Rådgivning inom byråval

Rådgivning inom byråval
Här har du möjlighet att diskutera och få rådgivning inom byråval*. Som en del av ditt medlemskap erhåller du en kostnadsfri rådgivningstimme med byråvalsrådgivaren Christina Wihlner Lentell.
Några exempel på frågor du kan få hjälp med:
- Hur ser byråbranschen ut idag?
- Hur får du till ett effektivare byråsamarbete? Behöver du projektleda processen med din byrå eller samarbetet mellan fler av dina byråer?
- Har du rätt ersättningsmodell i ditt samarbetsavtal, betalar du marknadsmässiga priser?
*Gör så här: Använd formuläret nedan för att kontakta oss på Marknadsföreningen. När vi bekräftat ditt medlemskap förmedlar vi din kontakt till Christina, som sedan kontaktar dig för en tidsbokning.
– Att välja byrå inom media, reklam, PR, event eller nischade byråer inom kommunikation har aldrig varit svårare än nu. Det är en djungel av byråer därute och utvecklingen går i raketfart framför allt inom martech och AI. Det krävs gedigen kunskap om byråbranschen för att hitta en byrå som är rätt för er, ditt företag och era utmaningar.
Nu är jag stolt rådgivare till Marknadsföreningen Sverige (MIS), vilket ger dig som medlem en möjlighet att diskutera och få lite råd av mig. Som en del av ditt medlemskap i MIS så erhåller du en kostnadsfri rådgivningstimma med mig när som helst där vi kan bolla högt och lågt.

Din byråvalsrådgivare – Christina Wihlner Lentell
Mitt namn är Christina Wihlner Lentell, och jag har över 25 års erfarenhet inom marknadsföring i roller som marknadschef, strategisk projektledare, VD och byråvalskonsult. Jag har arbetat både på kund- och byråsidan, inklusive medie-, sponsor- och eventbyråer samt reklambyråer. Sedan 2019 är jag verksam som byråvalskonsult och rådgivare för marknadsavdelningar, med stort fokus på den digitala utvecklingen inom performance, martech och AI.
- Jag hjälper mina kunder igenom hela processen av att genomlysa ett befintligt byråsamarbete inklusive genomgång av avtal, och, eller att upphandla en ny byrå.
- Jag känner byråbranschen väl och följer utvecklingen noga.
- Jag har genomfört över 80 upphandlingar inom nästan alla branscher, både inom privat sektor och offentlig då LOU, lagen om offentligtupphandling måste följas.
- Jag träffar minst tre byråer i veckan för att få den senaste informationen om byråvärlden.
Förberedelser inför en upphandling
Det finns 4 viktiga saker att förbereda inför en byråupphandling, det är en affärskritisk handling och bästa förutsättningarna behöver sättas för att det ska bli rätt just för ditt företag.
Gör en gedigen kravprofil
- Beskriv era affärsutmaningar
- Beskriv era kommunikationsbehov nu och framåt
- Var tydlig med vilka strategiska och taktiska leveranser ni behöver
- Var tydliga och transparenta i vad ni kommer att utvärdera byråerna på
Skaffa er en tydlig översikt av byråbranschen
- Vilka byråer finns på marknaden och vad erbjuder de?
- Vilka potentiella byråer matchar vårt företag, våra värderingar samt kultur?
- Har byråerna ekonomisk stabilitet?
- Har byråerna ett bra ledarskap och god kultur?
Arbeta fram en tydlig process
- Ta fram ett tydligt och hållbart tidsschema
- Skriv en relevant brief som återspeglar ett problem ni behöver lösa på riktigt
- Var noga med att vara transparenta och ge regelbunden återkoppling till byråerna
- Ha nerskrivna utvärderingskriterier, Såå att byråerna vet vad de utvärderar på
Avtal
- Skriv in en tydlig uppdragsbeskrivning i avtalet
- Se till att det inte finns några dolda kostnader
- Var säker på att ni äger all data och kreativa framtag
- Se till att ni betalar rätt för beställningar och har marknadsmässiga priser
