Marknadsföreningen Sverige
Möt alla 4 vinnare av Årets Marknadschef 2023
– Ta del av deras framgångsrika strategier och spännande insikter!
Marknadsföreningens 104:e födelsedag närmar sig och vi är redo att fira det med höstens första Marketing Talks den 4 oktober! I premiäravsnittet för säsongen får du en unik möjlighet att lära känna årets vinnare av Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa ännu mer ingående.
Under en fullmatad förmiddag kan du ta del av deras starka case och spännande insikter, och höra storyn bakom deras framgångsrika resor. Det här är ett onlineevent som sänds live från Studio Puck, och du deltar genom att logga in i Members Lounge. Vi har också ett begränsat antal platser till studion, som inleds med frukost och mingel.
Från superhjältar till sömnlösa nätter – Årets Marknadschef om ledarskap, affären och att våga byta riktning
Årets Marknadschef 2023, Johan Fernstedt, CMO på Unionen, tar oss igenom den förändringsresa som pågått i organisationen under de senaste åren. Vi får insikter i hur Johan med ett framåtlutat modigt och integrerat ledarskap bygger broar och inspirerar organisationen till att ifrågasätta det etablerade för att få fram det nya, det framtidsinriktade. Att plocka fram det genuina och äkta i varumärket och på så sätt bli sann mot organisationen och relevant mot sin målgrupp är något de flesta av oss marknadsförare strävar efter, och här har Johan & Unionen lyckats särskilt bra. Men att lyckas med att byta riktning är inte alltid helt lätt, hur vet man att man gjort rätt val? Efter många sömnlösa nätter började de positiva resultaten visa sig och Johan kunde äntligen pusta ut. Eller..?
- Hur skapar man ett äkta och genuint varumärke som är relevant för målgruppen?
- Mod – att våga ta beslut om att byta koncept. Hur har det arbetet sett ut?
- Johans bästa tips för att leda i förändring
- Hur skapar man en sammansvetsat organisation som tillsammans arbetar mot gemensamt mål?
Älskade odjur – Arken Zoo’s framgångsrika varumärkesresa
En hund som äter allt den kommer åt, en katt som klöser sönder den nya soffan eller en valp som ska rastas mitt i natten? Att ha husdjur är härligt, men kan också vara en källa till både suckar och oro. Detta har vinnarna av Årets Varumärkesresa, Arken Zoo, tagit fasta på i sin kommunikation under konceptet ”Älskade Odjur”, för att säkerställa att fler husdjursägare är förberedda innan de skaffar ett djur. De senaste åren har Arken Zoo gjort ett stort strategiarbete med fokus på att skapa lokal relevans, bli en aktör som erbjuder kunskap och hjälp, samt styrt om mediamixen för att fokusera på varumärket och långsiktig lönsamhet. Sarah Frelin Ekvall, Head of Marketing på Arken Zoo, berättar om varumärkesresan tillsammans med Pier Zigante från mediabyrån Wavemaker och Johanna Reis från reklambyrån IW Edition.
- CASE: Arken Zoo’s kommunikationskoncept ”Älskade Odjur”
- Lokala butiksaktiviteter, onmnikanal och kommunikationsarbetet – Få inblick i strategin som ökat Arken Zoos varumärkesparametrar och den långsiktiga lönsamheten
- Nycklarna för ett lyckat varumärkesarbete
- Hur skapas ett bra samarbete mellan marknadsavdelning, reklambyrå och mediabyrå?
Det livsviktiga snacket – Framtidslöftet om att skapa kommunikation på ett känsligt ämne
Årets Framtidslöfte, Zu-Yon Han, är digitalt ansvarig på Suicide Zero, som arbetar med suicidprevention. Även om Zu är inne på sitt 5 år hos Suicide Zero har hon arbetat med kommunikation under 13 år i olika roller. Vägen till där hon är idag har inte varit spikrak, hon har vågat gå sin egen väg och därmed inte alltid följt den förväntade karriärstegen. Zu ligger bakom det digitala initiativet av ”Livsviktiga snack”, ett Instagram-konto, som hittat hem hos många föräldrar i mobilen. Hon delar med sig av sina lärdomar kring hur man med liten budget kan skapa så stor effekt som möjligt och hur man med genomtänkt kommunikation kan prata om känsliga ämnen online.
- Våga skapa din egen karriär och gå mot strömmen
- Zu’s lärdomar och tips för att skapa stor effekt med liten budget
- Hur kan man med genomtänkt kommunikation prata om känsliga ämnen online?
Hur får man en disruptiv idé att flyga? Charlys resa mot ett jämlikt samhälle
Charly är företaget som vågar utmana traditionella mönster genom sin disruptiva affärsidé, och som kammade hem priset som Årets Disruptör 2023. Lisa Malmros, grundare och VD, tar oss bakom kulisserna på resan till ett mer jämlikt samhälle. Sedan sommaren 2023 har Charly varit en del av Norrskens acceleratorprogram och i september 2023 släpps äntligen deras jämlikhetsförsäkring på marknaden.
Hur gick det till när Lisa och Alexandra gick från tanke till handling, släppte tryggheten och satsade helhjärtat på sin affärsidé? Hur har marknads- och kommunikationsarbetet formats i pitch till investerare och nu vid lansering? Vilka är deras bästa kommunikationstips på hur man formulerar ett helt nytt affärskoncept på ett tydligt sätt? Vi får veta mer om startup-resan och hur Charly skapat sitt varumärke från grunden.
- Hur vågar man släppa tryggheten och satsa helhjärtat på sin idé?
- Marknads-och kommunikationsarbete i pitch till investerare
- Hur kan man formulera ett helt nytt affärskoncept på ett tydligt sätt?
- Inspireras av Charlys startup-resa
Eventet modereras av Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen Stockholm, och sänds live från Studio Puck på Östermalm. Hela programmet livestreamas i vår Members Lounge så att du kan delta var du än befinner dig. Vi har också ett begränsat antal platser för studiopublik, endast för medlemmar.
Missa inte din chans att ta del av vinnarnas berättelser och de vassa strategier som har tagit dem så här långt!
INFO & ANMÄLAN
När: Onsdag 4 oktober
PÅ PLATS: kl 08.30 – 11.15*
ONLINE: 09.00 – 11.15*
Var: Studio Puck, Kommendörsgatan 24
ELLER online i Members Lounge
*HÅLLTIDER:
08:30-09:00 Incheckning, frukost, mingel (Business mingel online)
09:00-11:15 Livesändning inkl paus med kaffe och mingel (Business mingel online under paus)
Marketing Talks 4 okt, kl 08.30-11.15
Avbokning sker senast 24h innan till info@mis.se.
Så behandlar vi dina personuppgifter
Medverkande
- Johan Fernstedt, CMO Unionen
- Zu-Yon Han, Digitalt ansvarig, Suicide Zero
- Sarah Frelin Ekvall, Head of Marketing Arken Zoo – tillsammans med Pier Zigante från mediabyrån Wavemaker och Johanna Ries från reklambyrån IW Edition.
- Lisa Malmros, Founder/CEO Charly
Moderator: Marie Sommar, vd Marknadsföreningen Stockholm