Sandra Mobaraki”Jag tror stenhårt på att ett starkt varumärke bidrar till att vi kan sälja produkter och tjänster med en bättre lönsamhet”

– Sandra Mobaraki, Finalist ”Årets Framtidslöfte 2019”

Den 5 februari 2020 är det dags igen för Marknadsföreningen Stockholms årliga event ”Årets Marknadschef”. En av de fyra finalisterna i kategorin Årets Framtidslöfte är Sandra Mobaraki, Co-founder & Business Developer, Byggsandra. Här delar hon med sig av sina bästa tips för framgång.

– I en tid då allt fler är villiga att starta bolag och ska utveckla nya tjänster, produkter samt affärsidéer har man ibland inte budgeten att anställa eller rekrytera ett helt team. Nedan kommer mina 3 tips som har hjälpt mig att bygga upp ett varumärke:

  1. Varumärket är lika viktigt som din unika produkt eller tjänst
    Väldigt många lägger ner tid på att ta fram en unik produkt eller en tjänst som skiljer sig från andra. Men om man inte har en ”go-to-market” plan eller har en strategi kring varumärket kommer resan bli betydligt mycket längre och tuffare (vilket den redan är när man ska lansera något nytt). Låt mig ta ett exempel: Det som ofta gör att vi är villiga att betala mer för en t-shirt eller en tröja är tack vare det starka varumärket vi förknippar t-shirten med det varumärket står för. Känslan av att bära just den t-shirten trots att det i regel kanske bara är en vanlig enkel vit t-shirt. Och vi är oftast villiga att betala mer för den t-shirten. Jag tror stenhårt på att ett starkt varumärke bidrar till att vi kan sälja produkter/tjänster med en bättre lönsamhet.
  2. Varumärkets DNA – Vad ska ert varumärke stå för? Om ditt varumärke vore en person, hur skulle du beskriva den? Vad är viktigt att ditt varumärke förknippas med? Vilken känsla och vilken tonalitet ska ni ha i marknadsföringen? Och hur vill ni uppfattas av personer som kommer i kontakt med ert varumärke? Svara på dessa frågor under tiden som ni sätter strategin för ert varumärke. Utifrån svaren på frågorna kommer ni därefter veta sättet ni ska kommunicera på, vilka kanaler ni ska använda er utav och vilka ni budskap ni ska sprida i de olika forumen (sociala medier har olika målgrupper – det ska även era budskap ha beroende på vilken plattform ni använder). Och använder ni er av sociala medier får ni inte glömma bort att skapa ett engagemang – så att ni får en kontakt med er målgrupp. På sikt kan det leda till att ni får direkt feedback för att utveckla era produkter eller tjänster.
  3. Våga vara annorlunda, sticka ut – och håll dig till det. En kampanj som alltid inspirerat mig från att jag var 17 år gammal är Steve Jobs första kampanj då han lanserade Apple. Kampanjen var genialisk och beskriver känslan av att göra någonting nytt och att vara en uppstickare. Det är en kampanj som jag alltid har med mig I mitt bakhuvud i mitt arbete. Och jag vill dela den med er ”Here’s to the crazy ones, the misfits, the rebels, the troublemakers, the round pegs in the square holes… the ones who see things differently — they’re not fond of rules… You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them, but the only thing you can’t do is ignore them because they change things… they push the human race forward, and while some may see them as the crazy ones, we see genius, because the ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do.” Att våga göra någonting nytt och annorlunda (som att ta fram en helt ny roll) kan ibland uppfattas som galet och många kan ifrågasätta en. Men som Steve Jobs beskrev i den första Apple kampanjen så är det precis det som behövs för att vi ska kunna utveckla och förändra både samhället men även branscher. Våga vara annorlunda och sticka ut, det gör att ert varumärke blir ihågkommen.
  4. Och glöm inte att ha kul, att bygga varumärke är viktigt men det är även otroligt roligt! 🙂

Du hittar tipsen från alla fyra finalister till Årets Framtidslöfte 2019 här >>

_____________
Om Marknadsföreningen Stockholm:

Vi tror på ständig kompetensutveckling och livslångt lärande!
Vår främsta roll är att vara en mötesplats för kompetensutveckling för professionella inom marknadsföring, kommunikation, PR och media. Det har vi varit ända sedan år 1919, när föreningen grundades.

Föreningen bygger på medlemskap, där man kan vara medlem som individ eller som företag (small, medium eller large).

Läs mer om medlemskap här >>

  • Dela :