Content Day
Marknadsföreningen Stockholm | Fördjupning och tips, Referat

Content Day 2018

Med sikte mer på praktisk nytta och effekt än inspiration, gick årets upplaga av Content Day av stapeln på Berns igår, den 14 november. Eftermiddagen inleddes av Madeleine Bäck, vd Swedish Content Agencies, och moderator för dagen var Maria Westman, grundare av C by West och ordförande i Swedish Content Agencies.

Följarna först – Att bygga en effektdriven redaktion

Första talare var Staffan Ekengren, chef för Scania Newsdesk, som berättade om hur de arbetar strukturerat med content enligt en redaktionell metod, där publiken alltid kommer först. Han beskriver deras arbete som relationsdriven och långsiktig, enligt hur deras köpare agerar. “Ingen av våra kunder vaknar upp en morgon och får feeling och tänker ‘idag ska jag köpa mig ett par lastbilar’”, menar Staffan.

–Att arbeta strukturerat och systematiskt möjliggör att vi kan vara snabba i digitala kanaler när det behövs, säger han.

Staffan berättar också att de får in fler och fler frågor via sociala medier, och att deras egna förare är deras bästa influencers.

Innehåll som engagerar och förenar kunder och medarbetare

Karin Nyman, Kommunikationsdirektör SAS, berättar sedan om deras arbete (starkt influerat av just Scania Newsdesk), och deras nya kampanj och film, inspelad på Köpenhamns flygplats. Filmen består till 95% av dokumentärt/icke iscensatt innehåll, berättar hon.

–Det finns historier i nästan allt vi gör, menar hon. Senast tog de sikte på maten ombord och lät några av sina leverantörer synas och ta plats i contentarbetet.

Karin berättar att de två grundpelarna för att skapa engagemang utgörs av deras medarbetare och kvalitet i allt innehåll.

“Vi tror på ett sätt att jobba med berättelser på ett sätt som förenar och engagerar både kunder och medarbetare”, avslutar hon.

Konsten att bedriva effektivt insamlingsarbete – och inte tappa sina värderingar

Malin Cronqvist är grundare av Help to Help och vinnare av vår egen utmärkelse Årets Framtidslöfte 2017 (en del av vårt årliga evenemang Årets Marknadschef).

–Vårt syfte är att förändra världen, inleder Malin. Det vill de uppnå genom att, via crowdfunding, utbilda unga människor. “För vad blir egentligen effekten av tillfälliga insatser och bistånd?”, frågar hon, jämfört med att sprida kunskap och utbilda unga människor. Malin menar att de har kommit långt, men också just börjat.

Film har varit helt avgörande för Help to Help, och Malin berättar att man som givare kan följa de personer som får ta del av hjälpen.

–Vi är idag för otåliga och jagar klick och snabba mätbara effekter. Våga jobba långsiktigt, säger Malin, och avslutar med fyra key takeaways:

  • Dela med er av kunskap
  • Berätta de berättelser ni har att berätta
  • Kommunicera effekten av ert resultat
  • Våga jobba långsiktigt och lita på processen

Kommunikation som positiv förändringskraft

Nästa talare är Johan Eriksson, chef extern kommunikation, Swedbank. Johan delar med sig av de grundläggande insikter som bidragit till deras kundnöjdhet:

  • Kundupplevelsen
  • Förtroende
  • Image

Han betonar vikten av enhetlighet i budskap och kundupplevelse och beskriver sedan caset Rivstart, som går ut på att Sverige behöver fler entreprenörer. Han avslutar med en berörande film som ingår i kampanjen Arenans barn, en insats tillsammans med organisationen Friends, för att förebygga mobbning: “60 000 barn mobbas varje år i Sverige”, vilket råkar vara samma antal som personer som ryms på Friends Arena.

Vad krävs för att skapa effekt 2028?

Vi får sedan ta del av ett panelsamtal om framtidens kommunikation. Panelen, som modererades av Maria Westman, bestod av:

  • Anders Lithner, vd på Inizio
  • Tommy Persson, director growth och business area manager IHM Business school.
  • Johanna Fagrell Köhler, vd Creuna

Panelen diskuterar bland annat vikten av att testa, och att lära sig använda sin data, ofta på ett kreativt sätt. Inte minst AI kommer att driva på detta, menar de. För att skapa effekt kommer det att krävas flera olika faktorer i samverkan, där självkännedom blir kritiskt.

Fånga framtidskunden

Therese Lundqvist, framtidsstrateg på Kairos Future, tar vid. Hon beskriver en nära framtid där såväl konkurrens och kommunikation som konsumenten blivit mer komplex, och där vår högsta önskan är ett nollfriktionsliv.

Mycket tack vare sociala medier och smartphones är vår koncentrationsförmåga idag uppmätt till 8 sekunder. En guldfisk har 9, påpekar Therese. Så hur når man då ut i bruset? Therese summerar:

  • Ta sikte på produktens mening i vardagen
  • Emotionellt engagerande content
  • Från kommunikation till konversation – skapa dialog och involvera målgruppen
  • Från fast reklamplats till flytande kanaler – att befinna sig där kunden finns
  • Från marknadsplan till “war room marketing” – en tvärfunktionell experimentverkstad

Röst kommer starkt (Alexa, Siri etc), och 2021 beräknas det finnas 7,5 miljarder enheter med röststyrning. Detta kommer bland annat ge upphov till en snabb spridning av en ny version av SEO: SSEO (Speech SEO).

Att äga idag!

Claire Carmichael, Senior planner, The&Partnership (UK), avslutar programmet. Claire berättar om den Cannes Lion-vinnande kampanjen 80 days of Argos, som gick ut på att slopa en föreslagen konventionell TV-kampanj till fördel för ett nytt koncept bestående av 80 olika endagarskampanjer.

Hela konceptet bottnar i Argos endagarsleveranser av sålda varor och utgångspunkten var “äg idag”; att det är idag som räknas inom retail. “The moment matters” säger Claire och anspelar på vad Therese Lundqvist nyss berättat, om vår snabbt försvinnande koncentrationsförmåga.

Stort tack till Swedish Content Agencies och Resumé för en härlig eftermiddag med massor av nya insikter!

 

Text & foto: Per Almegård

___________

Mer content marketing: Maria Westman leder vår kurs Content Marketing med nästa tillfälle 14 & 21 mars >>

Missa inte heller vår nätverksgrupp Content marketing >>