Kommersiell strateg

Marketing Levels: Kommersiell strateg

Marknadsföreningen Stockholm

Kommersiell strateg

– En kurs som ger bredare och djupare förståelse av marknadsföring och försäljning och den moderna marknadsplanen

Online

Diplomerad på 8 veckor!

Denna kurs genomförs i en blandning av förinspelade filmer med tillhörande övningsmaterial och webbinarier vid ett flertal tillfällen:

  • Tisdag 2 februari, 13.00 – 15.00
    Webinar 1: Introduktion
  • Tisdag 9 februari, 13.00 – 15.00
    Webinar 2: Genomgång modul 1
  • Tisdag 16 februari, 13.00 – 15.00
    Webinar 3: Genomgång modul 2
  • Valfri frågestund 23 februari, 13.00 – 14.00
  • Valfri frågestund 2 mars, 13.00 – 14.00
  • Tisdag 9 mars, 13.00 – 15.00
    Webinar 4: Genomgång modul 3
  • Valfri frågestund 16 mars, 13.00 – 14.00
  • Tisdag 30 mars, 13.00 – 15.00
    Webinar 5: Avslutning

OBS: Kursen finns även med kursstart 13 april >>

Kursbeskrivning

Är du en person som inser att i en allt mer professionell värld räcker det inte att vara specialist på sitt område? I alla fall inte om man vill ta nästa steg i karriären. I denna kurs skapar vi en bredare förståelse för hur marknadsföring och försäljning driver tillväxt samt hur vi måste tänka strategiskt för att få alla delar av kundresan att hänga ihop och driva oss som bolag framåt. Vi går igenom den moderna marknadsplanens olika delar för att förstå hur du på bästa sätt kan kombinera strategisk och taktisk förståelse. Börja din resa uppåt i karriären!

Kursen riktar sig till:

Dig som vill ta ytterligare ett steg i karriären inom marknadsföring och försäljning. Du kanske har eller siktar på en chefsroll inom marknad, sälj eller kommunikation och vill ha nya insikter samt tydligare ramverk för hur alla olika delar inom marknadsföring hänger samman samt hur du får ut mest av vardera del. Du är resultatfokuserad och vill veta vad som verkligen driver er tillväxt och du vill vara en inspiratör internt.

Marknadsföring

Intro till kursen

Vi börjar med det som spelar roll – tillväxt.

Vi går igenom vilka olika delar inom en verksamhet som bidrar till tillväxt samt hur vi analyserar var störst potential finns. Vi pratar om balansen mellan marknadsförings och sälj och hur de måste samverka.

Modul 1 – Analys

Vi går igenom de viktigaste delarna för att skapa insikter som har påverkan på vår strategi och taktik.

  • Resultatanalys
  • Kundanalys
  • Marknadsanalys
  • Konkurrentanalys
  • Omvärldsanalys
  • Hur man skapar analyser av värde

Modul 2 – Strategi

Vi går igenom vad som är vad inom strategi och ser vad som skiljer framgångsrik strategi mot värdelösa slides som oftast inte säger så mycket (men som ofta kallas strategi).

  • Affärsstrategi
  • Marknadsstrategi
  • Lösnings- och värdefokus
  • Varumärkesstrategi

Eget arbete

Efter de första två modulerna kommer vi att jobba med vårt eget material för att förbättra och styra upp interna analysen och strategin. Frågestunder och feedback sker löpande.

Modul 3 – Taktik

Vi går igenom hur man framgångsrikt jobbar med olika typer av aktiviteter och plattformar för att skapa kort- och långsiktig tillväxt. Vi diskuterar hur man balanserar budget och arbete beroende på vilka mål man har.

– Kommunikationsplan och dess olika beståndsdelar såsom kortsiktigt sälj, långsiktigt fokus, marketing automation, performance och growth-perspektiv etc.

Avslutning

Vi avslutar med webbinarier för att gå igenom frågor, insikter samt vad som bör vara nästa steg för er mot tillväxt och framtida karriär. Diplom fås när alla kursfilmer är genomförda.

Strateg
Strateg
strateg
strateg
strateg
kurs

Info

Kursstart: Tisdag 2 februari, kl 13.00-15.00
Var: Online, via Marketing Levels

Kursavgift:
Medlem 13 500 kr ex moms
Icke medlem 14 900 kr ex moms

Alla datum:

  • Tisdag 2 februari, 13.00 – 15.00
    Webinar 1: Introduktion
  • Tisdag 9 februari, 13.00 – 15.00
    Webinar 2: Genomgång modul 1
  • Tisdag 16 februari, 13.00 – 15.00
    Webinar 3: Genomgång modul 2
  • Valfri frågestund 23 februari, 13.00 – 14.00
  • Valfri frågestund 2 mars, 13.00 – 14.00
  • Tisdag 9 mars, 13.00 – 15.00
    Webinar 4: Genomgång modul 3
  • Valfri frågestund 16 mars, 13.00 – 14.00
  • Tisdag 30 mars, 13.00 – 15.00
    Webinar 5: Avslutning

Diplom ges när alla kursfilmer är genomförda.

I KURSAVGIFTEN INGÅR:

  • Högkvalitativt och pedagogiskt filmmaterial
  • 8 live webinar
  • All kunskap är baserad på forskning
  • Totalt 3 moduler vilket motsvarar 2 dagars heltidsundervisning
  • Unikt, lättanvänt övningsmaterial
  • Allt summeras till en presentation som du kan hålla för dina kollegor eller kunder
  • Tillgång till kursen i 90 dagar efter påbörjad kurs
  • Kursledare med toppbetyg
  • GRATISMATERIAL: 10 filmer om marknadsföring under Corona
  • Handledning under kursens gång med feedback på ditt material och konkreta förbättringstips
  • Du får även Erik Modigs bok ”Bang for the Buck”
Medlemskap

Villkor och bokning

Anmälan är bindande.
Kursvillkor >>

KURS ONLINE 2 feb - 30 mars

BOKA DIN PLATS >>

Om kursledaren

Erik Modig har över tio år erfarenhet från Handelshögskolan i Stockholm och gedigen erfarenhet från att undervisa och leda bolag inom marknadsföring. Han anses av många vara en av Sveriges främsta forskare och experter på kommunikation och marknadsföring.

”I den här kursen har jag komprimerat ramverk, modeller och arbetssätt som jag mött på under mina år som forskare samt som bollplank och inspiratör för bolag. Senaste åren har jag tillbringat med att forska och tänka kring vad varje ambitiös marknadsförare måste ha förståelse för samt hur man presenterar det i den moderna marknadsplanen. I denna kurs utlovar jag massvis med kunskap och tips för att du ska ta nästa steg i din karriär.”

Erik Modig

Praktiskt

Så här genomförs kursen i praktiken

När du har anmält dig kommer du att få ett email med inloggningsuppgifter. Kursen kommer sedan att finnas tillgänglig via vår partner Marketing Levels och via appen Kajabi. När du sedan loggar in på Marketing Levels så finns dina köpta kurser under menyn Mina kurser.

Det beror på hur mycket du lägger på övningsmaterialet samt vilken ambitionsnivå du har. Vanligtvis brukar man räkna med att en modul på 45 minuters film är ca 2-3 timmars arbete. Det innebär att du vanligtvis hinner igenom en modul på en halvdag. Så räkna med en halvdag per modul ungefär. I våra schemalagda kurser är det den arbetsbördan + 1,5 webinar varje vecka. Då tar varje kurs totalt 10 veckor med två pauser från start till slut.

Du har tillgång till filmerna i 90 dagar från att du först loggar in på plattformen.