Polisen”Ge medarbetarna frihet att utifrån det övergripande konceptet bidra till varumärkesarbetet på sitt eget sätt

– Polisen, Finalist ”Årets Varumärkesresa 2019”

Den 5 februari 2020 är det dags igen för Marknadsföreningen Stockholms årliga event ”Årets Marknadschef”. En av finalisterna i kategorin ”Årets Varumärkesresa” är Polisen. Vi bad dem dela med sig av sina bästa tips för hur du bygger ett starkt varumärke.

  1. Tydligt ”Varför”
    För att åstadkomma en förflyttning är det viktigt att ha ett tydligt varför. Detta behöver kommuniceras både externt och internt. Vad vill vi åstadkomma och varför är det nödvändigt. Detta skapar acceptans för varumärkesarbetet. Medarbetarna är en stor del av varumärket. De måste förstå varför förflyttningen är nödvändig, på vilket sätt förflyttningen kommer att gynna dem och hur de kan bidra till förflyttningen. Detta kräver en tydlig vision, en sammanhållen strategi och en ordentlig förankring i alla led. Detta måste få ta tid och upprepas, om och om igen. Den interna kommunikationen i ett varumärkesarbete är minst lika viktig som den externa.
  2. Relevant kommunikationskoncept
    Ta fram ett koncept som bygger på en ordentlig målgruppsanalys. Vem vill vi nå, vilka är deras drivkrafter, attityder, hinder etc? Se till att konceptet har en koppling till företagets/organisationens vision (vilken berättelse vill vi berätta) att det är enkelt och tydligt och att det håller över tid. Förankra konceptet internt. Om konceptet inte går hem internt kan det vara svårt att få medarbetarna att bidra i förflyttningen.
  3. Gör det lätt för alla att bidra
    Ett varumärkesarbete handlar inte bara om köpt media. För att ett varumärkesarbete ska lyckas krävs att alla medarbetare hjälper till. Se till att det är lätt för alla att bidra. Ta reda på vad medarbetarna behöver. Ska de stå på mässor, sprida budskap i sociala medier eller dela ut material på stan? Ta fram ett kommunikationsmaterial som passar för olika kanaler och se till att det är tillgängligt för alla att använda. Krångla inte till det. Ge medarbetarna frihet att utifrån det övergripande konceptet bidra till varumärkesarbetet på sitt eget sätt. Lyft fram och sprid hela tiden goda exempel på hur man kan hjälpa till.
  4. Återkoppla resultat
    En viktig del i förflyttningsarbetet är att hela tiden återkoppla resultat, både externt och internt. Hur går det? Vad har gått bra, mindre bra? Vad gör vi för att bli ännu bättre? Var ärlig och transparent. Lyft fram goda exempel, medarbetare, chefer etc som bidrar till förflyttningen på ett positivt sätt.

Du hittar tipsen från alla fyra finalister till Årets Framtidslöfte 2019 här >>

Lär av Sveriges vassaste marknadsförare och varumärken – Läs mer och köp biljetter till eventet här!

_____________
Om Marknadsföreningen Stockholm:

Vi tror på ständig kompetensutveckling och livslångt lärande!
Vår främsta roll är att vara en mötesplats för kompetensutveckling för professionella inom marknadsföring, kommunikation, PR och media. Det har vi varit ända sedan år 1919, när föreningen grundades.

Föreningen bygger på medlemskap, där man kan vara medlem som individ eller som företag (small, medium eller large).

Läs mer om medlemskap här >>

  • Dela :