Årets Marknadschef
Det är dags att nominera till ÅRETS MARKNADSCHEF 2025!
Årets Marknadschef startade 2005 och Marknadsföreningen Sverige har årligen delat ut priset sedan dess. Med tävlingen lyfter vi fram talanger och skickliga ledare som jobbar med marknad och kommunikation, inspirerar till lärande och skapar plattformar för nya möten.
Varje år utser vi två individer och två företag/organisationer som stått för utmärkande insatser under året som gått. Vi korar: Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa.
Vilka gjorde det bäst under det senaste året?
Nominera senast 23 feb!
Ge oss dina bästa tips till Årets: Marknadschef, Varumärkesresa, Framtidslöfte och Disruptör
Frågor om tävlingen, nominering
eller process & datum?
Våra 4 utmärkelser
Årets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.
- Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
- Ledarskapsegenskaper
- Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
- Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
- Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner
Årets Framtidslöfte delas ut till en talang inom marknad och/eller kommunikation med förmåga att kombinera analys med kreativitet för att skapa aktiviteter som påverkar och ger effekt.
- Gjort en oväntad och uppmärksammad prestation inom marknad och/eller kommunikation
- Visat starkt driv och handlingskraft
- Är en god förebild och vill göra skillnad
Årets Disruptör delas ut till det företag som som genom en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om i en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Vår Disruptör har kunden i fokus, driver hållbar tillväxt och använder senaste tekniken för att nå framgång.
- Nytänkare inom sin bransch
- Potential att göra en snabb såväl som hållbar tillväxtresa
- Innovativ och disruptiv idé
- Modig och erövrare
- Riskbenägen för att nå utveckling och framgång
- Hållbart och etiskt företagande
Årets Varumärkesresa går till det företag/organisation som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke. Förflyttningen ska kunna redogöras för med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. En varumärkesresa tar tid. Vi premierar bidrag som kan visa på en kommunikationsdriven förflyttning under tre år när det gäller affärsnytta och avgörande varumärkes-KPI:er. Vidare premieras ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i agerandet i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.
- Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
- Data/statistik/siffror som stödjer varumärkesförflyttningen
- Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
- Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet
När du nominerat – vad händer sedan?
Inspireras av förra årets event: Så var Årets Marknadschef 2024
Tack för i år! Årets Marknadschef 2024: Bilder, spaningar, intryck och vinnare
by: mis
17-maj-24
ÅRETS MARKNADSCHEF 2025
Eftermiddagsgalan för tävlingen Årets Marknadschef 2025 äger rum i centrala Stockholm den 7 maj 2025.
Mer info inom kort.
ÅRETS MARKNADSCHEF 2025 PRESENTERAS I SAMARBETE MED
Kontakt
Presskontakt och kontakt kring partnerskap: Marie Sommar, VD
marie@mis.se
0701-463422
Projektledare: Elina Brindeby, Projektledare och medlemsansvarig
elina@mis.se
0734-028742
Web & content: Per Almegård, Digital redaktör
per@mis.se
0768-370333
Tidigare vinnare
Årets Marknadschef
2024: Therese Kempe, Apohem
2023: Johan Fernstedt, Unionen
2022: Nils Rylén, Polestar
2020: Christian Cabau, Klarna
2019: Pino Roscigno, Stadium
2018: Emma Stjernlöf, Adidas
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Clas Dahlen, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2
Årets Framtidslöfte
2024: Jasmine Darban
2023: Zu-Yon Han, Suicide Zero
2022: Liza Eriksson, Redlocker
2020: Roza Azimi, Snaptive
2019: Marika Baltscheffsky, MEDS apotek
2018: Siduri Poli, Changers Hub
2017: Malin Cronqvist, Help to Help
Årets Disruptör
2024: Vidde
2023: Charly
2022: Skipperi
2020: Matsmart
2019: FirstVet
2018: TransferGalaxy
2017: Karma
Årets Varumärkesresa
2024: Willys
2023: Arken Zoo
2022: Jula
2020: PostNord
2019: Polisen
2018: Klarna
2017: Semcon