Sarah Frelin Ekvall_“Mina tips är en blandning av att ha kul, ha koll på strategin och syftet, ibland blunda och hoppa samt fixa ett härligt gäng att hänga med på dagarna som glatt hoppar med dig!”

– Sarah Frelin Ekvall, Finalist ”Årets Marknadschef 2019”

En av de fyra finalisterna till ”Årets Marknadschef 2019” är Sarah Frelin Ekvall, marknadschef på Arken Zoo. Här delar hon med sig av sina bästa framgångstips utifrån sin roll som marknadschef.

  1. Gör något du tycker är kul!
    Om du inte själv tycker att det du håller på med är roligt är det svårt att inspirera andra och få andra att tro på det du gör. Hitta ett jobb som är kul och framför allt hitta ett team och chefer som du gillar att hänga med då en stor del av din tid spenderas på jobbet!
  2. Håll emot när vindarna blåser!
    För att stärka varumärket och bygga igenkänning krävs kontinuitet – tänk långsiktighet! Det är lätt att blåsa från sida till sida när saker inte alltid går enligt utlagd plan. Alla har en åsikt om det du jobbar med. Håll fast vid det du tror på, strategin som är framtagen och skälen till varför ni finns. Snabba lösningar ger oftast en kortsiktig vinst där du också tappar fokus (ni vet det där gamla ”genvägar är senvägar”). Lätt att säga, inte lika lätt göra men helt klart något som måste till för att i längden skapa värde. Jobba mot långsiktig effekt och inte kortsiktig konvertering. Men det kan krävas en hel del mod och ibland måste du också bli den där obekväma personen som säger nej…
  3. Jag kan flyga, jag är inte rädd!
    Mod är den bästa egenskapen för att våga göra förändringar (borde säljas på burk). Eller kanske helt enkelt bara blunda och hoppa. Testa, lär och testa igen. Våga säga nej när andra säger ja. Tro på det du gör och genomför förändringar om det krävs för att nå de mål ni har satt upp. Nyfikenhet och naivitet kan ibland vara den bästa blandningen, för vad är egentligen det värsta som kan hända (att ingen märkte att ni gjorde något)? Har du en tydlig bild på var ni ska och vad syftet är så är det ibland bara bäst att köra, innan någon annan kör om (eller värst av allt, ni har tagit en sidoväg som går åt helt fel riktning).
  4. Fyll insidan med rätt innehåll!
    Hitta rätt medlemmar till ditt team som vill vara med på samma resa som du ska åka på (svårt att hänga om vissa vill till USA och andra till Thailand). Engagerade medarbetare är dina bästa ambassadörer och kommer vara dina räddare i nöden. Lita på ditt team – du har anställt dom för att dom vet vad dom gör. Bygg en organisation som vågar ifrågasätta, stöttar varandra och är konstant nyfikna. Du är inte expert på allt men ihop med ditt team kan du vara det! Stärk upp där du är svag och kom ihåg att ensam inte är starkast.

Du hittar tipsen från samtliga finalister i kategorin Årets Marknadschef här >>

Lär av Sveriges vassaste marknadsförare och varumärken – Läs mer och köp biljetter till eventet här!

_____________
Om Marknadsföreningen Stockholm:

Vi tror på ständig kompetensutveckling och livslångt lärande!
Vår främsta roll är att vara en mötesplats för kompetensutveckling för professionella inom marknadsföring, kommunikation, PR och media. Det har vi varit ända sedan år 1919, när föreningen grundades.

Föreningen bygger på medlemskap, där man kan vara medlem som individ eller som företag (small, medium eller large).

Läs mer om medlemskap här >>

  • Dela :