Årets Marknadschef
Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Fördjupning och tips

Våra finalisters bästa tips

Inför Årets Marknadschef 2018 delar våra finalister i de fyra kategorierna här med sig av sina lärdomar. Hur har de tänkt och agerat för att nå sin plats bland våra finalister, och vad har de för tips till andra? Först ut: Finalisterna till Årets Marknadschef!

Marie Wedin, COOP

Sätt upp ett fåtal tydliga, ambitiösa och kundbaserade mål

  1. Utgå ALLTID från kund – Diskutera alltid initiativ och kommunikation utifrån vilket värde det adderar till kund. Gör tillräckligt mycket konsumentresearch för att alla ska känna sig trygga i att löpande ta kundbaserade beslut.
  2. Ha fokus på resultat – Sätt upp ett fåtal tydliga, ambitiösa och kundbaserade mål. Prioritera hårt och välj bort de aktiviteter som inte förväntas leverera mot något av målen.
  3. Ett högmotiverat team som vågar ta egna initiativ och varje dag vill göra saker lite bättre än igår är helt avgörande. Förstå varje individs drivkraft och ambition och förvandla det till gemensam energi.
  4. Satsa på en stark inhousebyrå – det ger snabbhet, närhet och flexibilitet i kommunikationsutvecklingen.
  5. Ha kul på jobbet!

Emelie Mannheimer, TENGBOM

Var inte rädd att rekrytera utanför normen

  1. Organisationen på din sida
    Organisationens stöd är avgörande för att lyckas. Det handlar om att förklara fördelarna och vinsterna med marknads- och varumärkesarbete på ett tydligt och tillgängligt sätt. Man vinner inget på att slänga sig med fräcka fraser. Genom att engagera företagets ledare i strategi och vision samt göra dem till ambassadörer kan man leverera värde till företaget, kunder, medarbetare och (framförallt) världen.
  2. Interna ambassadörer
    Skippa gamla sanningar och metoder. Se istället till att hitta vägar som är anpassade för företagets verksamhet och medarbetare. Skapa innehåll och marknadsmaterial som medarbetaren förstår, engageras av och känner stolthet för. Så genererar man delningar och skapar ringar på vattnet i fler nätverk och kanaler än enbart dem man själv äger och influerar.
  3. Jobba med proffs
    Attityd och kompetens är nyckeln till framgångsrika team. Var inte rädd att rekrytera utanför normen för vad exempelvis en kommunikatör, AD eller producent vanligen gör. Man behöver – och kan inte – vara expert på allt. Genom att vara en ledare som bereder vägen för andra att utföra förflyttningen lägger man grunden för självledarskap och initiativ.
  4. Tumma aldrig på kvalitet
    Ta ditt uppdrag på allvar och se aldrig mellan fingrarna. Det är din uppgift som marknadschef att se till att företaget når sin fulla potential när det kommer till tillväxt, engagerande kommunikation och varumärkesutveckling. Interna viljor kan vara många och starka, men du är varumärkets och värderingarnas främsta väktare – glöm inte det.
  5. Testa, mät och affärsutveckla
    Gör marknadsteamet till företagets teststudio genom pionjära samarbetsprojekt tillsammans med övriga verksamheten. Varför? För att det är kul! Men också för att marknadsteamet är snabbfotat, har örat mot gatan och jobbar med daglig feedback i from av data och interaktion från följare, fans och användare. Med evidens kan man stärka och utveckla erbjudandet mot kund, men också bygga avdelningens förtroende och mandat internt.

Emma Stjernlöf, ADIDAS

På Google sade man alltid ’a strategy should fit on a napkin’

  1. Hitta ditt syfte. Idag köper man inte bara din produkt, man köper in på vad du står för. Se därför till att hitta varumärkets genuina syfte och låt det vara drivande i allt från produktutveckling till storytelling. Ha modet att utmana din egen historik såväl som samhällsstrukturer. De varumärken som finns kvar i morgon är de som vågar, som förändrar, som framkallar starka känslor.
  2. Get shit done. Skapa en kultur där man tar stolthet i görandet. På Google sade man alltid ”a strategy should fit on a napkin”, det vill säga en strategi ska vara så kort och tydlig att hela organisationen istället kan lägga kraft och tid på att få saker att hända. Hylla inte powerpoints, hylla resultat och förändringar av målgruppsbeteenden.
  3. Mät, mät, mät. Måla upp en klar bild av vad BRA är och varför. Ett tydligt ramverk av KPIer skapar inte bara förståelse och riktning, det ger också alla i organisationen mandat att agera och filtrera därefter. På Adidas pratar vi mycket om ”obsessed by data” – idag är det så tacksamt eftersom vi i princip kan mäta allt. Att göra data spännande och kul är A och O.
  4. Premiera lärande, inte kunnande. I vår bransch handlar allt om hur man är rustad för konstant förändring. Schemalägg tid för inspiration och nyfikenhet, både för dig själv och ditt team. Lyft och hylla lärdomar (gärna de jobbiga) lika mycket som framgångar.
  5. Hjärta före hjärna. Det är passion som gör att du sticker ut och blir bra på det du gör. Våga ta det du är bra på och briljera i det och låta resten vara på en ok nivå. Det är bara du som definierar vad framgång innebär för dig. Se alltid till att omge dig med människor som tror på dig, som du har kul med, som får dig att tänka på nya sätt. Jag försöker alltid att jobba med (och anställa) människor som kan mer och är bättre än jag. Det är trots allt oerhört tråkigt att gå omkring och känna sig bäst.

Per Carleö, Volvo Cars

Involvera resten av företaget i marknadsföringen

  1. Var sann mot vilka ni är. Det finns en grundläggande anledning till att ert varumärke finns, själva essensen till varumärkets existensberättigande. Håll fast vid det likt ett ankare, hur mycket det än stormar och blåser.
  2. Det är känslorna som styr. Den absoluta majoriteten av besluten vi människor tar är emotionella. Därför behöver huvuddelen av er kommunikation skapa känslor för ert varumärke, de rationella argumenten kan vänta tills närmare själva köpet.
  3. Samarbeta, testa och tänk om. Involvera er i företagets affär och involvera resten av företaget i marknadsföringen, samarbeta över avdelningsgränserna och skapa förståelse för marknadsföringens bidrag till affären. Bannlys ordet leverantör, behandla era byråer som äkta samarbetspartners och involvera dem i er affär. Våga testa, tänka om och experimentera er fram. Tänk inte på att försöka bräcka ert förra projekt utan fokusera på varje uppdrags unika uppgift, men håll en röd tråd genom alla projekt för att uppnå integration och långsiktighet.
  4. Och… se till att ha roligt!