Marknadsföreningen Stockholm
Brand Identity – mångfald i svensk reklam 2020
– Ett lunchwebbinarium med Mediekompaniet
”Kvinnor passar bäst i hemmet”. ”Män är kontrollerande, även när de är glada”. ”Reklamen är smal, vit och heteronormativ”. Dessa är några av de avslöjanden som den rykande färska rapporten ”Rättvisaren 2020 – Brand Identity”, fångar upp när svensk reklam skärskådas för att visa på strukturerna bakom hur människor representeras och avbildas. Många varumärken visar i tillägg på en önskad målgrupp och inte sin faktiska.
Under detta lunchwebinarium bjuder Ricki Petrini, Marknads- och kommunikationschef Mediekompaniet, på värdefulla insikter från rapporten Rättvisaren och mottagandet så här långt. Inkludering står högt uppe på varumärkens agenda. Reklamen speglar varumärkens roll i vår samtid och i det visuella materialet signalerar man sociala värden och image. Effektiv reklam måste dessutom vila på ett innehåll som resonerar med kontext, samtid och mottagare.
Rapporten är en bra start och medvetandegör, men hur jobbar man sedan vidare med dessa frågor? Under webbinariet kommer du även få med dig viktiga tips, redskap och strategisk vägledning för hur man som varumärke kan jobba vidare med jämställdhet och inkludering, internt och externt.
När: Onsdag 21 oktober, kl 11.45-13.00*
Var: Online via webbmötesverktyget Zoom (vi skickar en länk inför eventet)
*11.45-12.00: Incheckning och digitalt mingel
Om talaren
Ricki Rebecka Petrini har jobbat som journalist sedan tidigt 00-tal och gick sedan över till den kommersiella sidan och har bland annat jobbat för Procter & Gamble och Metro. I dag är hon Marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet och jobbar med Sveriges största lokala mediehus. Sedan 2019 driver hon även hållbarhetsarbetet Rättvisaren som främjar en mer inkluderande och jämställd mediebild, från nyheter till reklam.
Om studien Rättvisaren 2020 – Brand Identity
Mediekompaniet, som jobbar med den nationella annonsaffären i svensk lokalmedia, har målsättningen att bidra till ett sunt och hållbart annonsklimat. Mediekompaniet genomför sedan 2019 Rättvisaren som kartlägger representation i publicitet baserat på textuellt innehåll. Nu är Mediekompaniet intresserad av att anta ett liknande perspektiv på annons/reklammaterial baserat på visuellt innehåll. Vilka avbildas i materialet och hur? Vilka strukturer syns här för hur människor är representerade (kvantitativt) och hur de porträtteras (kvalitativt)?
Mediekompaniet vill med studien skapa högre medvetande, samsyn och förståelse om hur vi porträtterar människor i reklam. Genom att lyfta fram strukturerna som utgör svensk reklam och representationen inom olika kategorier, kan de öka förståelsen hos annonsörer, annonsproducenter och allmänhet om hur representationen ser ut i annonser. Den kvantitativa studien är gjord av Kantar Sifo på uppdrag av Mediekompaniet.
Avbokning sker senast 24h innan till info@mis.se.
Webbinarium, 21 oktober, kl 11:45-13.00