Certifierad kommersiell strateg

Marketing Levels: Certifierad kommersiell strateg

Marknadsföreningen Sverige

Bli en certifierad kommersiell strateg

– och ta din affär till nästa nivå!

Vill du förstå alla sätt för att driva er kommersiella tillväxt – från planering, strategi, intern synk till genomförande? Då är denna utbildning för dig!

Oavsett om du arbetar inom företagsledning, produktutveckling, marknadsföring, eller försäljning, så är förmågan att analysera, planera och exekvera en kommersiell strategi avgörande för att skapa långsiktig tillväxt.

Genom denna utbildning får du och ditt företag:

En tydlig strategi för tillväxt – lär dig skapa en konkret handlingsplan för hur marknad, sälj och kommunikation kan samverka effektivt.
Förmåga att mäta och motivera investeringar – förstå och presentera värdet av olika marknadsinsatser och hur ledningen bör prioritera.
Insikter i digital tillväxt och performance marketing – lär dig vad som krävs för att driva onlineförsäljning och digital expansion.
Kunskap om hur och var AI kan assistera för att finslipa och förbättra – lär dig vilka delar inom strategi och taktik där AI redan skapar effekt.
Kompetens inom varumärkesstrategi – bygg en långsiktig strategi som stärker företagets position på marknaden.
Ett strategiskt bollplank för företaget – bli den som kan vägleda verksamheten genom tillväxtutmaningar och affärsbeslut.

Arbeta med er tillväxtplan!

Oavsett om du arbetar inom B2B, B2C eller ett stort eller mindre bolag kommer du att under utbildningen arbeta med er tillväxt, antingen från ditt perspektiv för hela bolaget, för specifikt affärsområde eller från marknad eller försäljningsperspektiv. Erik har hjälpt alla typer av bolag med att utvärdera och förbättra planer för tillväxt. Här får du möjlighet att få ett oberoende bollplank med målet att göra dig till en större stjärna internt.

Kursen passar dig som är:

  • VD på startup eller scaleup som vill få större insikt i hur du strategiskt ska driva tillväxten samt kommunicera den till olika delar i bolaget. Kursen lär dig hur du inspirerar och vägleder marknadsavdelningen så att den höjer sin output och effekt.
  • Produkt- eller affärsområdeschef som vill förbättra din affärsplan och se hur ni kan använda fler olika verktyg för att driva tillväxt.
  • Marknadschef som vill ta större ansvar för den kommersiella processen och kunna kartlägga och leda helheten samt se hur marknad och sälj driver tillväxten.
  • Säljchef som vill få större insikt i hur marknadsföring kan bidra till säljmålen samt hur du kan skapa bättre synergier mellan marknad och sälj.
  • Du som vill ta någon av ovanstående roller och rusta dig för en karriär på chefsnivå.

Utbildningen pågår mellan april och september 2025 och ger dig en djupgående förståelse för hur du kan analysera, prioritera och optimera företagets tillväxtstrategier – oavsett din roll.

InfoSchema:

  • Workshop 1 (digital): Torsdag 24 april, 13.00 – 16.00
    • Egna studier Modul 1: Resultat och tillväxtanalys
  • Workshop 2 (digital): Torsdag 8 maj, 13.00 – 16.00
    • Egna studier Modul 2: Kundanalys
  • Workshop 3 (digital): Tisdag 27 maj, 13.00 – 16.00
    • Egna studier Modul 3: Tillväxtfokuserad affärs- och marknadsstrategi
  • Workshop 4 (digital): Tisdag 17 juni, 13.00 – 16.00
    • Egna studier Modul 4: Varumärkes- och marknadskommunikationsstrategi
  • Workshop 5 (digitalt): Torsdag 28 augusti, 13.00 – 16.00
    • Egna studier Modul 5: Marknadsföringsstrategi
  • Heldag i centrala Stockholm: Torsdag 11 september, 9.00 – 16.00

Så fungerar utbildningen

Fem moduler – en komplett strategi för kommersiell tillväxt
Utbildningen består av fem moduler som steg för steg ger dig förståelse för hur du skapar en framgångsrik kommersiell strategi. Du lär dig att identifiera flaskhalsar, prioritera rätt insatser och säkerställa att din strategi faktiskt driver tillväxt.

Flexibelt upplägg – lär dig i din egen takt
Varje modul innehåller 2-3 inspelade delkurser som du kan gå igenom när det passar dig via e-learningsplattformen Marketing Levels. Här ingår även reflektionsuppgifter och praktiska övningar som hjälper dig att applicera kunskapen på din verksamhet. Du har möjlighet att löpande ställa frågor till kursledaren Erik Modig.

Workshops och case – omsätt teori till praktik
Efter varje modul hålls en interaktiv workshop där vi diskuterar insikter, analyserar framgångsrika case och anpassar strategier efter deltagarnas specifika branscher. Detta ger dig möjlighet att finslipa din strategi med stöd av kursledaren Erik Modig och andra deltagare.

Avslutande heldag i Stockholm
Utbildningen avslutas med en exklusiv heldag den 11 september i Stockholm, där vi fördjupar oss i strategiska vägval och knyter ihop allt du lärt dig.

Gör dig redo att ta din roll – och ditt företag – till nästa nivå.

Villkor och bokning

Anmälan är bindande.
Kursvillkor >>

Kurs online & i Stockholm 24 apr - 11 sep

BOKA DIN PLATS >>

Info

När: 24 apr – 11 sep
Var: Online & på plats i centrala Stockholm

Pris:
Medlem Marknadsföreningen Sverige: 29 900 kr exkl moms
Medlem Marketing Levels: 29 900 kr exkl moms
Icke medlem: 39 900 kr exkl moms

Som medlem i Marknadsföreningen Sverige ingår dessutom 60 minuters personlig handledning av Erik Modig

Genom Marknadsföreningens fördjupade samarbete med Marketing Levels är vi så glada att kunna erbjuda dig som medlem 60 min handledning av Erik Modig när du registerar dig hos Marketing Levels eller bokar denna kurs. Handledningen utgår från era utmaningar och ni får en en plan för vilka mikrokurser ni ska gå. Om ni är ett team så får ni en 45 minuter kick-off med hela teamet.

Info5 moduler

Utbildningen är uppdelad i fem moduler som vardera går igenom ett viktigt område för att förstå och kunna leda tillväxt. Varje modul förbereder dig för att självständigt kunna utvärdera er kommersiella strategi och kunna skapa en tillväxtplan för kort- och långsiktig tillväxt.

Modul 1: Resultat och tillväxtanalys

Den första modulen handlar om att verkligen förstå hur tillväxt skapas och mäts. Fokus läggs på att förstå hur de olika delarna, från bred marknadsföring till försäljning bidrar till tillväxt och hur mät- och kontrollsystem bör definieras och sättas upp för att kunna analysera tillväxt. Vi går även in på hur AI kan användas för att genomföra analys samt vilka risker som finns och hur man undviker dem.

Kom igång och lär dig hur du navigerar och förstår ditt varumärke och dess tillväxt med hjälp av attention.

Modul 2: Kundanalys

Syftet med den andra modulen är att på djupet förstå kunden. Tillväxt drivs genom att ändra kunders beslutsfattande och därmed är det avgörande att förstå kunden och varför de väljer oss eller en konkurrent.

Modul 3: Tillväxtfokuserad affärs- och marknadsstrategi

Tredje modulen går in på affärs- och marknadsstrategi. Detta är själva hjärtat i tillväxtplanen och vi går på djupet kring olika strategier och strategiska val. Vi fokuserar på om det behövs några ändringar i affärsstrategin eller om det främst är en struktur i marknadsstrategin som behövs för att fokusera på tillväxt.

Modul 4: Varumärkes- och marknadskommunikationsstrategi

Fjärde modulen handlar om hur varumärke och marknadskommunikation används för att driva tillväxt. Den går in på djupet hur man utvärderar sin varumärkesstrategi och ser om några delar behöver förbättras eller modifieras. Detta kopplas till marknadskommunikationsstrategin för att säkerställa att den stödjer och realiserar företagets marknads- och varumärkesmål.

Modul 5: Marknadsföringsstrategi

Kursen avslutas med något av det viktigaste – marknadsföringsstrategin. Det är här vi sätter tydliga mål, delmål och KPI:er för att hålla fokus på vår tillväxt. Vi bryter ned det i olika ansvarsområden och diskuterar kort vs. långsiktig tillväxt och investeringar. Vi går även in på hur AI kan hjälpa strategiskt och taktiskt samt vad som är viktigt att förstå för att optimera arbetet idag samt förbereda för framtidens AI.

Skaffa dig en konkurrensfördel med en certifiering

Certifieringen består av en presentation av en tillväxt- marknads eller projektplan. Denna är sammansatt av de olika inlämningarna från kursens moduler. Certifiering sker genom en presentation med tillhörande frågor. Inlämningen kommer att bedömas utifrån att den är godkänd eller att den behöver kompletteras. När komplettering gjorts är certifieringen godkänd och avklarad.

Certifiering

Din kursledare, Erik Modig, Ph.D.

Erik är forskare och lärare vid Handelshögskolan i Stockholm. Hans bok Bang for the Buck utsågs till Årets marknadsföringsbok och han utsågs nyligen till Årets branschpersonlighet 2023 av Sveriges Mediebyråer.

Marketing Levels