Facebook

Crash course: Facebook & Instagram-annonsering post Covid

Marknadsföreningen Stockholm

Nu har du chansen att få full koll på vad som krävs för att du ska lyckas med din marknadsföring på Facebook och Instagram 2022.

Kursbeskrivning

Nära hälften (47 %) av tillfrågade marknadschefer planerar att minst dubbla annonsinvesteringarna på sociala medier under de kommande tre åren visar en undersökning. Detta kan låta som en explosionsartad ökning men eftersom sociala medier är den kanal som har överlägset störst påverkan på kunder och användares beslut är det samtidigt logiskt. Detta visar en studie från Novus. Facebook och Instagram är i merparten av svenska målgrupper de viktigaste kanalerna för marknadsföring, och betydelsen av att kunna använda dessa plattformar kommer inte avta.

Utmaningen är att det blivit allt svårare att skapa bra resultat, dels som en effekt av ökad konkurrens men även på grund av förändringar i omvärlden, såsom iOS14.5.

Vi på Marknadsföreningen Stockholm erbjuder nu tillsammans med Facebook-byrån Ingager en kurs som fokuserar på ökad förståelse för alla moment som krävs för framgångsrik kommunikation och annonsering. Kursen bjuder dessutom på de senaste insikterna kopplat till innehåll och annonsering på Facebook och Instagram. Under kursens gång får du som deltagare även ta del av tips och knep som underlättar arbetet med att utveckla den egna marknadsföringen.

Kursen leds av Ingagers Simon Beyer, Partner och Chief Strategy Officer, men som deltagare får du även träffa flera av Ingagers experter, som hjälper dig att utvecklas inom olika områden.

Kursmoment

Kursen är uppbyggd kring olika praktiska och strategiska moment med fokus på:

  • Syfte och målsättning
  • Strategi och planering
  • Innehåll och produktion
  • Optimering och annonsstruktur
  • Analys och insikter

Kursen ges under två separata tillfällen som är fullmatade med insikter, nya idéer, kunskap och inspiration. Du kommer under kursens gång få tillgång till praktiska exempel och få ta del av lärdomar från några av Nordens främsta experter. Fokus kommer att ligga på inspiration, lärdomar och teori varvat med erfarenhetsutbyte, praktiska exempel och gruppdiskussioner.

Kursen riktar sig främst till

Marknadsförare, kommunikatörer och andra ansvariga personer för annonsering och kommunikation i digitala kanaler (och främst Facebook). Till exempel:

  • Marknadschefer/ansvariga/koordinatorer
  • Performance marketers
  • Growth marketers
  • Sociala medier-ansvariga
  • Kommunikationschefer/ansvariga
  • Content-producenter
  • Entreprenörer

Kursen innehåll fokuserar på att öka din förståelse för hur du bättre kan uppnå era önskade resultat över tid. Grunderna i Ads Manager kommer exempelvis inte diskuteras. Kursen är således ingen praktisk kurs utan syftar till att du som redan bemästrar det dagliga arbetet i Ads Manager ska få inspiration, insikter och tips gällande hur du kan utvecklas.

Kursens innehåll lämpar sig bäst för dig som redan idag arbetar aktivt med annonsering på Facebook och Instagram och har en önskan att bli snäppet vassare.

Info

När: 26 januari & 2 februari 2022, kl 08:30-12:00
Var: Online via Zoom (länk skickas i förväg)

Kursavgift
Medlem: 5 995 kr exkl. moms
Icke-medlem: 8 995 exkl. moms

Inte medlem_kurs

Villkor och bokning

 

Anmälan är bindande. Vid förhinder för anmäld deltagare kan någon annan person från beställande företag utnyttja platsen. 

Villkor och avbokningsregler
Så behandlar vi dina personuppgifter

Kurs 26 jan & 2 feb

BOKA DIN PLATS >>

Kursinnehåll i detalj

DAG 1: 26 januari
08:30-09:00 Digital check in, lär känna andra deltagare samt diskutera förväntningar.
09:00 Introduktion: Facebook annonsering 2021 och prognos inför 2022. Ekosystemet för digital annonsering förändras – hur förbereder du dig?
9:20 Paus
9:30 Arbeta smart från början. Vi diskuterar olika metoder för att hitta rätt syfte, identifiera konkreta och relevanta målsättningar samt arbetet med att skapa en hållbar strategi.
10:30 Skapa content som berör i flödet. Här diskuterar vi hur man bäst skapar innehåll som dels får användarna att stanna upp i flödet och samtidigt går att användas i olika format. Rörligt material är en viktig del och såklart något som vi gemensamt diskuteras.
11:20 Paus
11:30 Design & grafik för Facebook & Instagram. Det finns otaliga knep, tips och lärdomar som underlättar för dig när du ska skapa, eller beställa innehåll. Under detta pass får du konkreta råd och rekommendation som snabbt kan leda till förbättrade resultat.
12:00 Sammanfattning. Kort utvärdering av dagen samt genomgång av den frivilliga hemuppgiften.

DAG 2: 2 februari
08:30-09:00 Digital check-in. Sammanfattning av föregående tillfälle, feedback på hemuppgiften och tankar inför dagen
09:00 Från strategi till annonsering. Dagens första pass fokuserar på att tillsammans förstå hur den övergripande strategin omvandlas till konkreta annonser, samt vilka målsättningar som bör användas. Vidare presenteras förslag gällande hur du bäst kan strukturera ditt annonskonto samt arbeta med automatisering.
10:00 Paus
10:10 Gruppövning
10:30 Målgrupper, kundresor, analys och optimering. Vi diskuterar metoder för att skapa relevanta målgrupper samt olika kundresor. Vidare får du ökad förståelse gällande hur du kan utveckla ditt arbete med analys och optimering.
11:30 Lärdomar, nästa steg och kontinuerligt lärande. Vi diskuterar gemensamt vad vi tar med oss från kursen och framförallt hur vi alla planerar att arbeta framöver för att implementera våra lärdomar.

Om kursledaren

Simon Beyer är Partner och Chief Strategy Officer på Ingager. Under de senaste tolv åren har Simon arbetat inom en rad företag med fokus på digital strategi och marknadsföring. Tidigare har Simon arbetet på företag såsom Google och Philips med marknads- och strategifrågor. Simon är även författaren till boken Den digitala omställningen – strategier och perspektiv.
Ingager är en snabbväxande byrå med stort fokus på Facebooks plattformar. Genom att använda egenutvecklad teknik kan Ingager skapa lönsam och mätbar marknadsföring på Facebook, Instagram, Messenger och WhatsApp. Ingager har nära 90 medarbetare och kontor i Stockholm, Berlin och Köpenhamn.
Ingager är, som en av få nordiska byråer, Facebook Premium Partner.