26 januari 2018  ·  Årets Marknadschef

Här är vinnarna i Årets Marknadschef 2017!

Årets Marknadschef 2017
Pressmeddelande
2018-01-26
Marknadsföreningen Stockholm

Årets vinnare korade!

Under gårdagen samlades 200 av Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer & varumärken på Fotografiska på Marknadsföreningen Stockholms inspirationseftermiddag och prisutdelningar av årets fyra utmärkelser.

Årets vinnare är:

Patrik Nygren-Bonnier Årets Marknadschef 2017
Malin Cronqvist Årets Framtidslöfte 2017 (ny)
Karma Årets Disruptör 2017 (ny)
Semcon Årets Varumärkesresa 2017 (ny)

– Vi är glada över att kunna samla så många och tillsammans hylla dessa fantastiska prestationer, säger Marie Sommar VD för Marknadsföreningen Stockholm. Dagen var startskottet till vår egen förändringsresa där vi i år utökade med de tre nya kategorierna Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa, fortsätter Marie.

Eventet vävdes samman med Key Notes, panelsamtal, personliga spaningar från jurymedlemmar och bästa tips från vinnarna.

– Vi på Marknadsföreningen Stockholm bjöd också på lansering av vår nya visuella identitet och logga. Ett speciellt ögonblick för oss eftersom det var 18 år sedan sist, säger Marie Sommar, VD.

Marknadsföreningen Stockholms nya visuella identitet har tagits fram av Brindfors.

Juryns motivering Årets Marknadschef 2017
Vinnare: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA

”Att ta en plats i människors liv är alla varumärkens dröm. Men väldigt få lyckas.
Att skapa en viral hit kan nästan alla med lite tur. Men att göra global succé kampanj efter kampanj är det väldigt få som lyckas med.

Att skapa tvåsiffrig tillväxt på en mogen marknad står på allas önskelista. Men det är ytterst ovanligt att lyckas.

Årets marknadschef har med ett imponerande mod, och målmedveten långsiktighet skapat ett koncept som uppenbarligen går att fylla hur mycket som helst. Att dessutom vara relevant i både uttryck och kanal visar på ett tydligt ledarskap.

Vi vill fortsätta vara med där livet händer.”

Juryns motivering Årets Framtidslöfte 2017
Vinnare: Malin Cronqvist, Help to Help

”Med starkt driv och ett ansvarsfullt ledarskap har denna person lyckats bygga upp en organisation som kombinerar digitalt nytänkande med passion att göra skillnad. Hen har tagit fram kampanjer som involverat och engagerat politiker, journalister och andra opinionsbildare. På ett kraftfullt sätt kombineras IT, kommunikation och utbildningsmoment. En stor dos nyfikenhet, ett medvetet framtidsperspektiv och stark handlingskraft gör henne till förebild och Årets Framtidslöfte. Vi är redan nyfikna på hennes nästa steg.”

Juryns motivering Årets Disruptör 2017
Vinnare: Karma

”Genom sitt disruptiva angreppssätt på ett gammalt samhällsproblem och med stöd av tech för att skapa förutsättningar för expansion, har bolaget i allra högsta grad fått gemene person att kunna påverka utvecklingen att göra smarta och hållbara köp av mat och måltider. Samtidigt som man möjliggjort för restaurang och dagligvaruhandel att enkelt kunna tjäna pengar på vad som tidigare varit svinn och mat för soptunnan till att nu kunna koppla ihop konsument och företag i en cirkulär modell. Modigt, lekfullt samtidigt som det är affärsmässigt med en tydlig holistisk vision.”

Juryns motivering Årets Varumärkesresa 2017
Vinnare: Semcon

”I en lågintresse- och traditionstyngd bransch har detta bolag visat att allt är möjligt om man bara vågar söka rätt insikter och tro på förändring. Att skapa allmänintresse för en affär som inte riktar sig till konsument eller har en fysisk produkt, ses som en omöjlighet för många. Genom att förflytta fokus från teknik till människan, skrota kommunikation som inte ger effekt och fokusera på PR, sociala medier och de egna medarbetarna, har bolaget gjort det omöjliga möjligt och på kort tid och med små medel givit varumärket vingar långt utanför nations- och branschgränserna.”

Mer information om utmärkelserna:

Mer information om finalisterna & länk till deras bästa tips:  
Mer information om tävlingens olika jurys:
Presskontakt:
Marie Sommar, VD
Marknadsföreningen Stockholm
0701-463422
_____________
BILDER:
Årets Marknadschef 2017
På bild från vänster: Per Nilsson, Semcon (Årets Varumärkesresa 2017); Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef 2017); Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte 2017); Jennifer Eriksson, Kate Willison och Ludvig Berling, Karma (Årets Disruptör 2017)
Årets Marknadschef 2017
Marie Sommar
Marie Sommar, VD Marknadsföreningen Stockholm