Kriterier
Årets Marknadschef etablerades 2005 och Marknadsföreningen Stockholm har årligen delat ut priset sedan dess. Med tävlingen lyfter vi fram talanger och skickliga ledare som jobbar med marknad och kommunikation, inspirerar till lärande och skapar plattformar för nya möten.
Varje år utser vi två individer och två företag/organisationer som stått för utmärkande insatser under året som gått. Vi korar: Årets Marknadschef, Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa.
All info om våra utmärkelser, juryn och årets event hittar du på huvudsidan för Årets Marknadschef
Om utmärkelserna
Årets Marknadschef delas ut till en person som med ett framgångsrikt och innovativt ledarskap har medfört till ökat förtroende för företagets varumärke och utomordentliga affärsmässiga resultat.
- Dokumenterat resultat mellan affärsresultat, person och funktion
- Ledarskapsegenskaper
- Personlig prestation; kopplat kreativitet till affärsmässighet och nytänkande
- Har medfört ökat förtroende för företagets varumärke
- Etiskt och moraliskt förhållande i kommunikationsdiscipliner
Årets Framtidslöfte delas ut till en talang inom marknad och/eller kommunikation med förmåga att kombinera analys med kreativitet för att skapa aktiviteter som påverkar och ger effekt.
- Gjort en oväntad och uppmärksammad prestation inom marknad och/eller kommunikation
- Visat starkt driv och handlingskraft
- Är en god förebild och vill göra skillnad
Årets Disruptör delas ut till det företag som som genom en enkel och prisvärd produkt/tjänst rör om i en traditionell marknad och därmed utmanar etablerade aktörer. Vår Disruptör har kunden i fokus, driver hållbar tillväxt och använder senaste tekniken för att nå framgång.
- Nytänkare inom sin bransch
- Potential att göra en snabb såväl som hållbar tillväxtresa
- Innovativ och disruptiv idé
- Modig och erövrare
- Riskbenägen för att nå utveckling och framgång
- Hållbart och etiskt företagande
Årets Varumärkesresa går till det företag/organisation som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke. Förflyttningen ska kunna redogöras för med stöd av mätningar/analyser gjorda av en tredje part. En varumärkesresa tar tid. Vi premierar bidrag som kan visa på en kommunikationsdriven förflyttning under tre år när det gäller affärsnytta och avgörande varumärkes-KPI:er. Vidare premieras ett integrerat varumärkesarbete som tagit sig uttryck både i marknadsföring/marknadskommunikation men också i agerandet i övrigt som produktutveckling, kundbemötande etc.
- Marknads-/kommunikationsinitiativ som bidragit till varumärkesförflyttningen (vilka och på vilket sätt)
- Data/statistik/siffror som stödjer varumärkesförflyttningen
- Kanaler och kommunikation som påverkat/bidragit till varumärkesförflyttningen
- Syftet med varumärkesförflyttningen i relation till utfallet
Tidigare vinnare av Årets Marknadschef
2022: Nils Rylén, POLESTAR, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, REDLOCKER (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020: Christian Cabau, KLARNA (Årets Marknadschef), Roza Azimi, SNAPTIVE (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, STADIUM (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS APOTEK (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Clas Dahlen, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2