Christian Cabau“Företag har bara en enda funktion – att skapa fantastiska kundupplevelser”

– Christian Cabau, Finalist ”Årets Marknadschef 2019”

En av de fyra finalisterna till ”Årets Marknadschef 2019” är Christian Cabau, marknadschef på Klarna. Här delar Christian med sig av sina bästa framgångstips utifrån sin roll som marknadschef.

  1. Tro inte på framgångsrecept
    Det finns ingen färdig formel för hur du ska vara som marknadschef. Företag, chefer, personal och målsättningar är olika. Därför behövs också olika typer av ledarskap, styrning och prioritering. Var kritisk och ifrågasätt de som kommer med universal-lösningar. Våga lita till din inre kompass och håll dig till den även när det stormar.
  2. Var passionerad och dedikerad
    Hitta ditt syfte, var tydlig med dina värderingar och våga gå din väg. Om inte du tror på riktningen kommer ingen annan att göra det heller. Arbeta därför inte med varumärken du inte genuint tror på. Det ekar tomt och kommer inte hålla i längden. Känn stolthet i det ni står för, våga utmana det invanda och brinn för förändring.
  3. Färre men värre
    Många företag och varumärken försöker täcka in allt för stora områden. Det är svulstiga kommunikationsplaner och varumärkesstrategier med dussintals värdeord, initiativ och riktlinjer. Snäva istället av och fokusera på endast ett budskap och en handfull större aktiviteter som stöttar det. För att verkligen bryta igenom bruset krävs idag att du satsar högt.
  4. Fokusera på styrkor
    Det går att lägga ett helt liv på att komplettera sina svagheter. Men den största styrkan ligger i att känna till dessa svagheter och arbeta runt dem. Anställ rätt personal som kompletterar varandra. Medarbetare med olika bakgrunder, intressen, erfarenheter, utbildning och ambitioner innebär inte bara en dynamisk arbetsplats utan är också en förutsättning för riktig kreativitet.
  5. Ha kul. Varje dag.
    Var seriös i din roll men ta inte dig själv på för stort allvar. Bjud på dig själv, var öppen med dina tillkortakommanden, erbjud dig att hjälpa till i samma utsträckning som du ber om hjälp, stötta när det krävs, våga fatta de svåra besluten, ta alltid fullt ansvar för det ni skapar i teamet, men glöm för all del aldrig att skratta tillsammans.

Du hittar tipsen från samtliga finalister i kategorin Årets Marknadschef här >>

Lär av Sveriges vassaste marknadsförare och varumärken – Läs mer och köp biljetter till eventet här!

_____________
Om Marknadsföreningen Stockholm:

Vi tror på ständig kompetensutveckling och livslångt lärande!
Vår främsta roll är att vara en mötesplats för kompetensutveckling för professionella inom marknadsföring, kommunikation, PR och media. Det har vi varit ända sedan år 1919, när föreningen grundades.

Föreningen bygger på medlemskap, där man kan vara medlem som individ eller som företag (small, medium eller large).

Läs mer om medlemskap här >>

  • Dela :