person med insikter i hur digital tillväxt skapas.
→ En person som kan bygga en långsiktig varumärkesstrategi.
→ En person som kan driva på performance marketing och en transformation mot mer effektiv försäljning online.
→ En tydlig handlingsplan för vilka olika strategier som krävs för att växa, samt hur du ska utvärdera dem och vad som krävs för att ditt företag ska lyckas inom vardera av dem.
→ Ett insatt bollplank för hur ni tar nästa steg inom företaget.

Villkor och bokning

Anmälan är bindande.
Kursvillkor >>

Kurs online & i Stockholm 13 mar - 3 jun

BOKA DIN PLATS >>

Info

När: 13 mar – 3 jun
Var: Online & på plats i centrala Stockholm

Pris:
Medlem Marknadsföreningen Sverige: 29 900 kr exkl moms
Medlem Marketing Levels: 29 900 kr exkl moms
Icke medlem: 39 900 kr exkl moms

InfoSom medlem i Marknadsföreningen Sverige ingår dessutom 60 minuters personlig handledning av Erik Modig

Genom Marknadsföreningens fördjupade samarbete med Marketing Levels är vi så glada att kunna erbjuda dig som medlem 60 min handledning av Erik Modig när du registerar dig hos Marketing Levels eller bokar denna kurs. Handledningen utgår från era utmaningar och ni får en en plan för vilka mikrokurser ni ska gå. Om ni är ett team så får ni en 45 minuter kick-off med hela teamet.

Skaffa dig en konkurrensfördel med en certifiering

Certifieringen består av en presentation av en tillväxt- marknads eller projektplan. Denna är sammansatt av de olika inlämningarna från kursens moduler. Certifiering sker genom en presentation med tillhörande frågor. Inlämningen kommer att bedömas utifrån att den är godkänd eller att den behöver kompletteras. När komplettering gjorts är certifieringen godkänd och avklarad.

Certifiering

För vem?

  • Du är en person som inser att i en allt mer professionell marknadsvärld räcker det inte att vara specialist på sitt område. I alla fall inte om man vill ta nästa steg i karriären.
  • Du vill skapa dig en bredare förståelse för hur marknadsföring och försäljning driver tillväxt samt hur du måste tänka strategiskt för att få alla delar av kundresan att hänga ihop och driva bolag framåt.
  • Du vill bemästra den moderna marknadsplanens olika delar för att förstå hur du på bästa sätt kan kombinera strategisk och taktisk förståelse.
  • Du kanske står inför en konkret utmaning där du vill visa framfötterna och se till att du skapar ett resultat som lyfter både projektet, företaget och din roll internt.
  • Du vill ta nästa steg på din resa uppåt i karriären!

Din kursledare, Erik Modig, Ph.D.

Erik är forskare och lärare vid Handelshögskolan i Stockholm. Hans bok Bang for the Buck utsågs till Årets marknadsföringsbok och han utsågs nyligen till Årets branschpersonlighet 2023 av Sveriges Mediebyråer.

Marketing Levels