Årets Marknadschef – FAQ
FAQ ÅRETS MARKNADSCHEF
Hur ser tävlingsprocessen ut?
- Nominering
En individ kan bli nominerad till att tävla i Årets Marknadschef eller Årets Framtidslöfte. Ett företag eller organisation kan bli nominerad till Årets Disruptör eller Årets Varumärkesresa. Vem som helst får nominera i alla kategorierna. En nominering innebär att personen/företaget har möjlighet att tävla i nästa steg. - Nomineringskommitté
En nomineringskommitté går igenom nomineringarna och gör en första screening och urval om den nominerade hör hemma i kategorin, dvs att man inte diskvalificeras av några av kriterierna. - Underlag
Efter detta blir kontaktas de nominerade och behöver skicka in ett underlag och svara på 5 frågor (max 1 A4 per fråga). Frågorna är baserade på våra kriterier. När underlaget är inskickat är personen/företaget med och tävlar i kategorin. Du har även möjlighet att skicka med kompletterande bilagor för att påvisa resultat mm. - Jurybedömning
Underlagen läses sedan av en oberoende jury, som gör sin bedömning. Varje kategori har sin egen jury. Juryerna sammanträder 2-3 ggr under juryprocessen. Alla underlag som skickas in läses av juryn som sedan röstar och diskuterar fram de starkaste kandidaterna. - Finalister
Juryn utser ett antal finalister per kategori. Dessa kontaktas och publiceras på Marknadsföreningens hemsida under april månad. Finalisterna tävlar sedan om utmärkelsen i sin respektive kategori. Vid behov kan juryn be om kompletterande underlag. - Vinnare
Den slutgiltiga vinnaren per kategori utses på en prisutdelning i samband med eftermiddagsgalan Årets Marknadschef den 7 maj 2025. Mer info kommer inom kort, boka in datumet redan nu. Spana in förra årets event & program och inspireras här: https://mis.se/arets-marknadschef/arets-marknadschef-2024
Vem får nominera?
Vem som helst får nominera och tipsa om grymma personer, prestationer, företag eller organisationer som man tycker platsar in i någon av de fyra kategorierna och kriterierna för dessa. Läs mer om kriterierna här: https://mis.se/arets-marknadschef/kriterier/
Får man nominera sig själv?
Ja, vi lägger ingen vikt i vem som gjort nomineringen och man kan nominera anonymt.
Får man vara anonym när man nominerar?
Ja.
Gynnas jag av att få fler nomineringar/att fler nominerar mig?
Nej. Vi lägger ingen vikt i hur många nomineringar man får eller att man får fler nomineringar av olika personer. En nominering räcker för att man ska komma med i urvalet.
När får jag veta att jag blivit nominerad?
Alla nominerade kommer att bli kontaktade senast 24 februari 2025 om att de har blivit nominerade.
Vilka får vara med och tävla?
Tävlingen är helt branschoberoende och nationell där vi på Marknadsföreningen Sverige hyllar framstående prestationer inom marknadsföring och kommunikation. Vem som helst som kvalar in på de kriterier som finns per kategori kan vara med och tävla.
Måste jag vara med på prisutdelningen den 7 maj?
Blir du en av finalisterna vill vi att du närvarar på prisutdelningen den 7 maj i centrala Stockholm för att ev ta emot ditt pris på scen. När du skickar in ditt underlag intygar du att du kan vara med på plats den 7 maj, bortsett från sjukdom och oförutsedda händelser.
Vem får tillgång till underlaget som jag skickar in?
Informationen som finns i underlaget är strikt konfidentiellt och är endast för juryns ögon för att de ska kunna göra sin bedömning. Ingen mer kommer att se informationen förutom teamet på Marknadsföreningen Sverige för hantering av underlagen samt juryn i sitt uppdrag som jurymedlem. Efter avslutad tävlingsperiod säkerställer vi på Marknadsföreningen Sverige att underlagen raderas och förstörs och inga kopior av detta sparas. Som tävlande ska du kunna känna dig bekväm med att dela med dig av informationen för att juryn ska kunna göra sin bedömning men att det inte sprids vidare utanför jurygruppen.
Vad är skillnaden mellan att vara nominerad, tävlande och finalist?
Om du blivit nominerad så har vi på MiS fått tips om att du eller ditt företag gjort en framstående prestation. De som har blivit nominerade i någon av kategorierna kontaktas för att kunna skicka in underlag och på så sätt delta i tävlingen. När man skickat in sitt underlag, är man med och tävlar i kategorin.
Juryn utser sedan ett antal finalister per kategori. Dessa kontaktas och publiceras på Marknadsföreningens hemsida och i sociala kanaler under april månad. Finalisterna erhåller ett mediakit för extern kommunikation för att kunna sprida ordet i sina egna kanaler.
Kontakt
Presskontakt och kontakt kring partnerskap: Marie Sommar, VD
marie@mis.se
0701-463422
Projektledare: Elina Brindeby, Projektledare och medlemsansvarig
elina@mis.se
0734-028742
Tidigare vinnare av Årets Marknadschef
2024: Therese Kempe, APOHEM (Årets Marknadschef), Jasmine Darban (Årets Framtidslöfte), Vidde (Årets Disruptör), Willys (Årets Varumärkesresa)
2023: Johan Fernstedt, UNIONEN (Årets Marknadschef), Zu-Yon Han, SUICIDE ZERO (Årets Framtidslöfte), Charly (Årets Disruptör 2023), Arken Zoo (Årets Varumärkesresa)
2023: Johan Fernstedt, UNIONEN (Årets Marknadschef), Zu-Yon Han, SUICIDE ZERO (Årets Framtidslöfte), Charly (Årets Disruptör 2023), Arken Zoo (Årets Varumärkesresa)
2022: Nils Rylén, POLESTAR, (Årets Marknadschef), Liza Eriksson, REDLOCKER (Årets Framtidslöfte), Skipperi (Årets Disruptör), Jula (Årets Varumärkesresa)
2020: Christian Cabau, KLARNA (Årets Marknadschef), Roza Azimi, SNAPTIVE (Årets Framtidslöfte), Matsmart (Årets Disruptör), PostNord (Årets Varumärkesresa)
2019: Pino Roscigno, STADIUM (Årets Marknadschef), Marika Baltscheffsky, MEDS APOTEK (Årets Framtidslöfte), FirstVet (Årets Disruptör), Polisen (Årets Varumärkesresa)
2018: Emma Stjernlöf, ADIDAS (Årets Marknadschef), Siduri Poli, CHANGERS HUB (Årets Framtidslöfte), TransferGalaxy (Årets Disruptör), Klarna (Årets Varumärkesresa)
2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Clas Dahlen, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenor Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2