9 januari 2018  ·  Årets Marknadschef

Här är finalisterna till Årets Marknadschef och Årets Varumärkesresa!

Årets Marknadschef 2017

Pressmeddelande 2018-01-09
Marknadsföreningen i Stockholm

De kan bli Årets Marknadschef och vinna Årets Varumärkesresa 2017

Marknadsföreningen i Stockholm har delat ut priset Årets Marknadschef sedan 2006 och nu är det återigen dags att kora landets skickligaste marknadschef samt den för i år nya utmärkelsen Årets Varumärkesresa.

Juryerna har under hösten läst och utvärderat samtliga nomineringar och utsett fyra finalister i respektive kategori.

-Det kom in många och väldigt kvalificerade kandidater. Juryarbete blir både roligare och svårare när det är så här hög kvalitet. Också kul att det varit så stor spännvidd rörande branscher och både B2B och B2C i underlaget, säger Jonas Dahlquist, VD Brindfors och Jurymedlem i Årets Marknadschef.

Finalister: Årets Marknadschef 2017

Anna Rose, ADOBE
Patrik Nygren-Bonnier, IKEA
Per Nilsson, SEMCON
Sofia Brandberg, DELICATO

-Vi på Marknadsföreningen är glada över att med vår tävling årligen kunna uppmärksamma skickliga ledare i Årets Marknadschef. Vi har också fått in många starka bidrag till den nya kategorin Årets Varumärkesresa, där vi hyllar lyckade och nytänkande varumärkesförflyttningar som gett effekt, säger Marie Sommar, VD Marknadsföreningen i Stockholm.

Finalister: Årets Varumärkesresa 2017

DOMETIC
FONUS
HEMTEX
SEMCON

-Utmärkelsen Årets Varumärkesresa har attraherat många starka bidrag och juryarbetet har varit både utmanande och inspirerande, säger Elin Westin, Director of Communications på Scandic Hotels och jurymedlem Årets Varumärkesresa.

-En lyckad varumärkesresa kräver nytänkande, bred aktivering, konsekvens över tid och mätbarhet. Det går endast att åstadkomma genom ett stort engagemang, mod och team-work. Detta är extra tydligt bland de bidrag vi till slut enades om, fortsätter Elin Westin.

Vinnarna i årets fyra kategorier (Årets Marknadschef, Årets Varumärkesresa, Årets Framtidslöfte samt Årets Disruptör) utses på en inspirationseftermiddag den 25:e januari på Fotografiska, med talare, panelsamtal och vinnarintervjuer. Mer om tävlingen och biljetter till eftermiddagen finns här .

Kriterierna för Årets Marknadschef

Årets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.

  • Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
  • Ledarskapsegenskaper
  • Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
  • Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
  • Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner

Kriterierna för Årets Varumärkesresa

Årets Varumärkesresa går till det företag som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år. Bolaget ska kunna redogöra för förflyttningen med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. Vi premierar ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i företagets agerande i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.

  • Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
  • Data/statistik/siffor som stödjer varumärkesförflyttningen
  • Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
  • Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet

 

Presskontakt:
Marie Sommar, VD Marknadsföreningen i Stockholm
E-post: marie@mis.se
Mobil: 0701-463422

#årets_mis