Tillämpad kundpsykologi

Marketing Levels: Tillämpad Kundpsykologi

Marknadsföreningen Stockholm

Tillämpad Kundpsykologi

– Förstå varför era kunder agerar som de gör och hur du omvandlar det till tillväxt

Online

Diplomerad på 6 veckor!

Denna kurs genomförs i en blandning av förinspelade filmer med tillhörande övningsmaterial och webbinarier vid 4 tillfällen:

  1. Tisdag 20 april, 10.00 – 12.00
    Webinar 1: Introduktion
  2. Tisdag 4 maj, 10.00 – 12.00
    Webinar 2: Genomgång modul 1
  3. Tisdag 18 maj, 10.00 – 12.00
    Webinar 3: Genomgång modul 2
  4. Tisdag 1 juni, 10.00 – 12.00
    Webinar 4: Genomgång modul 3 och avslutning

Kursbeskrivning

En kurs för dig som vill ha ett bevis på din kunskap om hur kunder påverkas av olika typer av marknadsföring och kommunikation. Du får djupare insikter om hur du omsätter kunskap om psykologi till praktiska verktyg för att förbättra er analys, strategi och taktik. Målet är att du ska bli experten inom ditt företag när det kommer till insikter om vad som ökar er tillväxt och påverkan.

Kursen riktar sig till:

Dig som jobbar med kundkontakt, antingen direkt eller via olika kanaler och som vill utöka din kompetens med en djupare kunskap om kundpsykologi, samt hur det appliceras på olika områden av påverkan. Du kanske jobbar på marknad, sälj eller kommunikationsavdelning eller på byrå.

Du är nyfiken och vill känna ny motivation och trygghet på att du verkligen levererar värde och insikter i din roll.

För dig som är; kund-ansvarig, analytiker, kundupplevelse-ansvarig, UX-designer, head of customer success, lojalitetsansvarig eller marknadschef.

Intro till kursen

Vi lär dig att förstå era kunder på djupet…

Vi börjar med att sätta grunden genom att förstå de olika områden inom marknadsföring och sälj där kundpsykologi har påverkan på vår framgång. Du får: 

  • Systematik för att analysera hur era kunder fattar beslut
  • Redskap för kundprofilering baserat på drivkrafter och identitet
  • Tydliga exempelfilmer om hur du fyller i mallar och får färdiga presentationer

…för att öka kundfokus genom att skapa lösningar och värde…

  • Guide om hur du använder detta för att förbättra erbjudande, kundupplevelse, produkt och tjänsteutveckling
  • Insikt i vad sann kundorientering innebär och hur man kommer dit

…för såväl kunder som internt.

  • Inspiration för att göra era kunder mer nöjda och lojala
  • Hur du visualiserar kundresan för att hitta möjliga svagheter och förbättringar
Kundpsykologi
Kundpsykologi
Kundpsykologi

Info

Kursstart: Tisdag 20 april, kl 10.00-12.00
Var: Online

Kursavgift:
Medlem 11 900 kr ex moms
Icke medlem 12 900 kr ex moms

Alla datum:

  • Tisdag 20 april, 10.00 – 12.00
    Webinar 1: Introduktion
  • Tisdag 4 maj, 10.00 – 12.00
    Webinar 2: Genomgång modul 1
  • Tisdag 18 maj, 10.00 – 12.00
    Webinar 3: Genomgång modul 2
  • Tisdag 1 juni, 10.00 – 12.00
    Webinar 4: Genomgång modul 3 och avslutning

Diplom ges när alla kursfilmer är genomförda.

I KURSAVGIFTEN INGÅR:

  • 4 live webinar med Erik Modig
  • Högkvalitativt och pedagogiskt filmmaterial
  • All kunskap är baserad på forskning
  • Totalt 9 teman i tre moduler vilket motsvarar 3 dagars heltidsundervisning
  • Unikt, lättanvänt övningsmaterial
  • Allt summeras till en presentation som du kan hålla för dina kollegor eller kunder
  • Tillgång till kursen i 90 dagar efter påbörjad kurs
  • Kursledare med toppbetyg
  • Du får även Erik Modigs bok ”Bang for the Buck”
Inte medlem_kurs

Villkor och bokning

Anmälan är bindande.
Kursvillkor >>

KURS ONLINE 20 april - 1 juni

BOKA DIN PLATS >>
computer
plus
notebook

Kursinnehåll

Kursen genomförs i nio teman, uppdelade i tre moduler. Varje tema är uppbyggd på samma sätt med en introfilm, genomgång av koncept, övningsmaterial och instruktioner till övningsmaterialet.

Modul 1: Överlägsen förmåga att förstå kunder

Forskning visar att det som verkligen skapar tillväxt är inte alltid det som företag lägger mest tid på. Exempelvis läggs oproportionerligt mycket tid på marknadskommunikation istället för att förbättra produkter och tjänster, optimera kundresan, vilket alla ger större effekt. I denna del går vi igenom vilka delar som driver tillväxt, när de gör det och hur du kan analysera vilka delar som är av störst vikt för er när det kommer till att ta nästa steg. Vi går igenom vilka mätningar som behövs för att hålla fokus på kort och lång sikt.

Grunden i framgångsrik marknadsföring är att förstå hur era kunder fattar beslut och hur ni kan påverka dem. I denna modul får du praktiska verktyg och mallar för att strukturera vilka faktorer som påverkar varför era kunder väljer eller väljer bort er och era konkurrenter. Modulens syfte gör att det inte längre blir en gissningslek för dig att veta hur ni ska få fler kunder. Du får även verktyg för att kommunicera dina insikter till din organisation. Bli den som erbjuder klarhet kring hur era kunder fattar beslut.

Vi går igenom grunderna i hur design och kommunikation påverkar kunders beslut. Vi talar om såväl UX-design som nudging samt om hur man sätter upp experiment för att optimera sin påverkan.

Modul 2: Lösnings- och värdefokus

I denna modul går vi igenom vad som är viktigt att prioritera när vi utvecklar nya produkter. Den besvarar frågor om hur bör processen struktureras för att vi ska vara kundcentrerade; vilka personer bör vara involverade; hur viktigt är innovation egentligen och hur bör vi göra för att nå det? Vi går även in på hur vi sätter pris och anpassar resten av erbjudandet vid produktutveckling. Consumer co-creation, hur jobba med det med produktutveckling. Vilka kunder ger oss den bästa informationen för att utveckla produkter.

Att kunna skapa ett riktigt vasst värdeerbjudande som övertygar kunderna är en förmåga som varje marknadsförare vill ha i sin verktygslåda. Här går vi igenom en forskningsbaserad och praktiskt beprövad metod för att vi ska skapa erbjudanden som utgår från kundens perspektiv och får dem att verkligen vilja ha era produkter.

Vi går igenom vad som är av störst vikt för att kunder ska hitta till era produkter så lätt som möjligt. Samt hur man optimerar kommunikation och påverkan vid själva köpbeslutet.

Modul 3: Kundfokus

Här går vi igenom hur vi skapar ett kundmöte som är anpassat efter kundernas önskningar samt som också tar hänsyn till vad vi vill uppnå. Vi diskuterar balansen mellan att lyssna och leda samt när det är enkelt och billigt att ge kunden positiva upplevelser. Helt enkelt ett kundmöte i världsklass.

För att öka effekten på alla marknadsinsatser är en kontinuerlig analys av kundresan A och O. Genom att systematiskt mappa upp de delar som bidrar med värde till kunderna håller ni fokus på det som är viktigt – att addera värde och göra det så smidigt som möjligt för era kunder. I detta tema går vi igenom hur du kan illustrera kundresan och analysera vilka olika delar som ni måste förbättra. Vi tar inspiration från några av världens bästa företag för att ni ska hitta er WOW-faktor.

I denna modul, som går att titta på när du vill så samlar vi en genomgång och sammanfattning av många de populära begrepp som finns inom kundpsykologi. Vi pratar om nudging, framing, priming, neuromarketing etc så att du har koll på begrepp och hur du kan relatera ditt jobb till dem och använde de principer som ingår under dem.

Om kursledaren

Erik Modig har över tio år erfarenhet från Handelshögskolan i Stockholm och gedigen erfarenhet från att undervisa och leda bolag inom marknadsföring. Han anses av många vara en av Sveriges främsta forskare och experter på kommunikation och marknadsföring.

”Bli den som kan svara på alla frågor”
”Jag har forskat och undervisat om kundpsykologi i 15 år. Här har jag samlat det bästa från min och andras forskning samt paketerat det i skräddarsydda filmer och tydligt övningsmaterial. Jag kan garantera inspiration, tydliga guider samt insikt om förbättringsområden.”

/Erik Modig, kursledare

Erik Modig

Om Marketing Levels

Kurserna är från grunden gjorda för att hållas digitalt och för att kunskapen enkelt ska kunna appliceras i organisationen. Varje modul behandlar en specifik praktisk fråga och hur den kan lösas. Varje kurs förklarar tydligt hur materialet relaterar till marknadsföringen som helhet. Allt material är framtaget utifrån en praktikers perspektiv och baserat på den senaste forskningen.

Praktiskt

Så här genomförs kursen i praktiken

När du har anmält dig kommer du att få ett email med inloggningsuppgifter. Kursen kommer sedan att finnas tillgänglig via vår partner Marketing Levels och via appen Kajabi. När du sedan loggar in på Marketing Levels så finns dina köpta kurser under menyn Mina kurser.

Det beror på hur mycket du lägger på övningsmaterialet samt vilken ambitionsnivå du har. Vanligtvis brukar man räkna med att en modul på 45 minuters film är ca 2-3 timmars arbete. Det innebär att du vanligtvis hinner igenom en modul på en halvdag. Så räkna med en halvdag per modul ungefär.

Du har tillgång till filmerna i 90 dagar från att du först loggar in på plattformen.