Årets Framtidslöfte
Marknadsföreningen Stockholm | Årets Marknadschef, Blogginlägg, Fördjupning och tips

Våra finalisters bästa tips

Inför Årets Marknadschef på Fotografiska den 6 februari delar våra finalister i de fyra kategorierna här med sig av sina lärdomar. Hur har de tänkt och agerat för att nå sin plats bland våra finalister, och vad har de för tips till andra? Här är tipsen från finalisterna till Årets Framtidslöfte!

Karin Bjerde, KOGNITY

Man ska få ärr, man ska få smällar, man ska utmana sig och falla men sen ställa sig upp igen

  1. Att jobba med socialt entreprenörskap har den där härliga kombinationen att det är bland det mest givande samt mest utmanande som finns. Det är inte enkla sektorer eller branscher sociala entreprenörer försöker förbättra – om det vore enkelt hade det redan gjorts! Men samtidigt finns det inga viktigare utmaningar att lösa än just de som sociala entreprenörer försöker sig på. Så först vill jag verkligen säga tack, och heja, till alla de som antagit den utmaningen! Jag hörde nyligen ett bra citat som jag tycker sammanfattar det så bra – Det gäller att hålla huvudet kallt, och hjärtat varmt.
  2. Försök så mycket det går att lämna egot utanför dig och dina beslut. Ofta sätter egot krokben för dig själv genom att viska ”sanningar” till dig om hur saker bör vara, vad du bör göra, vad andra kommer tycka. Och egot blir väldigt sällan tillfredställt eller nöjt. Försök därmed att tänka mer med hjärtat, och var ärlig mot dig själv. Om du inte trivs i en roll eller i ett företag, så spelar det ingen roll hur ”dåligt” du tror det skulle vara för din karriär att byta spår – det kommer vara väldigt svårt för dig att dels prestera på topp, och dels njuta av resan! Våga vara sårbar.
  3. När det gäller kommunikation – gör det med passion och med en approach att du vill nå in till folks känslor, hjärta, och värderingar! Simon Sineks gamla sanning stämmer fortfarande: “People don’t buy what you do, they buy why you do it”. Ta tid att jobba på hur du formulerar ditt budskap på ett konkret sätt som samtidigt skapar engagemang.
  4. Mitt sista tips är mitt livsmotto – lämna tillbaka livet använt. Det är en klyscha men jag vill kunna säga “tänk att..”, inte “tänk om..”, jag vågade göra det där. Både i karriär och i livet. Man ska få ärr, man ska få smällar, man ska utmana sig och falla men sen ställa sig upp igen, starkare och med mer lärdomar än tidigare. Kör så det ryker, och lämna tillbaka livet använt när det väl är dags!

Madeleine Lindgren Lassoued, M (Volvo Car Mobility)

Jag gillar när man förändrar saker och gör något annorlunda

  1. Var nyfiken – Att vara nyfiken har gjort att jag alltid vill lära mig nya saker och att jag kan flera områden inom marknadsföring men det har även lärt mig mycket om att leda och jobba med olika personer. Jag är nyfiken på att förstå hur teknologi och data fungerar och jag är nyfiken på att lära mig hur olika människor fungerar och se hur man på bästa sätt kan lösa utmaningar men även vara kreativ tillsammans och komma på nya saker. Jag tror att den bästa kombinationen av marknadsföring idag och framåt är teknologi + människan. För att lyckas och nå fram till sin målgrupp behöver man idag jobba väldigt smart, genom data och analys tillsammans med kreativitet. Det kommer alltid nya kanaler, trender och områden så det är viktigt att förstå dom och hur man kan använda dom på bästa sätt.
  2. Våga utmana – Jag gillar att utmana både mig själv och andra. Jag gillar när man förändrar saker och gör något annorlunda. Jag har allt för ofta hört ”vi gör som vi brukar”, ”det där kommer inte fungera” eller ”jag tror att kunden hellre vill…” och jag vill utmana och tänka nytt och vara datadriven i besluten. Mitt tips är att använda data eller andra ”business case” för att få igenom det man tror på. Vad tycker kunderna egentligen? Vad säger din data? Man ska inte placera sig efter bransch eller B2B vs. B2C. Det handlar om att våga utmana och utgå från kunderna och skapa utifrån det. Ett exempel från mitt (tidigare –red.) jobb på Bisnode där vi tidigare inte vågade jobba med sociala kanaler men det visade sig vara största kanalerna för leads-generering och engagemang för oss efter att vi utmanat och våga kommunicera på ett nytt sätt.
  3. Var ödmjuk – Det kommer aldrig gå så långsamt som det gör nu. Det är extremt viktigt att vara ödmjuk inför att saker kommer förändras snabbt och man kommer aldrig kunna allting. Mitt tips är att vara ödmjuk inför förändringen istället för att blunda eller tro att man kan allting eller som ledare vara ödmjuk och ta in personer som är bättre än dig själv. Genom att vara ödmjuk så har jag aldrig stannat upp utan alltid satt nya mål efter att jag har uppnått ett. Jag har konstant fokus framåt och det har även gjort att vi som marknadsavdelning har uppnått väldigt. Genom att vara ödmjuk lär jag mig fortfarande saker både själv och från mitt team som har gjort att vi kunnat optimera, jobba smartare och lyckas i vår kommunikation.

Siduri Poli, CHANGERS HUB

Förändring som leder till gott för företag, människan och världen har alltid varit min största drivkraft i liv och karriär

  1. När du skapar något innovativt (inte bara något nytt), var redo att få folk att inte förstå din idé till en början. När vi startade vår innovationsbyrå visste ingen kund ens vad innovationen var. Det gjorde det så svårt för oss att sälja idén om att vara en extern R&D-avdelning för företag. Idag har varje medvetet företag ett X-lab eller liknande. Men håll ut, världen rör sig snabbt fram och snart kommer stjärnorna att stå i linje med din idé som är ahead of its time.
  2. Blickar framåt kring uppstarten av Changers Hub var det få som verkligen förstod vilken kraft det var som vi höll på att skapa. De flesta sa; så det är inte en skola, inte ett coworking space, eller en fritidsgård, vad är det? Så många som prompt ville utbilda oss kring att vi behövde ha en tydlig definition om vi vill lyckas. Men istället lyckades vi skapa något som människor kan göra till sitt egna. Och det är den största lärdomen jag har kopplat till kommunikation. Det nya sättet är inte att berätta för andra vad de ska tänka och tycka, det handlar om hur vi vill få människor att känna, och för att göra det behöver de känna ägandeskap.
  3. Sedan ska såklart verksamheten eller produkten kunna backa upp rörelsen, och det är också en del av kommunikationen. Att först ha något riktigt bra att erbjuda, och därefter prata om det. Eller som vi gör i Changers Hub; att skapa nya saker tillsammans med dem som vi vill ska ha det, och därefter tillsammans prata om det. Om vi står för demokrati, så ska det genomsyras i alla led.

Sabina Wizander, KRY

Att vara prestigelös och lyfta andra människor är bra för både affären, för organisationskulturen och för den enskilda medarbetaren

  1. Jag tror på att våga bygga diversifierade team med olika typer av kompetenser och människor. Det kan kännas som en knepigare väg att gå eftersom människor som är lika snabbare når konsensus i samtal och processer, vilket kan vara bekvämt, men resultatet blir mycket bättre när de får vridas och vändas på utifrån olika perspektiv och infallsvinklar.
  2. Att vara lyhörd samtidigt som du står för vad du tror på och gör din röst hörd – det är en balansgång man måste öva på. Men var inte rädd för att säga ifrån, eller för att ta ett steg tillbaka om någon annans infallsvinkel är bättre än din. Att vara prestigelös och lyfta andra människor är bra för både affären, för organisationskulturen och för den enskilda medarbetaren.
  3. Sen är uthållighet en otroligt viktig egenskap i min bransch och i mitt yrke. Att hålla motivation och tålamod på topp även i motvind.