Webbdagarna 2019
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Fördjupning och tips, Övrigt, Referat

Webbdagarna 2019

Vi i Marknadsföreningen Stockholm var i år partner till Webbdagarna i Stockholm och det var extra roligt att se att se så många medlemmar där, som tagit del av vårt erbjudande som gav ett kraftigt rabatterat pris på biljetten. Efter två fullmatade dagar kan vi konstatera att det var en riktig succé även i år. Vi fick ta del av ett mycket starkt program och välorganiserat event på Stockholm Waterfront. Att summera allt går förstås inte, men här är lite av vad vi tar med oss från de två dagarna. Stort tack till IDG och Webbdagarna för ett fint samarbete!

Första dagen

”Vi väljer!”

Angela Oguntala, futurist and director, Greyspace, är inledande keynote. Hon framtidsspanar och menar att vi befinner oss i en övergångsfas mot en framtid bestående av kontantlöst samhälle, där vi i Sverige ligger i framkant. Hon presenterar dess möjligheter såväl som problem. Vi behöver dock inte välja kontantlöst om vi inte vill; vi kan fortfarande bestämma oss för att gå en annan väg. Se upp med de som uttrycker att någon utveckling är ”oundviklig” menar hon. –Det är vi som väljer!

Angela kommer in på ansiktsigenkänning och AI och menar att ”machine judgement” är ett faktum redan idag – AI som kan läsa av våra ansikten och bedöma sanningsgraden i det vi säger. Eller en AI som kan registrera små muskelrörelser i våra ansikten och identifierar en specifik känsla, som till exempel ilska när en tidigare chefs namn nämns vid en arbetsintervju. ”Vill vi ha det så?”, frågar hon oss.

En AI kan inte ta ställning till omständigheter och faktorer som kanske är relevanta i sammanhanget; en del saker bör göra oss upprörda eller arga. Angela menar att vi måste fråga oss själva ”vad borde en människa göra även om en maskin kan?” Den framtid vi vill leva i kommer inte att skapas genom att ta saker för givna eller se en utveckling som oundviklig. –”What could success look like?”, är frågan hon lämnar oss med.

Angela

Fakta eller trams

Emma Frans, forskare vid KI. Emma säger att det idag ofta är viktigare att vara snabb än helt korrekt, när det gäller nyheter på sociala medier, och det har blivit svårt att avgöra vad som är sant. Vi lever i en ”post truth era”, där vi till stor del blivit faktaresistenta. Emma menar att det kan vara skadligt för vår demokrati. Hon nämner saker som ”bekräftelse-bias” och ”halo effect”, där vi tenderar att lita på info från personer som vi uppskattar av andra orsaker.

”Alla våra strategier och metoder för marknadsföring är på väg att sluta fungera”

Jono Alderson är digital strateg på Yoast. Alla våra insatser inom annonsering och content marketing handlar om att stjäla uppmärksamheten på olika plattformar. –”Ingen vill besöka din webbsida!” Vi behöver istället flytta vår närvaro och vårt värde till där våra kunder är. Vi behöver en helt ny modell för marknadsföring, menar Jono.

Google Home, Alexa etc är början på helt nya spelregler. De här maskinerna och systemen gör urvalen i köpprocessen åt oss – vi som individer tar nu del av köpresan i ett senare skede. Systemen väljer helt enkelt vad vi inte får se. –”Hur marknadsför man till en konsument som inte är där?

10 år på 10 minuter

Hanaw Rashid är digital strateg och sociala medier-expert. Hon går igenom våra populära digitala plattformars utveckling med tillhörande framtidsspaningar. ”Fokusera inte så mkt på helheten, det viktiga är always on- närvaro och relevans” säger hon.

Jakten på känslan

Arvid Axland är författare, föreläsare och grundare av Pool. ”85% av vår kontakt med företag är nu digital, utan kontakt med en människa”, menar han. Kundupplevelsen har blivit viktigare än produkten i sig. ”Kan vi återuppfinna ordet interaktivitet?”, frågar han oss. Han menar att viljan till interaktion finns, bland konsumenter. Företag bör skapa en plattform för människor att mötas och interagera.

–”Vi bör inte fråga oss hur vi kan sälja mer, utan hur vi kan spela en större roll i människors liv.”

De kan inte stoppa oss

Eftermiddagen inleds av Mattias Beijmo, författare, strateg, analytiker. Här får vi en riktig ögonöppnare i internet privacy och den nivå och mängd av digital övervakning som pågår idag.

Vi får skrämmande exempel på hur kontrollen över internet hjälpt diktatorer att identifiera och tysta sina kritiker och på vilka sätt det sker. Facebook dyker upp som ett exempel när han pratar om surveilance capitalism. ”Facebook vet vart du är på väg. De vet också var du är även om du slagit av GPS-funktioner”. Detta görs bland annat genom tekniker som ”offline trajectory” och ”deep packet inspection”. Det är en hel del att ta in, och hela salen är knäpptyst när vi alla reflekterar över hur mycket av vår data som samlas in, av vilka den köps, och var den troligtvis hamnar.

Att hitta

Andreas Ekström är författare och kulturjournalist på Sydsvenskan. Andreas tal handlar mycket om att hitta fram till det internet vi vill ha och han menar att språket är ett problem när vi försöker hitta fram till det. Nätneutralitet är ett annat, och den är idag illa ute, och på många håll på väg att kunna köpas.

Andreas visar oss ett omstritt territorium mellan Indien och Kina som är markerat indiskt i Google Maps om man är i Indien och kinesiskt om man är i Kina. Vad händer med vår objektivitet? Vad kan vi lita på?

Growth hack your influence

Nadya Khoja, chief growth officer, Venngage, avrundar första dagen med ett mer lättsamt framträdande: Growth hack your influence.

Pro tip: Vill du bli influencer – börja med att raka av dig håret.

Webbdagarna

Andra dagen

Dollarstreet

Dag 2 inleddes av Anna Rosling Rönnlund, medförfattare till Factfulness och medgrundare till Gapminder. Visst är det så att vi normalt sett har en mer negativ bild av verkligheten än nödvändigt. Kanske för att vi påverkas av alla nyheter vi tar del av; där det samtidigt är viktigt att påminna sig själv att de är nyheter av en anledning. De visar på det ovanliga. Mycket spännande att ta del av Gapminders arbete kring Dollarstreet; där hem runt om i världen har fotats och lagts ut med sortering på inkomstnivå. Klart större skillnader inom ett land än exempelvis höginkomsttagare från helt skilda delar av världen.

Boken fokuserar på 10 tumregler

  1. GAP (hitta majoriteten)
  2. Negativitet (förvänta dig dåliga nyheter)
  3. Linje (Linjer böjer/planar ut)
  4. Rädsla (beräkna risker)
  5. Storlek (Dela och jämför)
  6. Generalisering (Var ödmjuk och nyfiken)
  7. Statistik (vi ser ofta långsamma förändringar)
  8. Singulär (använd fler verktyg)
  9. Skuld (leta inte syndabockar)
  10. Akut (ta istället små steg)

Det är också viktigt för oss i västvärlden att fundera kring vår egen roll & världsbild, där vi år 2100 med estimerad befolkningsutveckling i Asien och Afrika kommer utgöra endast 8% av världens befolkning.

Träna upp din kreativitet

Kirsty Hulse från Manymind, pratade om kreativitet för att nå bättre resultat inom marknadsföringsteam. Skapa bra format för brainstorming; hellre i ny miljö och i sluten form (så att du kan reflektera, inte fokusera på vad andra säger). Hon poängterar starkt att kreativitet är en skillset som går att träna upp och inget medfött. Där det är viktigt att lära nytt och bredda sin kunskap för att hålla kreativiteten uppe. Lästips från Dr Robert Epstein; Creativity Games.

Skapa no-brainers

Efter detta fick en en energiinjektion från Mogens Møller från Sleeknote, som gav sina bästa tips i hur man som retailer online kan konkurrera med jättarna:

  1. Hjälp dina besökare att hitta rätt produkter och göra val, var inte endast en ordermottagare
  2. Känn dina kunder på djupet och gör RIKTIGA personas
  3. Skapa ”No-brainers”, det ska vara enkelt att beställa och förutsätt att dina besökare alltid har ont om tid

Webbdagarna

Tänk Iron Man

Ross Simmonds rockade loss på stora scenen två gånger under onsdagen; först i en reflektion kring ny teknik, AI och samspelet med oss människor och hur det kommer att ha en inverkan på våra företag. Där han lyfte fram att AI är till för att förstärka och göra oss bättre, tänk IRON MAN.

AI kommer att göra oss mer effektiva och vi kommer att kunna lägga tid på det vi är bäst på – att vara kreativa. För om vi försöker oss på att tävla mot maskinerna när det kommer till att läsa data, kommer vi att förlora varenda gång. ”AI is going to do to white collar jobs what robots did to blue collar jobs” -Bloomberg. Och senare med praktiska, värdefulla tips kring Content Marketing. Fokusera helt klart mer på D.R.E.A.M = (Distribution Rules Everything Around Me) distrubition av ditt content. Använd Facebook audience insights, använd FB-grupper och engagera dig med ditt content. Kika på vilka grupper/forum som dina potentiella kunder följer/hänger i. Sortera på top posts.

”Build it, ship it, tweak it”

Case från Parks and Resorts samt Rebel&Bird. Snabb laddningstid på sajten; core för högre affärsvärde! Hitta bra former för bra teamwork! Inspireras av devisen; Build it, ship it and tweak it. MVP (Minimal Loveable Product). Lätt att fokusera på många hygienfaktorer när man börjar skissa det digitala kundmötet, men viktigt att också hitta wow-faktorer och sånt som står ut. Tips med Lix.se för att se vilken nivå av lässvårighet som sajten har och anpassa efter målgrupper.

Självlärande vaccin

Det var även spännande att få lyssna till Kathy Gong – AI-expert och en av Kinas mest omtalade unga entreprenörer och grundare till WafaGames om hur de integrerar gamification och AI i sin verksamhet. Extra intressant var exemplet om hur man kan använda sig av just gamification och AI inom medicin för att få vaccin att lära sig att angripa virus på nya sätt.