Blocket”Det går inte (om det nu någonsin gått) att skrika ut ett säljbudskap, hoppas att folk ska höra vad du säger och att de på köpet blir lojala kunder”

– Blocket, finalist ”Årets Varumärkesresa 2019”

Den 5 februari 2020 är det dags igen för Marknadsföreningen Stockholms årliga event ”Årets Marknadschef”. En av fyra vinstkategorier är ”Årets Varumärkesresa” som delas ut till ett företag som genom nytänkande har åstadkommit en lyckad förflyttning av sitt varumärke under föregående år.

En av de fyra finalisterna i kategorin Årets Varumärkesresa är Blocket.
Här delar deras CMO, Martina Göransson, med sig av Blockets bästa framgångstips.

  1. Från Push till Pull
    Fler och fler konsumenter skärmar av sig. De tittar ned i mobilerna allt mer, skaffar adblockers, tittar på TV via streamingtjänster och betalar extra för att slippa reklamen i de ytor där de tidigare tagit del av kommersiella budskap. Allt detta gör att kraven på oss som skapare av kommunikation skärpts. Det går inte (om det nu någonsin gått) att skrika ut ett säljbudskap, hoppas att folk ska höra vad du säger och att de på köpet blir lojala kunder. Vi på Blocket har därför ställt om till pull istället för push i all vår kommunikation. Istället för att skrika vill vi prata (ibland underhålla), med de som vill lyssna på oss. För att lyckas ställer det krav på innehållet i kommunikationen, att den är relevant, ger ett värde och faktiskt tillför något, ibland något så enkelt som att få folk att dra på smilbanden när de ser våra filmer.
  2. Säkerställ en stringent kommunikation i alla kanaler (köpta, egna och förtjänade).
    Konsumenter rör sig idag mellan flera olika kanaler, på en och samma gång. Därför är det superviktigt att den kommunikation som tas fram håller ihop, men är anpassad efter varje kanal. För vårt reklamkoncept med våra extremt gillade berättare utgår vi från en så kallad ”hero-film” som är en längre film som vi lägger upp på vår Youtube-kanal (som folk idag prenumererar på för att få ta del av) sedan klipps filmen om och anpassas till linjär-tv, webb-tv, Instagram, Facebook , med fler. Dessutom tänker vi in även egna och förtjänade kanaler redan från början för att säkerställa stringens i all kommunikation. I en brusig värld måste vi konstant jobba med att få genomslag trots att vår marknadsbudget inte är så hög. Nyckeln för att lyckas med detta är att tänka till redan vid inspelningen och göra scener och tagningar och sägningar utifrån vilken kanal de sedan ska ut i.
  3. Viktigt med trovärdighet med ett folkligt och varmt anslag.
    Trovärdighet är kanske det vi annonsörer behöver värna om allra mest. För när vi väl fått konsumenternas öra måste vi nås deras hjärtan. Det görs genom att vara autentisk och trovärdig. Sedan ska man inte underskatta att ha ett folkligt och varmt anslag. Blocket är för alla, och det måste genomsyra vår kommunikation, med glimten i ögat och humor kommer man långt. För oss har det också funkat bra med ärliga, men ibland oväntade berättare i vår kommunikation, trovärdiga samarbetspartners, experter och influencers där en perfekt match har byggt liking och varumärke åt både de vi samarbetat men givetvis åt oss själva också.
  4. Konsekvens, låt det få ta lite tid. Följ upp och fortsätt utvecklas ifrån learnings.
    I en värld där allt snurrar snabbare gäller det att ha is i magen. Att sätta ett koncept och manér tar tid. Tålamod är nyckeln för framgång. Men under processens gång är det viktigt att man inte stannar upp utan följer upp varje uttag, fortsätter utvecklas och har en ständigt lärande process.

Du hittar tipsen från alla fyra finalister till Årets Varumärkesresa 2019 här >>

Lär av Sveriges vassaste marknadsförare och varumärken – Läs mer och köp biljetter till eventet här!

_____________
Om Marknadsföreningen Stockholm:

Vi tror på ständig kompetensutveckling och livslångt lärande!
Vår främsta roll är att vara en mötesplats för kompetensutveckling för professionella inom marknadsföring, kommunikation, PR och media. Det har vi varit ända sedan år 1919, när föreningen grundades.

Föreningen bygger på medlemskap, där man kan vara medlem som individ eller som företag (small, medium eller large).

Läs mer om medlemskap här >>

  • Dela :