Petri Hollmén
Marknadsföreningen Stockholm | Blogginlägg, Övrigt

Finsk event management mot nya marknader

–Möt grundaren av vår partner LYYTI

Marknadsföreningen har nu använt Lyyti som sitt event management-system i ungefär ett år. Vi valde att arbeta med Lyyti delvis tack vare att de låg i framkant med sin GDPR-anpassning samt deras möjligheter till integrering med andra system, via sin modell ”API First”. Under det året har vi sett det gå från ett funktionsrikt verktyg med ett relativt avancerat gränssnitt till ett helt nytt och modernt utseende; en ny release har gjort det hela mycket enkelt och överskådligt. Funktionerna har dock bibehållits efter releasen, och tillsammans med deras mobil-app ger Lyyti oss möjligheten att genomföra våra event på ett enkelt och smidigt sätt. Och snart ska även eventens deltagare få möjlighet att ta del av Lyytis ekosystem. I den här intervjun med Lyytis grundare och VD, Petri Hollmén, får vi bland annat veta mer om Lyytis pågående expansion till nya marknader och hur de genomför sina marknadsinsatser.

LyytiNi är marknadsledande i Finland, och har nu börjat etablera er internationellt. Ni har i första hand valt franchisemodellen för detta – hur kommer det sig?

–Det bästa med vår franchisingmodell är att den lokala företagarens kännedom av den lokala marknaden och kulturen är på en hög nivå, så behovet för extensiv research i området minskar. Dessutom har de lokala företagarna redan existerande nätverk och kundbaser. Tack vare detta kan vi hoppa över motsvarigheten till 1-2 år av utmaningar som annars skulle hänga ihop med att starta upp på en ny marknad. Allt har gått bra både i Frankrike och Nederländerna, enligt förväntan.

Har den snabba internationella expansionen ni befinner er i drivit några förändringar i era marknadsinsatser?

–Vi har naturligtvis blivit tvungna att skärpa vårt budskap gällande vad Lyyti är, vad vi gör och vem vi finns till för. Vi arbetar konstant med att hitta vår perfekta kategori på SaaS-marknaden och försöker ruta in vår ideala kundprofil så noggrant som möjligt. T. ex. i Frankrike är marknaden så enorm att man måste rikta sin kommunikation väldigt exakt för att nå just rätt personer.

På hemmaplan har vårt marknadsteam fått nya uppgifter. Vi stöder och hjälper de lokala teamen t. ex. med att bygga sin marknadsautomation och med content och marknadsföringsmaterial som de kan lokalisera och översätta. Arbetet med företagsbilden och varumärket har också fått en internationell twist: vi måste lägga allt mer uppmärksamhet på att sköta vår interna kommunikation enkelt, tydligt och konsekvent.

Gör de lokala franchisetagarna all sin egen marknadsföring och har du några exempel på hur det skiljer sig mellan olika platser och kontor?

–Här i Finland ansvarar vi för brand och image samt de stora linjerna när det gäller digital marknadsföring. Det digitala innehåller bl. a. uppehållet och utvecklingen av webbplatsen och marknadsautomationerna. Utöver det producerar vi en hel del content som vi själva översätter och lokaliserar till svenska och engelska. De lokala teamen snappar sedan upp de texter de behöver och anpassar dem till sin marknad.

De lokala teamen planerar sin reklam, definierar sina målgrupper och utför sina egna kampanjer. Evenemang är naturligtvis också en helt lokaliserad marknadsinsats. I Frankrike har resultaten från marknadsevenemangen varit mycket lovande, men i Nederländerna har teamet inte kommit igång med sina event än, eftersom verksamheten precis påbörjats och andra insatser har förtur.

De europeiska teamen gör alltså så gott som samma saker som vi här hemma. Den stora skillnaden är fasen den lokala organisationen befinner sig i: När man väl är etablerad i sin marknad är innehållet och budskapet rätt annorlunda jämfört med när man är ny i gamet och strävar till att väcka intresse och locka trafik. Efter våra elva år ligger Lyyti Finlands tyngdpunkt på den målgrupp som redan känner till oss och kanske rentav redan är kund. Lyyti Nederland däremot står på startstrecket och måste satsa på att göra sig kända och trovärdiga.

Vilka tycker du är Lyytis främsta styrkor?

–En av våra största styrkor är vår “API First”- vår produktutvecklingsmodell. När det gäller nativa integrationer och Lyytis flexibilitet inför nya systemintegrationer ligger vi redan några steg före våra konkurrenter. En annan styrka är vår företagskultur. Vår framgång är direkt beroende av våra kunders framgång. Därför arbetar ungefär hälften av hela företagets personal just med kundtjänst, kundutbildning och Customer Success-uppgifter.

Ni är sedan en tid etablerade även i Sverige. Hur ser ni på den svenska marknaden/konkurrensen och vad har ni för planer här?

–Vi har skarpa konkurrenter i Sverige – det är bra, för konkurrens skapar tillväxt och innovation i vårt marknadssegment. Jämför med det finska event management-klimatet till exempel, här fick vi lov att skapa vår nisch själva från noll. Vi ser potentialen i Sverige och kommer förmodligen att anställa fler personer till vårt kontor i Stockholm inom det kommande året.

Vad blir er nästa milstolpe?

–Vårt nästa stora kliv är teknologiskt: vi strävar till att integrera deltagaren i Lyytis ekosystem. Tanken är att deltagaren ska kunna skapa ett eget deltagarkonto för att i framtiden kunna anmäla sig med bara ett klick. Vi planerar även en deltagarapp. Vi tror på att skapa mervärde även för deltagaren, inte endast för eventarrangören.

___________

Vill du veta mer om Lyyti?

Besök Lyyti här: https://www.lyyti.com/sv
Petri Hollmén berättar mer om Lyytis funktioner och historia: http://www.goodnewsfinland.com/feature/lyyti-puts-event-management-order/