Retail media

Seminarium: Retail Media – Vad handlar den stora buzzen om?

Marknadsföreningen Sverige

Retail Media – Vad handlar den stora buzzen om?

– Välkommen till ett seminarium med färska insikter och case!

Vad är retail media och varför ska du bry dig? Retail media har kommit att bli ett av de hetaste ämnena inom digital annonsering och förutspås av IAB Europa att omsätta 25 miljarder euro redan 2026.

Varför är detta så relevant och vilka påverkas? Hur ska man förhålla sig och vilka har kommit igång redan?

Retail media innebär att retailers kan erbjuda annonsörer ytor eller detaljerad data om sin målgrupp och deras beteenden till externa aktörer via handlarens egna kanaler. Med utfasningen av tredjepartscookies ges återförsäljare och retailers nu en chans till innovation och tillväxt, eftersom retail media använder förstapartsdata för att leverera riktade och effektfulla reklamstrategier för företag.

Konceptet är än så länge störst internationellt, och har inte ännu slagit igenom lika brett i Sverige. Med Amazon som först på bollen i Sverige står bland annat Stadium och Adlibris i startgroparna. Under det kommande året kommer detta med största sannolikhet att förändras och den svenska marknaden förutspås att accelerera fort.

Under detta eftermiddagsevent kommer vi att djupdyka i retail media för att förstå vad buzzen handlar om.

Vi kommer bland annat att gå igenom:

  • Vad är Retail Media?
  • Hur kan du arbeta med retail media?
  • Inspiration och case
  • Första stegen för att komma igång

Alex Baker kommer att hålla en keynote om retail media, följt av case och samtal med Veronica Fras, CMO, Adlibris, Pino Roscigno, Director Commercial & Brand, Stadium och Magnus Johansson, CEO, Bumbee Labs (tidigare VD på Coop).

Varmt välkommen!

OBS! Detta event är exklusiv för de som deltar på plats. Seminariet kommer ej spelas in eller delas i efterhand.

När: Tisdag 16 april, kl 15.30 – 16.45*
Var: Studio Puck, Kommendörsgatan 24, Stockholm

* HÅLLTIDER:
15:00 Check in, mingel, kaffe och fika
15:30-16:45 Föreläsning, case och diskussion

Seminarium, 16 april, kl 15:30-16:45

BOKA DIN PLATS >>

Avbokning sker senast 24h innan till info@mis.se.
Så behandlar vi dina personuppgifter

Inte medlem

Talare

Alex Baker är en erkänd retailstrateg och serieentreprenör. Han har blivit framröstad som den ledande retail-experten i Norden och har även gjort avtryck globalt, där han har blivit omnämnd på prestigefyllda listor. Alex är grundare av Nordic Retail Hub och har arbetad med organisationer såsom NK, ICA, Harrods, New Murabba, med innovation, trendanalys och ledarskap. Inom ämnet så ingår Alex i IAB Sveriges Retail Media taskforce, han talade även på ämnet under Postnords Retail Day och arbetar idag med flertalet organisationer i deras resa att påbörja ett retail media erbjudande.

Veronica Fras, CMO – Adlibris
Veronica driver idag förändringsarbete i gränsladet mellan marknad, kommunikation och IT på Adlibris. Med expertis inom affärsstrategi, kundanalys, retention, CRM och kundcentricitet, inspirerar hon till förbättrade kundupplevelser och organisatorisk förändring. Veronica har över 10 års erfarenhet som managementkonsult och över 15 år inom ledarskap för kundupplevelse och marknadsföring.

Pino Roscigno, Director Commercial & Brand – Stadium
Pino har lång erfarenhet av marknadsföring och försäljning, företag och konsument, inom finansbranschen och nu inom sports retail som Commercial & Brand Director på Stadium. Han utnämndes till Årets Marknadschef 2019 och är sedan 2023 ordförande i Marknadsföreningen Stockholms styrelse.

Magnus Johansson, CEO – Bumbee Labs
Magnus Johansson är VD på teknikbolaget Bumbee Labs och styrelseordförande i food tech koncernen Kale United. Han har långvarig erfarenhet inom handeln och kommer senast från Coop där han var vd.