Circle K”Medarbetare fick ta plats i kampanjen för varumärkesbytet, vilket stärkte teamkänslan och smittade av sig på kunderna”

– Circle K, Finalist ”Årets Varumärkesresa 2019”

Circle K är en av finalisterna i kategorin ”Årets Varumärkesresa”, ett av fyra priser som delas ut den 5 februari på eventet ”Årets Marknadschef”. Här delar de med sig av sina bästa tips för varumärkesbyggande.

– Drivmedelsbolaget Statoil var ett av Sveriges mest välkända varumärken när ett globalt uppköp ledde till beslut om varumärkesbyte. Varumärkeskännedomen för Statoil var vid tidpunkten 98%, preferensen 75% och marknadsandelen 34%.

Det var i maj 2016 som den första stationen bytte varumärke och därmed färgskala och personalen mötte kunderna i helt ny uniform.

Och nu: Marknadsandelen är högre. Varumärkeskännedomen 81 % och försäljningsutvecklingen har varit positiv. Circle K är den aktör på marknaden som ligger högst på top of mind på 23 %.

Idag är vi marknadsledare inom drivmedel i Sverige. Att inte bara behålla sin försäljning och marknadsandel, utan till och med öka den, efter ett varumärkesbyte, tyder på att våra kommunikationsaktiviteter har nått ut till helt rätt målgrupper med helt rätt budskap. Vårt mål under bytet var att inte bara behålla de trogna och lojala Statoil-kunderna utan också hitta nya. En ökad marknadsandel visar att vi har lyckats med det. Engagemanget i sociala medier visar också att en stor del av Circle K:s kunder har en kärleksfull och lojal inställning till varumärket, då inläggen och kampanjerna som genomförs där ständigt leder till högt engagemang.

Vår framgång tog utgångspunkt i kommunikationskonceptet ”Nytt namn – samma personal”. Vi lyckades skapa stor entusiasm bland personalen. Medarbetare fick ta plats i kampanjen för varumärkesbytet – vilket stärkte teamkänslan och smittade av sig på kunderna. Detta gav den boost vi behövde för att lyckas i de övriga externa aktiviteterna.

Våra butiker är en viktig kanal för vårt varumärke då en kvarts miljon kunder besöker oss varje dag. Här har vi möjlighet att visa vårt breda utbud både gällande hållbara drivmedelsalternativ samt utvecklingen i matutbudet. Det är våra 3500 kollegor som står för servicen vilket också har en stor fördel för vårt varumärke. Vi blir ofta hyllade för vår service och vårt bemötande på station vilket vi vet är en avgörande faktor ska välja var de ska stanna.

Vi har under året lanserat en helt ny matupplevelse längs de svenska vägarna. Vår resa för satsningen att bredda matutbudet har bara börjat och i det nya konceptet presenteras ett bredare vegetariskt utbud, ett nytt utbud av pizza och sallader och ett helt nytt mexikanskt sortiment. Medarbetarna på stationen har även gått en mer omfattande matutbildning än tidigare då den dagsfärska tillverkningen har ökat. För att göra det enklare för kunder att pausa längs vägen finns även fler sittplatser och parkeringsplatser liksom gratis WiFi.

En annan del i framgången har varit vårt fokus på hållbarhet. Det kan låta motsägelsefullt att säga att man som drivmedelskedja arbetar med miljö och hållbarhet, men i själva verket är det en av våra kärnfrågor och ett område där alla våra insatser spelar stor roll för vår nuvarande och framtida miljö. Vi är nämligen Sveriges största leverantör av förnybara drivmedel. Det betyder att var fjärde liter som säljs hos oss är förnybart.

Du hittar tipsen från alla fyra finalister till Årets Varumärkesresa 2019 här >>

Lär av Sveriges vassaste marknadsförare och varumärken – Läs mer och köp biljetter till eventet här!

_____________
Om Marknadsföreningen Stockholm:

Vi tror på ständig kompetensutveckling och livslångt lärande!
Vår främsta roll är att vara en mötesplats för kompetensutveckling för professionella inom marknadsföring, kommunikation, PR och media. Det har vi varit ända sedan år 1919, när föreningen grundades.

Föreningen bygger på medlemskap, där man kan vara medlem som individ eller som företag (small, medium eller large).

Läs mer om medlemskap här >>

  • Dela :