Employer branding
Marknadsföreningen Stockholm | Nätverksträffar, Referat

”Trenden går mot större fokus på storytelling”

Autenticitet, tydligt syfte och bygga inifrån. Det var några slutsatser från World Employer Branding Day som hölls i Lissabon i maj.  Det fick vi lära oss förra veckan hos Kantar Sifo på vårens sista nätverksträff i Employer Branding.

Katarina Önell, Camilla Björk och Maria Redstone från Kantar Sifo var på plats i Lissabon. Camilla och Maria presenterade sina upplevelser med case och trender för Marknadsföreningen Stockholm.  Employer Branding ska byggas inifrån och vara autentisk. Trenden går mot större fokus på storytelling och mindre på snygga presentationer.

Några andra ämnen som togs upp i Lissabon med exempel från olika företag:

  • Mångfald, inkludering och tillhörighet
  • Innovation/kreativitet som engagemang
  • ROI – ökat fokus på att visa vitsen med Employer Branding
  • Lokala EVPs inom ramen för globala varumärken (EVP=Employer Value Proposition)
  • 65% av jobbsökare säger att företagets rykte påverkar deras beslut att söka anställning där eller inte.
  • Mångfald påverkar affärsbeslut. Team med mångfald tar bättre beslut 87 procent av gångerna.
  • Engagemang är lönsamt. Företag med engagerade medarbetare har 233 % mer kundlojalitet och 26 % större ökning i intäkter. (källa: Aberdeen)
  • Team med högt engagemang resulterar i 21 % mer lönsamhet och 65 % mindre personalomsättning (källa: Gallup)

Camilla och Maria visade ett exempel från Vodafone för att lyfta problemet med fördomar och vikten av mångfald:

Employer Brand, kundvarumärke och kultur/värderingar hör ihop. Bygg ett starkt employer brand och lyssna på medarbetarna hela resan.

Kantar Sifo använder denna metod:

  1. Attrahera och rekrytera
  2. Onboarding
  3. Strategisk medarbetarundersökning
  4. Agila mätningar och pulsar
  5. 360 grader feedback för chefer
  6. Exitundersökning

Tack till Maria och Camilla för insikter och inspiration, och tack till nätverksverksledaren Maria Rosengren och alla som deltog och bidrog till en bra diskussion. Håll utkik i kalendern för kommande nätverksträffar i Employer Branding till hösten.