ÅRETS MARKNADSCHEF 2017

Årets Marknadschef 2017 gick av stapeln den 25 januari 2018, på Fotografiska i Stockholm. Detta var det första året vi utsåg vinnare även i de tre nya kategorierna Årets Framtidslöfte, Årets Disruptör och Årets Varumärkesresa.

Temat för 2017 var Marknadsföring och kommunikation i förändring. Från kommunikation och ledarskap, hur marknadsförarnas och kommunikatörernas roller förändras till hur innovation formar framtiden för varumärken.

VINNARE 2017

Den 25 januari 2018 utsåg Marknadsföreningen Stockholm Årets Marknadschef, Årets Disruptör, Årets Framtidslöfte och det företag som gjort Årets Varumärkesresa 2017. Här är våra vinnare år 2017!

Patrik Nygren BonnierÅRETS MARKNADSCHEF: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA

Motivering:

”Att ta en plats i människors liv är alla varumärkens dröm. Men väldigt få lyckas.
Att skapa en viral hit kan nästan alla med lite tur. Men att göra global succé kampanj efter kampanj är det väldigt få som lyckas med.

Att skapa tvåsiffrig tillväxt på en mogen marknad står på allas önskelista. Men det är ytterst ovanligt att lyckas.

Årets marknadschef har med ett imponerande mod, och målmedveten långsiktighet skapat ett koncept som uppenbarligen går att fylla hur mycket som helst. Att dessutom vara relevant i både uttryck och kanal visar på ett tydligt ledarskap.

Vi vill fortsätta vara med där livet händer.”

 

Malin KronqvistÅRETS FRAMTIDSLÖFTE: Malin Cronqvist, Help to Help

Motivering:

”Med starkt driv och ett ansvarsfullt ledarskap har denna person lyckats bygga upp en organisation som kombinerar digitalt nytänkande med passion att göra skillnad. Hen har tagit fram kampanjer som involverat och engagerat politiker, journalister och andra opinionsbildare. På ett kraftfullt sätt kombineras IT, kommunikation och utbildningsmoment. En stor dos nyfikenhet, ett medvetet framtidsperspektiv och stark handlingskraft gör henne till förebild och Årets Framtidslöfte. Vi är redan nyfikna på hennes nästa steg.”

 

KarmaÅRETS DISRUPTÖR: Karma

Motivering:

”Genom sitt disruptiva angreppssätt på ett gammalt samhällsproblem och med stöd av tech för att skapa förutsättningar för expansion, har bolaget i allra högsta grad fått gemene person att kunna påverka utvecklingen att göra smarta och hållbara köp av mat och måltider. Samtidigt som man möjliggjort för restaurang och dagligvaruhandel att enkelt kunna tjäna pengar på vad som tidigare varit svinn och mat för soptunnan till att nu kunna koppla ihop konsument och företag i en cirkulär modell. Modigt, lekfullt samtidigt som det är affärsmässigt med en tydlig holistisk vision.”

 

SemconÅRETS VARUMÄRKESRESA: SEMCON

Motivering:

”I en lågintresse- och traditionstyngd bransch har detta bolag visat att allt är möjligt om man bara vågar söka rätt insikter och tro på förändring. Att skapa allmänintresse för en affär som inte riktar sig till konsument eller har en fysisk produkt, ses som en omöjlighet för många. Genom att förflytta fokus från teknik till människan, skrota kommunikation som inte ger effekt och fokusera på PR, sociala medier och de egna medarbetarna, har bolaget gjort det omöjliga möjligt och på kort tid och med små medel givit varumärket vingar långt utanför nations- och branschgränserna.”

Hela programmet >>

PROGRAM 2017

12.30 Portarna öppnar

13:00 Välkommen i F1

  • Inledning av Marie Sommar, Marknadsföreningen Stockholm
  • Keynote: Ledarskap och kommunikation för förändring av Lisa Ekström, Kamoja
  • Spaning #1 & Prisutdelning Årets Varumärkesresa 2017
  • Keynote: Innovation Trends Forming the Future of Brand Marketing av Chad Latz, Cohn & Wolfe

15:00 Kaffe & fika i F2 (paus)

15:30 Programmet fortsätter i F1

  • Spaning #2 & Prisutdelning Årets Disruptör 2017
  • Panelsamtal
  • Prisutdelning Årets Framtidslöfte 2017
  • Spaning #3 & Prisutdelning Årets Marknadschef 2017

17:00 Programmet avrundas i F1

  • Hämta jackor
  • Se Fotografiskas utställningar (t o m 23:00)

17:45 Eftermingel i Studion

  • Bubbel, plockmat, mingel
  • Vinnarintervjuer leds av Dagens Media (från 18:00)

19:00 Programmet avslutas i Studion

19:01 Festen fortsätter (t o m 23:00)

KEYNOTES

Lisa Ekström, Kamoja
”Ledarskap och kommunikation för att driva förändring”

Förändringsarbete, en föreläsning om att förändra och förbättra. En inspirations-kick som ger förståelse och insikt om varje medarbetares ansvar och betydelse i ett förändringsarbete. Det svåra görs hanterbart och inspirerande! Lisa målar med egna färgstarka exempel, skratt och energi kring kommunikation, olikheter och likheter för att skapa trygghet.

Om Lisa: Med tjugo års erfarenhet av ledarskap inom försäljning och kundservice inspirerar Lisa Ekström grupper och människor på ett unikt sätt.
Flerfaldigt belönad “Årets Framgångsstipendium” (2007), för hennes förändringsarbete på SAS, “En av Sveriges hetaste talare” (tidningen Chef 2012), ”Årets talare” (2014) och “Stora Målpriset” (2015) samt nominerad till ”Årets talare 2017”.

Chad Latz, Chief Innovation Officer & Worldwide President
Digital Innovation Group Cohn & Wolfe, New York
”Innovation Trends Forming the Future of Brand Marketing”

In this session Chad Latz, Chief Innovation Officer of Cohn & Wolfe, will share emerging trends in digital marketing and creativity highlighting opportunities and best practices to drive engagement to deliver value for both brands and stakeholders. From Artificial Intelligence and Augmented Reality, to enhancing the value of Marketing through Ecosystem Thinking, beyond theory and rhetoric, Chad will showcase examples of real-world programs that represent some of the most inspiring opportunities to build deeper connection and relevance for your brands, illustrating how new technologies are changing storytelling and brand interactions into memorable, authentic, high-value experiences.

Om Chad: In his role as Chief Innovation Officer, Chad is responsible for trendspotting innovations and technologies that fuse the digital and physical worlds. Creating new opportunities for engagement between consumers and brands across creative technologies, platforms, content, media and data, Chad leads a global network of digital and social media strategists at Cohn & Wolfe. He is a seasoned marketing expert with deep capability in defining enterprise digital strategies and digitally-driven, integrated marketing programs for brands. Drawing upon his diverse and extensive background in design, advertising, public relations, communications, change management and technology, for nearly two decades, he has developed digital strategies and programs for many of the world’s most respected brands. Among his many distinctions, Chad was recognized as one of the industry’s 25 Most Innovative Professionals by The Holmes Report in 2016 and named among the top 50 most powerful and influential communications professionals globally in the PRWeek Power Book 50 in 2017. He is a frequent guest speaker on panels around the world about digital marketing and social media trends, has won numerous industry awards on behalf of his clients and has been featured in many publications including The Holmes Report, PRWeek, BrandWeek, Advertising Age, and MM&M.

Sessionen hålls på engelska.

SPANINGAR

Panelsamtal: Camilla Wallander, VD Berghs School of Communication, Erik Haglöf, VD Bohmans Nätverk, Caroline Rudbeck, VP Communication Dustin, samt Karsten Stokking, Nordisk Marketing & Brandingchef, Watson Customer Engagement – Vad krävs av marknadsförare och kommunikatörer i denna disruptiva och förändringens era? Kompetenser, framtidsspaningar, framtidens marknadsorganisation och svaret på frågan; Vem tar makten?

Panelsamtalet modererades av Dagens Media.

Juryerna för Årets Marknadschef 2017

ÅRETS MARKNADSCHEF & ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE

Jury

Juryn för kategorin Årets Marknadschef & Årets Framtidslöfte 2017 består av:

CALLE SJÖNELL
Head of Facebook Creative Shop Nordics, Facebook

Calle Sjönell har en lång bakgrund inom området kreativ kommunikation. Hans karriär tog fart 1996 med webbyrån Moonwalk, senare känt under namnet Starring. Under de senaste 10 åren har Calle spenderat tid i USA som Executive Creative Director på BBH NY och Chief Creative Officer på Ogilvy NY. Han har arbetat med kända varumärken som Coca-Cola, Google, AXE, Nestle och Philips.

Idag är Calle Sjönell Head of Creative Shop på Facebook för de nordiska länderna, där han tillsammans med Facebooks annonsörer utvecklar originella marknadsföringskampanjer på Facebook, Instagram och Messenger. Creative Shop fungerar både som en affärsstrategisk och kreativ partner, som stöttar annonsörerna för att de ska få ut det mesta av sina kampanjer.

CAMILLA WALLANDER
VD, Berghs

Camilla är VD för Berghs School of Communication sedan 6 år tillbaka. Skolan har under denna tid firat 75 år och tagit emot priset som världens bästa kommunikationsskola i Cannes fyra år i rad.
Har tidigare jobbat som marknadschef för varumärken som NK, Hufvudstaden och SAS. Det som är en gemensam nämnare i alla arbeten är att utveckling och kommunikation står i fokus. Drivkraften är att vara i ständig rörelse och stimulera nyfikenhet att utveckla nytt tillsammans med kollegor och samarbetspartners.

JAN BERKÖ
Affärsområdeschef, Bohmans Interim Solutions & Sales Recruitment

Jan har tidigare varit försäljningschef på Resumé, Veckans Affärer samt Dagens Medicin. Han har en gedigen branscherfarenhet inom media och kommunikation samt tio år inom resebranschen. Jan har haft flera ledande positioner inom sälj och marknad med närmare tio års erfarenhet av rekryterande roller. Jan är marknadsekonom från IHM och utbildad varumärkesstrateg.

JONAS DAHLQUIST
VD, MullenLowe Brindfors

Jonas har ett långt förflutet i kommunikationsbranschen, med erfaren från reklambyråer, kundsidan och mediebyrå. Har precis återvänt till entreprenörslivet som ny vd och ägare av Brindfors MullenLowe. Sitter även med i styrelsen för Marknadsföreningen i Stockholm sedan fyra år.

MARIE SOMMAR
VD, Marknadsföreningen Stockholm

Marie Sommar är VD på Marknadsföreningen Stockholm. Hon kommer närmast från undersökningsbranschen där hon var VD för Norstat Sverige i 9 år. Har även erfarenheter från marknad- och affärsutvecklingsroller inom Bonnierkoncernen, samt styrelseuppdrag bl a som ordförande i branschorganisationen Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF).

TOVE LANGSETH
CEO, NORD DDB Stockholm

Tove Langseth är CEO på NORD DDB Stockholm med en bakgrund som Creative Director och Art Director på flera ledande byråer. Har varit med om att skapa framgångsrika reklamkoncept och kampanjer för Klarna, Skoda, McDonald´s och Coop för att nämna några.

 

ÅRETS DISRUPTÖR

Jury

Juryn för kategorin Årets Disruptör 2017 består av:

ALEX BAKER
Chief Commercial Officer, ClickSys

Alex är retailvän och onormalt nyfiken på hur digitalisering och innovation kan förändra våra liv, både som konsumenter och som varumärken (företag).

Alex är grundare och nätverksledare av retailnätverket RIO (Retail+Innovation+Omnichannel) på MiS och styrelseledamot i Marknadsföreningen i Stockholm, han är även jurymedlem i Transform Awards Europe i London. Kommer senast från detaljhandelsjätten ICA där han arbetade med konceptutveckling för digital in-store och innovation.

Sedan november är Alex på ClickSys som är en tech start-up med missionen att omdefiniera retail och brygga den digitala och fysiska världen för framtidens butiksupplevelse, samtidigt som man skapar den bästa kulturen för tech-bolaget. Alex är en förespråkare av agil metodik och hypotesdriven innovation.

JESSICA SCHULTZ
Partner, Northzone, och grundare av HelloFresh

Jessica är idag partner på riskkapitalbolaget Northzone, en europeisk venture capital -firma som sedan starten har investerat i ett 100-tal teknikbolag. Jessica har alltid dragits mot entreprenörskap och älskar startups, med ett brinnande intresse för konsumentbranschen och e-handeln. I hennes portfolio ingår Lesara, NA-KD, Klarna, Matsmart, Lemoncat, Outfittery och Fyndiq, och hon sitter även i styrelsen för Swedish Private Equity & Venture Capital Association.

Innan Jessica började på Northzone var hon en av grundarna och Global CMO till den tyska matleverantören HelloFresh. HelloFresh finns idag i nio länder och är listat på Frankfurtbörsen. Jessica har även en framgångsrik karriär som managementkonsult bakom sig och har tidigare jobbat på L.E.K Consulting i London och Los Angeles. Jessica har en mastersexamen i Business and Economics från Handelshögskolan i Stockholm.

JESSICA STARK
VD, Styrelseakademien Stockholm, medgrundare av startup-hubben SUP46

Jessica har en expertis inom PR & kommunikation, innovation och affärsutveckling och har de senaste 13 åren arbetat inom startupvärlden. Bland annat har hon som medgrundare och VD utvecklat SUP46 (Start-Up People of Sweden) från idé till Nordens främsta startuphubb. 2017 mottog Jessica utmärkelsen ”Årets möjliggörare” för att med SUP46 ha främjat Sveriges framtida näringsliv.

Jessica Stark är nytillträdd VD på Styrelseakademien Stockholm – Sveriges ledande forum för professionell utveckling av styrelseledamöter och ägare. Utifrån hennes erfarenhet från startupvärlden och hennes erfarenheter som entreprenör, ägare och styrelseledamot drivs Jessica av övertygelsen att en ökad professionalitet i styrelsearbetet ger företag framgång.

JOHANNES CULLBERG
VD/Grundare, Paradiset

Johannes Cullberg är en entreprenör med ett starkt driv och en passion för hälsosamma affärer. Han vann tävlingen ”Stockholms mest företagsamma person 2016” av Svenskt Näringsliv och genom Paradiset (paradiset.com) utmanar han oligopolet på den svenska dagligvarumarknaden. Innan Paradiset grundade han Proactive Health (proactivehealth.se) som är en digital företagshälsa med målet att minska sjukskrivningarna i Sverige.

Tidigare var Johannes Sveriges yngste börs-VD på hälsoföretaget Feelgood som han vände från massiva förluster till det bästa resultatet i bolagets historia. Han har även en gedigen erfarenhet från retail efter att ha etablerat LIDL på den norska marknaden. Johannes har bestämt sig för att förbättra folkhälsan i Sverige och nominerades 2012 till ”Årets Samhällskapitalist” av Veckans Affärer.

SVANTE TEGNER
Grundare och marknadschef, Doktor.se, samt Bubbleroom.com, Bingo.se och TV7.se

Svante har 14 års erfarenhet av digital marknadsföring och E handel. Han är grundare och marknadschef för Doktor.se – Digital Vård. Tidigare Grundare och VD för Bubbleroom.com, Bingo.se och TV7.se. Han är en pionjär, keynote speaker och konsult inom digitalisering, med en Executive MBA från Stockholms universitet.

 

ÅRETS VARUMÄRKESRESA

Jury

Juryn för kategorin Årets Varumärkesresa 2017 består av:

ELIN WESTIN
Kommunikationsdirektör, Scandic Hotels

Elin är kommunikationsdirektör för Nordens största hotellkedja, Scandic Hotels, och är övergripande ansvarig för kommunikationen på koncernens sju marknader. Dessförinnan har hon bland annat arbetat som vice VD och byråchef på Cohn & Wolfe, seniorkonsult på Prime och Springtime samt inom e-handel som kommunikationschef på LensWay.

ERIK MODIG
Forskare, Handelshögskolan

Erik Modig är doktor på effektiv marknadskommunikation och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Han är författare, nu med senaste boken Bang for the buck (Årets Marknadsföringsbok 2017) och en populär expert och föreläsare på ämnena kommunikation, kundpsykologi och varumärkestillväxt.

MARIE SOMMAR
VD, Marknadsföreningen Stockholm

Marie Sommar är VD på Marknadsföreningen Stockholm. Hon kommer närmast från undersökningsbranschen där hon var VD för Norstat Sverige i 9 år. Har även erfarenheter från marknad- och affärsutvecklingsroller inom Bonnierkoncernen, samt styrelseuppdrag bl a som ordförande i branschorganisationen Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF).

JERKER WINTHER
Head of Strategy & Planning, Åkestam & Holst

Jerker Winther är Head of strategy & planning på Åkestam Holst NoA. Han har varit verksam i drygt 20 år i kommunikationsbranschen och arbetat med några av Sveriges största varumärken som IKEA, Spendrups, Folksam m fl. Drivs av att skapa kommunikation som verkligen bidrar till affärsnytta och löser riktiga problem. Trivs att befinna sig i en tid som är i ständig förändring. Förvånas över hur mycket okritiskt tänkande som finns i vår bransch. Räds över kortsiktigheten och taktifieringen som ökar i samma takt som Donald Trumps twitterinlägg.

FINALISTER 2017

Den 25 januari 2018 utsåg Marknadsföreningen Stockholm Årets Marknadschef, Årets Disruptör, Årets Framtidslöfte och det företag som gjort Årets Varumärkesresa 2017. Här är våra finalister till ÅRETS MARKNADSCHEF 2017!

Vi frågade alla våra finalister om deras bästa tips och framgångsrecept. Missa inte deras svar i länkarna nedan!

FINALISTER, ÅRETS MARKNADSCHEF

Patrik Nygren-Bonnier, IKEA
Anna Rose, Adobe
Per Nilsson, Semcon
Sofia Brandberg, Delicato

Läs mer: I huvudet på Sveriges vassaste marknadschefer

FINALISTER, ÅRETS FRAMTIDSLÖFTE

Jacob Rudbäck, Yepstr
Malin Cronqvist, Help to Help
Alexander Pärleros, Framgångspodden
Linnéa Claeson, opinionsbildare

Läs mer: Supertips från våra finalister till Årets Framtidslöfte

FINALISTER, ÅRETS DISRUPTÖR

KARMA
NAAVA

KRY
FUNDEDBYME

Läs mer: Våra finalister i kategorin Årets Disruptör ger sina bästa tips och lärdomar

FINALISTER, ÅRETS VARUMÄRKESRESA

DOMETIC
FONUS
SEMCON
HEMTEX

Läs mer: Vad krävs för att genomföra en riktigt framgångsrik varumärkesresa?

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)
2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2

 

Samarbetspartners 2017

  • Dela :