Kurs i CX, CRM och Kundlojalitet
Så maxar du lojalitet och lönsamhet
– CRM, CX och Kundlojalitet
Vill du vässa arbetet mot befintliga kunder i en digital värld som ställer allt större krav på ett data- och kunddrivet arbetssätt och där allt större del av marknadsföringsbudgeten läggs på så kallad “always on”-kommunikation och personalisering och automatisering? Då är det här kursen för dig!
Kursbeskrivning
Digitaliseringen ökar, kundlojaliten sjunker och kunderna förväntar sig relevant kommunikation och proaktiv service som hänger ihop sömlöst över alla kanaler. På den här kursen får du ett helhetsperspektiv på kundrelationsarbetet och du får med dej ett strategiskt ramverk som du kan arbeta vidare med på hemmaplan.
Du får lära dig bl a hur du optimerar lojalitet och lönsamhet genom kundcentrisk värdesegmentering, hur du optimerar kundlivscykeln och kundresorna, hur du kommer igång med omnikanal och marketing automation och hur du sätter rätt nyckeltal. Allt i syfte att gå från “allt till alla” till “rätt budskap till rätt kund i rätt tid i rätt kanal”.
Kursen riktar sig till
Kursen riktar sig till dig som har ansvar för CX, CRM och/eller kundlojalitet, och som vill utveckla din organisations befintliga kundrelationer. Idag kanske du är marknadschef, kommunikationschef, kundservicechef,CRM-chef, IT-chef och/eller annan roll med ansvar för kundbas och kommunikation i egna kanaler.
Kursinnehåll
Förmiddag:
- Definitioner: Vad menar vi med CRM, Customer Experience och Kundlojalitet?
- Nyckeltal och KPIer – hur du mäter effekten av kundarbetet
- Trender och nya drivkrafter för att uppnå lojalitet: vad förväntar sig dagens kunder och vilka företag lyckas och varför?
- Strategiskt ramverk och de fyra pelarna: Värdesegmentering, Kundlivscykel-kundresor, Omnikanal marketing automation och Analytics/Data. Case: Exempel från olika branscher.
Eftermiddag:
- Värdesegmentering: Vilka är dina Royals (lönsamma, engagerade och lojala kunder)? Vanligt är att 20% av dina kunder står för 80% av lönsamheten – fokusera din CX-satsning! Lojalitetskoncept.
- Kundlivscykeln och Kundresor: Kartlägg viktiga kundresor och kundlivscykeln med tydliga KPI:er. Påbörja din egen modell.
- Omnikanal marketing automation, analytics och data; för att hantera kunden sömlöst i alla kanaler – framtiden är digilog!
- Organisera för framgång! Nya roller och kompetenser & Vem äger kundens röst i ledningen?
Vad säger tidigare kursdeltagare?
Om kursledaren
Kursen leds av Camilla Cramner, grundare av företaget LoyaltyFactory och som utbildar och konsultar inom området CX, CRM, Lojalitet. Camilla har ett brett perspektiv på kundrelationer genom lång, gedigen erfarenhet från seniora positioner I stora företag, både i Sverige, i Europa och i USA. Camilla är en flitigt anlitad talare och även nätverksledare för Marknadsföreningens nätverk CxL (Customer Experience, CRM, Lojalitet).