Årets Disruptör 2018
Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Fördjupning och tips

Våra finalisters bästa tips

Inför Årets Marknadschef på Fotografiska den 6 februari delar våra finalister i de fyra kategorierna här med sig av sina lärdomar. Hur har de tänkt och agerat för att nå sin plats bland våra finalister, och vad har de för tips till andra? Här får vi höra från finalisterna till Årets Disruptör!

Sana Labs

När vi kontaktade Tim Cook och Mark Zuckerberg trodde vi aldrig att vi skulle få respons – vilket istället slutade med väldigt intressanta samtal!

Vår idé tillsammans med våra produkter bygger på tre unika områden som skapar en enorm möjlighet: de senaste genombrotten inom maskininlärning; utbildare som samlat in väldiga datamängder; samt att individanpassning av utbildning ligger högst på agendan för de absolut starkaste intressenterna inom utbildning – både utbildningsföretag, skoldistrikt och politiker är ense om detta. För oss har det varit superviktigt att förklara varför det Sana Labs erbjuder ej har varit möjligt att göra tidigare, eftersom dessa genombrott skedde för så nyligen som för två år sedan. Var tydlig med ”varför här?” och ”varför nu?”.

En av de första lärdomarna som kom tidigt var att våga tänka stort. Till exempel när vi kontaktade Tim Cook och Mark Zuckerberg trodde vi aldrig att vi skulle få respons – vilket istället slutade med väldigt intressanta samtal! Eftersom vår vision är att individanpassa utbildning för alla, och det överallt, är det av stor betydelse att det vi bygger är skalbart – något vi tror är avgörande för att nå en global existens.

En annan viktig lärdom är att anställa personer som utmanar en själv. Utan det kompetenta team som vi byggt upp hade vi aldrig kunnat utveckla Sana Labs till vad det är idag.

Den sista av våra främsta lärdomar är att agera snabbt; man lyckas sällan på första försöket. Då är det viktigt att snabbt iterera för att komma vidare. Detta bygger också på att ha tålamod, uthållighet och sträva mot sitt långsiktiga mål. Engelskans så kallade “grit” summerar detta väldigt väl.”

Martina Klingvall, grundare och VD, Telness

Teamwork ger ofta effekten 1+1=3

Fokusera på att bygga en stark företagskultur! Om alla genuint bryr sig om företagets framgång och om man lyckats bygga en kultur där alla är sitt bästa jag, ökar sannolikheten att diverse beslut och prioriteringar också går i rätt riktning.

Att hela tiden utmana! Utmana framförallt gamla sanningar men också sig själva hela tiden – då arbetar man med innovation varje dag och även över tid!

Att våga misslyckas. Det är inte ett mål i sig men det är viktigt att drivkraften och uppsidan av att lyckas och testa nya saker är större än rädslan av att misslyckas.

Teamwork ger ofta effekten 1+1=3.

TransferGalaxy

För att disrupta en marknad krävs mod och ett jävlar anamma

Det kommer hagla floskler nu men tre faktorer har varit helt avgörande för att ta oss dit där vi befinner oss i dag; en tilltro till vår affärsmodell, ett fantastiskt team och en kundkännedom utöver det vanliga.

För att disrupta en marknad krävs mod och ett jävlar anamma. Det kommer finnas tillfällen när det känns som om allt går fel. Det kommer finnas tillfällen då man funderar på att hoppa av. Det kommer t.o.m. finnas tillfällen då man kanske egentligen borde hoppa av. Det är då man inte får ge upp! Har man inte en fullständig tilltro till bolaget så är man chanslös. Man måste själv vara övertygad om det speciella i det man gör, även om inte annan ser det just då.

Vidare så måste man omringa sig av fantastiska människor som pushar på och utmanar existerande normer inom bolaget. Människorna som vi tar in är alla extremt kompetenta och vår diversifierade arbetsplats bidrar till ett överflöd av olika perspektiv. Vi är just nu 8 olika nationaliteter på ca 30 anställda och majoriteten av dessa skickar själva pengar till sina nära och kära. Detta för oss även in på den sista faktorn, kundkännedom.

TransferGalaxy är ett bolag byggt av invandrare, för invandare. Idén till bolaget kom till i kön för att skicka pengar via en av våra nuvarande konkurrenter och sedan dess har vi envist jobbat för att göra det billigare, smidigare och säkrare för våra kunder, men även för oss, att skicka hem pengar till nära och kära. Eftersom vi är vår egen målgrupp vet vi vad kunderna efterfrågar och kan låta detta genomsyra alla beslut som tas inom bolaget.

Globhe

Det finns inget facit att titta i, det går inte att se hur man tidigare har gjort

Teknik i sig är varken god eller ond, det är vad man gör med den som är avgörande. Grunden till GLOBHE bygger på just detta. Om man tidigare kunnat göra massa dåliga grejer med drönare, måste man även kunna göra massa bra. Det krävs “bara” att göra det!

Men att starta en helt ny marknad, med mål att rädda liv med drönare istället för att ta liv som drönare tyvärr tidigare varit mest förknippade med, händer inte över en dag. Det krävs tålamod, mod, övertygelse och en stark passion som är starkare än det motstånd man möter längs vägen. Det finns inget facit att titta i, det går inte att se hur man tidigare har gjort, vilket både är den stora utmaningen och den stora tillfredsställelsen när man väl lyckas.

Våga tro på att ni kommer kunna förändra världen till det bättre, våga tro på att bara för det inte tidigare gjorts betyder det inte att det inte går. Se till att hitta ett team av medarbetare och samarbetspartners som tror på er övertygelse, och se till att tillsammans bevisa för världen att ”the sky is the limit” faktiskt bara är ett förlegat uttryck – man kan nå mycket högre än så!