Loyalty

Så maxar du lojalitet och lönsamhet

– CRM, CX och Kundlojalitet

Vill du vässa arbetet mot befintliga kunder i en digital värld som ställer allt större krav på ett data- och kunddrivet arbetssätt och där allt större del av marknadsföringsbudgeten läggs på så kallad “always on”-kommunikation och personalisering och automatisering? Då är det här kursen för dig!

Kursbeskrivning

Digitaliseringen ökar, kundlojaliten sjunker och kunderna förväntar sig relevant kommunikation och proaktiv service som hänger ihop sömlöst över alla kanaler. På den här kursen får du ett helhetsperspektiv på kundrelationsarbetet och du får med dej ett strategiskt ramverk som du kan arbeta vidare med på hemmaplan.

Du får lära dig bl a hur du optimerar lojalitet och lönsamhet genom kundcentrisk värdesegmentering, hur du optimerar kundlivscykeln och kundresorna, hur du kommer igång med omnikanal och marketing automation och hur du sätter rätt nyckeltal. Allt i syfte att gå från “allt till alla” till “rätt budskap till rätt kund i rätt tid i rätt kanal”.

Kursen riktar sig till

Kursen riktar sig till dig som har ansvar för CX, CRM och/eller kundlojalitet, och som vill utveckla din organisations befintliga kundrelationer. Idag kanske du är marknadschef, kommunikationschef, kundservicechef,CRM-chef, IT-chef och/eller annan roll med ansvar för kundbas och kommunikation i egna kanaler.

Kursinnehåll

Förmiddag:

  • Definitioner: Vad menar vi med CRM, Customer Experience och Kundlojalitet?
  • Nyckeltal och KPIer – hur du mäter effekten av kundarbetet
  • Trender och nya drivkrafter för att uppnå lojalitet: vad förväntar sig dagens kunder och vilka företag lyckas och varför?
  • Strategiskt ramverk och de fyra pelarna: Värdesegmentering, Kundlivscykel-kundresor, Omnikanal marketing automation och Analytics/Data. Case: Exempel från olika branscher.

Eftermiddag:

  • Värdesegmentering: Vilka är dina Royals (lönsamma, engagerade och lojala kunder)? Vanligt är att 20% av dina kunder står för 80% av lönsamheten – fokusera din CX-satsning! Lojalitetskoncept.
  • Kundlivscykeln och Kundresor: Kartlägg viktiga kundresor och kundlivscykeln med tydliga KPI:er. Påbörja din egen modell.
  • Omnikanal marketing automation, analytics och data; för att hantera kunden sömlöst i alla kanaler – framtiden är digilog!
  • Organisera för framgång! Nya roller och kompetenser & Vem äger kundens röst i ledningen?

Info & anmälan

När: Vill du att vi kommer till er och genomför kursen, eller vill du att ert team går kursen på distans? Hör gärna av dig på marie(at)mis.se
Var: Hos er

Kursavgift:
Hör av dig för en offert!

Anmälan är bindande. Vid förhinder för anmäld deltagare kan någon annan person från beställande företag utnyttja platsen. 

Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter

Vad säger tidigare kursdeltagare?

Testimonial

"Ett ämne som alltid är högaktuellt och en kurs som ger nyttiga insikter, exempel och tydliga råd om hur man ska jobba med lojalitet även efter att kursen är avslutad."

Kursdeltagare, "De 3 disciplinerna för lojala och lönsamma kunder", 2020
De 3 disciplinerna för lojala och lönsamma kunder
Testimonial

“Att gå kursen med Camilla Cramner har givit mig ett fantastiskt bra ramverk att använda mig av i mitt arbete. Dessutom tycker jag att kursen förtydligar och knyter samman de tre disciplinerna på ett bra sätt.”

Madeleine Karlöf, CRM-ansvarig, Act Svenska Kyrkan, gick kursen De 3 disciplinerna för lojala och lönsamma kunder, i maj 2020
Inte medlem_kurs

Om kursledaren

Kursen leds av Camilla Cramner, grundare av företaget LoyaltyFactory och som utbildar och konsultar inom området CX, CRM, Lojalitet.  Camilla har ett brett perspektiv på kundrelationer genom lång, gedigen erfarenhet från seniora positioner I stora företag, både i Sverige, i Europa och i USA. Camilla är en flitigt anlitad talare och även nätverksledare för Marknadsföreningens nätverk CxL (Customer Experience, CRM, Lojalitet).

  • Dela :