Ricki Petrini
Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Fördjupning och tips, Övrigt

”Effekten av nyhetsmedia”

–På Årets Marknadschef 5 feb kan du bl a ta del av spännande insikter från det största insiktsprojektet som gjorts mellan de svenska nyhetsmedierna, via vår partner Mediekompaniet

På onsdag 5 feb är det dags igen för Årets Marknadschef. En av våra partners i år är Mediekompaniet, som kommer att vara på plats på Fotografiska med ett news room för alla våra besökare. Där kan man bland annat ta del av spännande insikter från färska projekt och djupdykningar inom svensk media. Vi tog ett par ord med Ricki Petrini, Director of Brand Communication på Mediekompaniet.

För de som inte känner till er – vad kan du berätta om Mediekompaniet?

– Vi representerar svensk lokalmedia och jobbar med några av de starkaste lokala publicisterna i landet. Vi ägs av morgonpressen och vår roll handlar mycket om att föra deras talan för de nationella beslutsfattarna och medieköparna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Ni kommer att vara på plats på Fotografiska den 5 feb som en av våra partners till Årets Marknadschef. Vad kommer besökarna att hitta vid er yta?

– Vi kommer bjuda på spännande insikter från vår senaste rapport ”Effekten av nyhetsmedia”. Det är det största insiktsprojektet som gjorts mellan de svenska nyhetsmedierna. Vi på Mediekompaniet, Bonnier, Schibsted och Stampen Media anlitade Nordens största ROI-databas och visar på annonsörers effekter i olika medieslag. Resultatet har förvånat många där vi i studien till exempel jämfört synergier mellan print och performance media.

Ni har ett spännande projekt tillsammans med Kantar Sifo – vad kan du berätta om ”Rättvisaren”?

– Ja, vi har varit väldigt flitiga med stora rapporter på sistone och Rättvisaren släppte vi innan jul. Den tittar på representation och jämställdhet i svenska nyhetsmedier. En väldigt aktuell rapport som också avslöjar en utbredd köns- och åldersdiskriminering i pressen.

Rapporten är den första delen av tre i ett hållbarhetsarbete kring jämställdhet och inkludering som vi kommer jobba med under hela 2020. I nästa skede inleder vi en Rättviseturné där vi åker runt bland landets redaktioner och föreläser och workshopar kring representation i nyhetsrapporteringen. I den tredje fasen kommer vi förse redaktionerna med verktyget Media Watch, ett databaserat redskap som hjälper dem att målsätta och uppnå jämnare representation.

Vilken utveckling följer du personligen med störst intresse just nu?

– Oj, stor fråga, men jag skulle säga att jag är lite av en nyhets-junkie. Alla nationella och globala händelser som sker här och nu är ju också tidsmarkörer som påverkar allt. Innehållet i nyhetsmedier inte minst, som rapporterar om dessa, marknadsföring, sociala medier och folks inställning generellt.

Vi har redan nått peak Facebook, men vad händer nu?

Om jag får zooma in lite mer så skulle jag, i relation till marknadsföring, säga att utvecklingen med folks trötthet kring Facebook och sociala medier-kanaler, de som slarvat med att garantera användares digitala integritet, är extra spännande att följa. Vi har redan nått peak Facebook, men vad händer nu? Å ena sidan har det dagliga användandet bland svenskar nu börja sjunka – första gången sedan plattformens begynnelse. Å andra sidan har annonsörerna ju ett fortsatt starkt förtroende till Facebook, i alla fall om man ska se till den gedigna medieinvesteringen. Men vad händer när annonsörer och användare inte ser lika på världens mest dominerande sociala medier-kanal?

Har du haft något ”WOW moment” under året som gått?

Wow moments kan ju både handla om positiva och inte så positiva saker. Men ett wow-moment i slutet av 2019 var när vi fick de första resultaten från vår rapport Rättvisaren. De visade bland annat att  svenska medier fortfarande präglas av en utbredd underrepresentation av kvinnor i nyhetsrapporteringen. Och nu är det mer än två år efter metoo-rörelsen tog fart. Det är lätt att tro att vi, i förhållandevis jämställda Sverige, har kommit längre. Jag minst att jag tänkte just – wow, fortfarande återstår mycket arbete i den här frågan.